Teknologi for et bedre samfunn INNOVASJONSKONFERANSEN e-nav.no 5. - 6. mai 2015 / Knut Torsethaugen, SINTEF Fiskeri og havbruk 1 Om eFarled2020 Hva mener.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Frank Arntsen, Statens kartverk Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten Tromsø 31. januar 2007.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Informasjonsflyt i havfiskeflåten. Havfiskeflåten drifter året rundt over alt •Skagerrak •Nordsjøen •Norskehavet •Barentshavet •”Ishavet” •Vest av de.
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
E-handel.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Sluttrapport NCEI Lean: Lean forbedringsarbeid i klynge
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Cathrine Bjune Shipping Management.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Grunnleggende testteori
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
1 Doknavn - 15/07/2014 Internettbaserte AIS tjenester AIS 2010 Kjell Røang Christian Michelsen Research AS (CMR)
Status for Fargis Forum John Erik Hagen Leder Fargis Forum 1993.
Maritimt Informasjonsnettverk
Terje Grastveit, C-MAP Norway
IPPA - funksjonalitet Hva ble demonstrert og hvor går vi ?
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nor Fishing 2014 Arts registrering og vektestimering.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Sjøsikkerhet og oljevernberedskap – samarbeid om felles utfordringer Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen København, 15.mars 2005.
Presentasjon av hovedprosjekt ”PC-basert keyboard og display for AIS”
Seismiske undersøkelser – Ulike metoder for innsamling av geologiske data Virtuell AIS på seismisk utstyr Odd Martin Rørstad – Vessel Manager CGG /Representant.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Tar ansvar for sjøveien. Kystverket Trygger sjøveien og bidrar til god fremkommelighet og effektiv trafikkavvikling. Jobber kontinuerlig for at sjøveien.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS Fartøydesign og beslutningsstøtte Karl-Johan Reite, SINTEF Fiskeri og havbruk.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Greener Harvest Presentasjon for springbrett arrangert av Connect Norge Torsdag 12.mai 2016.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Selvkjørende minibusser Oslo
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
IT-arkitektur – leveransemodell
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
Internkontrollsystem
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi for et bedre samfunn INNOVASJONSKONFERANSEN e-nav.no mai 2015 / Knut Torsethaugen, SINTEF Fiskeri og havbruk 1 Om eFarled2020 Hva mener vi med eFarled? Eksempel på tjenester i eFarled Forholdet mellom eFarled og eNavigasjon Videre arbeid eFarled e nhanced fairway by e lectronic means

Teknologi for et bedre samfunn 2 Prosjekt: eFarled Elektronisk farled Tidsrom: Instrumentering Strøm Vind Temperatur Bølgemålinger Kamera Radar Siktmåling Kommunikasjon AIS / GPS Bredbånd Formål: Utvikle og demonstrere teknologi for elektronisk oppmerking og informasjonsinnhenting i farleder som bidrag til å integrere seilingsleder i eNav konseptet Partnere: Kongsberg Seatex Fugro Oceanor Semekor SINTEF Kystverket Støttet av Norges Forskningsråd MAROFF Kongsberg Seatex Visjon: Skal en unngå uhell, må en kunne forutsi alle farer tidsnok til å kunne ta korrekte beslutninger Verktøy: En instrumentert farled (eFarled) som formidler situasjonsbestemt informasjon om risiko (sanntid, prognoser) av betydning for beslutningsstøtte direkte til brukere ombord og på land. Sanntidsdata prognoser

Teknologi for et bedre samfunn Eksempler på elementer i en elektronisk farled Fartøy: Situasjonstilpasset farledsinformasjon benyttes til beslutningsstøtte 1 Trafikksentral: Farledsinformasjon kontrolleres og benyttes til trafikkstyring og vedlikehold av farleder 2 AIS basestajon: Farledsinformasjon formidles 3 Virtuell farled: Korridormerking via AIS 4 Navigasjonshjelpemiddel: Posisjon og status via AIS 5 Målebøye: Sanntidsdata og prognoser for seilingsforhold 6 Aktsomhetsområde: Eks oppdrettsanlegg med sikkerhetssone og midlertidig smittesone 7 Annen trafikk: Posisjon via AIS 8 Varslingsgrense: Oppdatering av informasjon 9 Regelverk: Oppdatering av midlertig regelverk

Teknologi for et bedre samfunn Sammenligning med andre transportformer 4 Flytrafikken er regulert og automatisert i langt større grad enn sjøtrafikken og styrt av objektive kriteriea knyttet til risiko (sikt, turbulens, tekniske alarmer osv.) Piloten er i stor grad en kontrollør av systemet. Vegtrafikk Bilene skal kommunisere med sensorer langs vegen og i vegbanen som formidler informasjon om kjøreforhold, trafikktetthet o.l. Myndighetene får oversikt over trafikktetthet, type trafikk, hastighetsmønster og annet som har betydning for vedlikehold og planlegging av trafikksikkerhet Fra Adresseavisa torsdag 16. april "Smarte veier"

Teknologi for et bedre samfunn eNav konseptet utvikles i dag internasjonalt, og vil bli implementert i årene framover. eNav har fokus på fartøysinstrumentering, brosystemer samt koordinering fra trafikksentraler. Farleden og driften av denne er i mindre grad omtalt i eNav Utvikling mot fjernstyring av fartøy vil kreve elektronisk farled Det en utvikling mot elektronisk merking av seilingskorridorer Effektiv forvaltning av kystareal Påvirke internasjonal utvikling av sjøsikkerhet og salg av teknologi og løsninger 5 Hvorfor eFarled?

Teknologi for et bedre samfunn Dynamisk regelverk Korridormerking: Fortelle skip hvor de skal seile (og ikke hvor de ikke skal seile) Dynamisk trafikkstyring: Skips- last, og situasjonsavhengige krav for seilas i farleden (objektive kriteria) Trygg og effektiv seilas Sanntids målinger og prognoser for seilingsforhold Aktivitets- / operasjonsvarsel – Hva foregår i farled man må ta hensyn til? Hindervarsel – Objekter i farled som kan utgjøre en trussel Isvarsel – Både nedisingsfare og isfjell i farled (Nordøstpassasjen) Status for navigasjonshjelpemiddel, eks. fyrlykter som ikke virker Navigasjon uten tilgang til visuelle navigasjonshjelpemiddel eller dårlig sikt Data- og erfaringsutveksling mellom aktører Sikkerhet et felles ansvar for alle fartøy i området og for trafikksentraler Lære av andres erfaringer 6 Eksempler på forbedrede dynamiske tjenester ombord

Teknologi for et bedre samfunn For å illustrere muligheter, er det i prosjektet utviklet en kartbasert eFarledsportal. Dette er IKKE ment som en ny skjerm ombord. Den elektroniske farleden skal i størst mulig grad kommunisere direkte med systemene ombord. Eksempler på funksjoner: Automatisk presentasjon av relevant informasjon som har betydning for effektivitet og sikkerhet for en konkret seilas. Det gjelder både planlegging og gjennomføring Fortløpende oppdatering av situasjonsbestemt informasjon gjennom hele seilasen Presenteres av alarmer, advarsler og påminnelser Oppdatert informasjon og forklaringer til de ulike varslene Automatisert rapportering av observerte avvik til nytte for andre trafikkanter 7 eFarledsportal

Teknologi for et bedre samfunn

1.VTS Information Service (IS) 2.Navigational Assistance Service (NAS) 3.Traffic Organisation Service (TOS) 4.Local port Service (LPS) 5.Maritime Safety Information Service (MSI) 6.Pilotage service 7.Tug Service 8.Vessel Shore Reporting 9.Telemedical Assistance Service (TMAS) 10.Maritime Assistance Service (MAS) 11.Nautical Chart Service (NCS) 12.Nautical Publications Service (NPS) 13.Ice Navigation Service (INS) 14.Meteorological Information Service 15.Real time hydrographic and environmental information service (EIS) 16.Search and Rescue Service 11 Maritime informasjonstjenester - eNavigation Maritime Service Portfolios (MSP) Krav til en informasjonstjeneste: Ansvarlig instans(er) Definisjon, målsetning Innhold eFairway - Fairway information system Ansvarlig: Kystverket Definisjon: Instrumentert farled som formidler situasjonsbestemt informasjon om risiko (sanntid,prognoser) av betydning for beslutningsstøtte direkte til brukere ombord (fartøy) og på land (trafikksentral, myndigheter). Innhold: Oppdatert informasjon om regelverk og beredskapssituasjon. Sanntidsinformasjon og prognoser for seilingsforhold Status på navigasjonshjelpemiddel Varsel om potensielle farer og aktsomhetsområder

Teknologi for et bedre samfunn Videre arbeid med eFarled I 2015 planlegges følgende aktiviteter (eFarled2020) Fugro Oceanor plassere i disse dager ut en MetOcean-bøye i Trondheimsleia Bøya utstyres med AIS fra Kongsberg Seatex Sammen med Kystverket skal det plasseres AIS på Kystverkets navigasjonsmerker Utforming av tjenesten (portal) skal diskuteres med hurtigbåtmannskap fra Fosen Namsos Sjø og andre brukere I samarbeid med Fosen Namsos skal det gjennomføres en testseilas med hurtigbåt fra Trondheim til Kristiansund. Testen vil rapporteres som "Test bed" til IMO, med tanke på å få eFairway inn som en informasjonstjeneste i eNavigation(?) Resultatene vil presenteres til høsten på egen konferanse Målet kan være at eFarled blir definert og implementert som en del av eNavigation 12

Teknologi for et bedre samfunn Takk for oppmerksomheten 13 Foto: Eirik Svendsen, SINTEF Fiskeri og havbruk