Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Advertisements

Kapittel 14 På tur i skogen
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Sett inn riktig tid/form av verbet
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer Kapittel 10 oppgave i.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Substantiv er navn på Personer: Ola, Kari, Azeb, Olga, Meaza, Faizal Steder: Norge, Somalia, Norefjord, Rollag, Oslofjorden Dyr: en hund, en katt,en løve,
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Roller og forventninger
Bindeord og tidsutrykk
Norsk som fremmedspråk Side 131
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 3 oppgave a Sett inn bestemt eller ubestemt form av substantivet.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Hector er en meksikansk kunstner
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. yrkesaktiv 2. å intervjue 3. faktisk 4. å slå av en prat 5. en ekspert 6. å forandre seg 7. ei lønning 8. å tulle 9. å skje 10. topp c) en som er i jobb e) å stille ulike spørsmål til en person f) virkelig b) å snakke litt med noen i) en spesialist h) å endre seg g) en lønnsutbetaling j) å tøyse d) å hende a) supert

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. yrkesaktiv 2. å intervjue 3. faktisk 4. å slå av en prat 5. en ekspert 6. å forandre seg 7. ei lønning 8. å tulle 9. å skje 10. topp c) en som er i jobb e) å stille ulike spørsmål til en person f) virkelig b) å snakke litt med noen i) en spesialist h) å endre seg g) en lønnsutbetaling j) å tøyse d) å hende a) supert

b) Sett strek mellom ordene som betyr det motsatte 1. å gi 2. barn 3. fort 4. tom 5. kjedelig 6. sur 7. vanlig 8. ei dame 9. halv 10. eldre 11. å leve c) å få k) voksen d) sent f) full h) spennende h) blid b) uvanlig j) en mann e) hel a) yngre g) å dø

b) Sett strek mellom ordene som betyr det motsatte 1. å gi 2. barn 3. fort 4. tom 5. kjedelig 6. sur 7. vanlig 8. ei dame 9. halv 10. eldre 11. å leve c) å få k) voksen d) sent f) full h) spennende h) blid b) uvanlig j) en mann e) hel a) yngre g) å dø

c) Sett inn preposisjoner som passer 1. Barna må lære mer ___ forskjellige yrker. 2. Etterpå må barna levere intervjuene ___ læreren. 3. Det er hyggelig å snakke med folk og slå ___ en prat, synes sjåføren. 4. Noen ganger kommer det sure mennesker ___ bord i bussen. 5. Bussjåføren er vant ___ at noen mennesker er sure av og til. 6. Det er ikke så lenge ___ sjåføren blir pensjonist. 7. Ekspeditrisen har mange planer ___ livet sitt. 8. Hun vet ikke hva hun gjør ___ et år. 1. om 2. til 3. av 4. om 5. til 6. til 7. for 8. om

f) Skriv inn riktig verb i riktig tid/form å vite, å finne, å være vant til, å levere, å lære, å gjøre, å velge, å like, å høre 1. Jeg ___ på radio nå. 2. Alle barna må ___ intervjuene til læreren etterpå. 3. Ernesto ___ å intervjue en bussjåfør og en ekspeditrise. 4. Læreren sier at elevene skal prøve ___ noe nytt om forskjellige yrker. 5. Ernesto forsøker ___ en god jobb. 6. Ikke alle barn ___ skolen, dessverre. 7. Bussjåføren ___ at folk noen ganger er sure. Sånn er livet! 8. ___ Ernesto ___ to personer han kan intervjue? 9. Jeg ___ ikke hva jeg skal gjøre nå. Kan du gi meg et godt råd? 1. hører 2. levere 3. velger 4. å lære 5. å finne 6. liker 7. er vant til 8. Har ___ funnet 9. vet

g) Bruk å ha lyst til å eller å ha lyst på 1. Jeg ___ reise til India. 2. ___ du ___ sjokolade? 3. Foreldrene mine ___ kjøpe nytt hus. 4. Jeg ___ male kjøkkenet. 5. ___ du ___ en is? 6. ___ han ___ spille tennis med meg? 7. ___ dere ___ en pizza? 8. ___ dere ___ dele en pizza? 9. Vi ___ danse hele natten. 10. Jeg ___ starte et eget firma. 1. har lyst til 2. Har ___ lyst på 3. har lyst til å 4. har lyst til å 5. Har ___ lyst på 6. Har ___ lyst til å 7. Har ___ lyst på 8. Har ___ lyst til å 9. har lyst til å 10. har lyst å

h) Sett inn substantiv som passer i ubestemt form flertall lærer, bussjåfør, år, menneske, spørsmål, kjøpesenter, måned, plan, advokat 1. Det var mange ___ på kinoen i går. 2. Flere ___ på skolen er veldig slitne nå på grunn av eksamen. 3. ___ er ofte veldig glade i å kjøre buss. 4. Elevene hadde mange ___ for de forstod ikke hva læreren sa. 5. I Oslo ligger det mange ___. Der har de ofte gode tilbud. 6. Hun liker å legge ___ for framtiden. 7. Hun spurte flere ___ om juridisk hjelp. 8. Hun sparte penger i ___ og ___ for å kunne kjøpe en helt ny bil. 1. mennesker 2. lærere 3. Bussjåfører 4. spørsmål 5. kjøpesentre 6. planer 7. advokater 8. måneder ___ år

i) Orddiktat 1. yrkeslivet 2. en arbeidserfaring 3. å intervjue 4. å gjøre – gjør – gjorde – har gjort 5. mennesker 6. å pensjonere seg 7. sjelden 8. deltid 9. et hyggelig miljø 10. advokat 11. arkitekt 12. en psykolog 13. en ekspert 14. i tillegg 15. kollegaer 16. spørsmålet 17. å velge – velger – valgte – har valgt 18. spesiell 19. nyheter 20. å komme om bord