Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Tilfredshetsundersøkelen 2009 Campusstudenter. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST Tilfredshetsundersøkelsen spørsmål delt inn i fire tema:  Faglige.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
KTI: Haugaland Kraft – 2014 Norfakta Markedsanalyse presenterer i denne rapporten resultatene fra årets markedsundersøkelse vedrørende omdømme og kundetilfredshet,
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Den norske.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Grunnskole.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
1 HiST – Inntakskvalitet 2013: Forord Norfakta Markedsanalyse presenterer i denne rapporten resultatene fra årets inntaksundersøkelse blant nye studenter.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Meldal kommune Profilundersøkelse - bedrifter 2009.
Meldal kommune Profilundersøkelse - egen befolkning 2009.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Kvalitetsrapport HiST Utdanningsutvalget Kjerstin Tobiassen.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
Presentasjon Studenttilfredshet HiST – studenttilfredshet: Forord Norfakta presenterer i denne rapporten resultatene fra studenttilfredshetsundersøkelsen.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Høgskolen i Sør-Trøndelag EVALUERING AV INNTAKSKVALITET Høsten 2008 RAPPORT: AFT Antall studenter: 140.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Undervisnings- og vurderingsformer
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Læringsmiljøundersøkelse 2012
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse

Forord Tabellen nedenfor viser antall innkomne svar pr avdeling med tilhørende svarprosent. Utvalgsstørrelsene viser faktiske innkomne svar før vekting mot avdeling. Den statistiske feilmarginen for utvalget som helhet er på inntil +/- 2,5 prosent. Ved nedbrytninger på bakgrunnsvariabler blir feilmarginene større. AvdelingBrutto utvalg%1. uke%2. uke%3. uke%Endelig% AFT975 21,9 %29830,6 %37238,2 %38939,9 % ,3 % AHS942 21,1 %19220,4 %24225,7 %25627,2 % ,6 % AITeL330 7,4 %6519,7 %9227,9 %12036,4 % ,1 % ALT ,8 %23623,2 %28427,9 %29729,2 % ,1 % ASP463 10,4 %418,9 %9620,7 %10422,5 % ,8 % Handelshøyskolen72716,3 %15821,7 %24934,3 %26336,2 %31142,8 % TOTALT ,2 %133530,0 %142932,1 % ,7 %

Gjennomsnittsskårer Studentenes vurderinger i intervjusituasjonen gjort ved hjelp av en skala fra 1 til 5. Denne skalaen er i ettertid omregnet til en poengskala fra 0-100: 1: svært misfornøyd/ svært dårlig/ helt uenig0 poeng 2: misfornøyd/ dårlig/ delvis uenig25 poeng 3: middels fornøyd/ verken eller50 poeng 4: fornøyd/ bra/ delvis enig75 poeng 5: svært fornøyd/ svært bra/ helt enig 100 poeng I denne analysen er de som svarer «vet ikke» holdt utenfor.

Tidsbruk, arbeidsmengde og arbeidsvaner

Tidsbruk på studiet pr. uke Spørretekst: Hvor mange timer pr. uke bruker du på studiet, inklusive undervisning? Base: 2011:910 / 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer 7 av 10 HiST-studenter sier at de bruker inntil 35 timer pr uke på studiene. Det er størst andel studenter ved AFT og AITeL som bruker mer enn 35 timer pr uke på studiene. Andelen som bruker mer enn 35 timer pr. uke på studiene har gått noe opp sammenlignet med 2012.

Arbeidsmengde - historisk Spørretekst: Hvordan opplever du følgende forhold? (Skala fra 1 til 5, hvor 1 er alt for lavt/alt for lite og 5 er alt for høyt/alt for mye). Base: 2011:910/ 2012:958/ Base 2013: 1365 intervjuer En stor andel studenter oppfatter arbeidsmengden som akkurat passe stor.

Arbeidsmengde - avdelingsnivå En lav skår betyr alt for lavt nivå, en høy skår bety alt for høyt nivå. En skår på 50 betyr passe nivå.

Deltakelse på forelesning, seminar og liknende Vi gjør oppmerksom på at spørreteksten er endret noe siden forrige måling og sammenlikninger med tidligere år må derfor tolkes med forsiktighet. Spørretekst 2012: ”Hvor stor andel av forelesninger, seminarer eller lignende deltar du vanligvis på? Spørretekst: Hvor stor andel av ikke-obligatoriske forelesningene, seminarer eller lignende deltar du vanligvis på? Base: 2011:910/ 2012:958/ Base 2013: 1365 intervjuer

Undervisningskvalitet og læringsutbytte

Undervisningskvalitet og læringsutbytte (historisk) Studentene er fortsatt mest tilfredse med faglærerens faglige dyktighet og minst tilfredse med faglærerens pedagogiske dyktighet. Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med totalopplevelsen av undervisningen? Base: 2011: 910/ 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Undervisningskvalitet – indeks Spørsmål i indeks  Faglærernes faglige dyktighet  Faglærernes pedagogiske dyktighet  Studiets faglige røde tråd  Studiets progresjon/stigning i vanskelighetsgrad  Kravet til (økende) selvstendighet underveis i studie  Samsvaret mellom det jeg lærer og det jeg blir testet i på eksamen  Studiets praktiske gjennomføring  Innsikten jeg har fått i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger  Det jeg har lært om prosjektarbeid  Det jeg har lært om formidling av fagstoff  Studiets bidrag til å utvikle mine samarbeidsegenskaper

Læringsutbytte – indeks Spørsmål i indeks  Studiets faglige røde tråd  Studiets progresjon/stigning i vanskelighetsgrad  Kravet til (økende) selvstendighet underveis i studie  Samsvaret mellom det jeg lærer og det jeg blir testet i på eksamen  Innsikten jeg har fått i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger  Det jeg har lært om prosjektarbeid  Det jeg har lært om formidling av fagstoff  Studiets bidrag til å utvikle mine samarbeidsegenskaper

Praksis

Praksis (historisk) Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med praksis? Base: 2011:712 / 2012: 751/ 2013: 788 intervjuer

Praksis – indeks Studentene ved AITeL, Handelshøyskolen og enkelte program ved AFT har ikke besvart spørsmålene om praksis Spørsmål i indeks  Informasjon om praksis i forkant av praksisperioden (ny 2013)  Vekslingen mellom teori og praksis i studiet  Mengden praksis i studiet  Måten studiet forberedte meg til praksisperioden  Veiledningen jeg fikk ute i praksisfeltet  Kontakten med veileder fra høgskolen i praksisperioden

Forskningsbasert utdanning

Forskningsbasert utdanning (historisk) Studentene er mindre tilfredse enn før på samtlige områder. Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med følgende aspekter av undervisningen? Base: 2011:910/ 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Forskningsbasert utdanning – indeks Spørsmål i indeks  Kjennskapen jeg har fått til høgskolens egen forskning  Kjennskapen jeg har fått til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet  Innsikten jeg har fått i vitenskapelig metode  Kunnskapen jeg har fått om fagområdets historie

Administrasjon

Administrasjon (historisk) Svært mange har svart ”vet ikke” på disse spørsmålene, noe som tyder på at studentene har lite kjennskap til disse områdene. Andelen ”vet ikke” varierer fra 54 til 86 prosent og vi anbefaler derfor at resultatene tolkes med noe grad av forsiktighet. Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med administrasjonen? Base: 2011:910/ 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Administrasjon – indeks Spørsmål i indeks  Informasjonen i Studiehåndboka på nett  Studieveiledningen  Servicesenterets åpningstider  Behandlingstid ved klage på sensur  Muligheten for tilrettelagt eksamen  Informasjonen på høgskolens nettsider  Jeg fikk god informasjon om eksamensavvikling  Jeg fikk god informasjon om fagvalg  Jeg fikk god informasjon om timeplaner og romoversikt  Jeg fikk god informasjon i servicesenteret

Fysisk læringsmiljø

Fysisk læringsmiljø (historisk) Minst fornøyde er studentene med antallet grupperom samt inneklima/ luftkvalitet. Tilfredsheten med studiestedet totalt sett ligger nå på et litt lavere nivå enn tidligere. Mannlige studenter er mer fornøyde enn sine kvinnelige kolleger (62 mot 57 poeng). Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med Campus? Base: 2011: 910/ 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Fysisk læringsmiljø – indeks Spørsmål i indeks  Tilrettelegging av forelesnings- og undervisningsrommene  Antall grupperom  Mulighet for selvstudium  Inneklima/ luftkvalitet  Tilgjengeligheten til studielokalene utenom ordinær åpningstid  Rengjøringen  Skolens beliggenhet/ lokalisering  Tilgang til sikker sykkelparkering  Studiestedet totalt sett

Internett og datatjenester

Internett og datatjenester (historisk) Studentene er tilfredse med tilgangen på trådløst Internett, Its learning samt Studweb. Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med Internett – og datatjenestene? Base: 2011: 910/ 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Internett og datatjenester pr. avdeling Spørsmål i indeks  Tilgangen på trådløst Internett  Itslearning  Webmail  Studweb  Hjelpen jeg får med datatekniske spørsmål og problemer

Bibliotek

Bibliotek (historisk) Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med biblioteket? Base: 2011: 910/ 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Bibliotek – indeks Spørsmål i indeks  Bibliotekets samlinger av bøker og tidsskrift  Bibliotekets elektroniske samlinger og databaser  Bibliotekets åpningstider  Hjelpen jeg får på biblioteket  Bibliotekets søkekurs og forelesninger  Bibliotekets veiledning og individuelt og i mindre grupper

Studentdemokratiet

Studentdemokratiet (historisk) Spørretekst: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med studentdemokratiet og tillitsvalgsordningen? Base: 2011: 910/ 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Studentdemokratiet pr. avdeling Spørsmål i indeks  Studentparlamentets arbeid  Studentutvalgets/ studentforeningens arbeid  Klasse-/ kulltillitsvalgtsordningen/ fagutvalgsordningen  Informasjonen fra de tillitsvalgte/ studentforeningen

Internasjonalisering

Studieopphold i utlandet Spørretekst: Har du gjennomført, eller vurderer du å gjennomføre, et studieopphold i utlandet? Base 2013: 1322 intervjuer Om lag halvparten har gjennomført eller vurdert å gjennomføre et studieopphold i utlandet.

Internasjonalisering (historisk) Spørretekst: Har du gjennomført, eller vurderer du å gjennomføre, et studieopphold i utlandet? Base 2013: 1322 intervjuer Om lag halvparten har gjennomført eller vurdert å gjennomføre et studieopphold i utlandet.

Internasjonalisering pr. avdeling Spørsmål i indeks  Informasjonen om studieopphold i utlandet  Tilbudet om studieopphold i utlandet  Tilretteleggingen for studieopphold i utlandet

Total tilfredshet og påvirkende faktorer

Total tilfredshet Spørretekst: Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med studiekvaliteten ved [Navn på avdeling]? Base: 2011:910 / 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer

Studenttilfredshet - regresjonsanalyse Spørretekst: Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med studiekvaliteten ved [Navn på avdeling]? Base: 2011:910 / 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer Faktoranalyse I forkant av regresjonsanalysen ble det gjennomført en faktoranalyse for å analysere strukturene av korrelasjonene i datasettet. Denne analysen gav oss følgende 7 underliggende dimensjoner/faktorer; undervisning, forskning, fysisk læringsmiljø, kompetanse, datatjenester, informasjon samt studiestedet. Faktor 1 (Undervisning: studiet/ lærere) består av følgende spørsmål: Faglærernes faglige dyktighet, faglærernes pedagogiske dyktighet, studiets faglige røde tråd, studiets progresjon/stigning i vanskelighetsgrad, kravet til (økende) selvstendighet underveis i studiet, samsvaret mellom det jeg lærer og det jeg blir testet i på eksamen og studiets praktiske gjennomføring. Faktor 2 (Forskning) består av følgende spørsmål: Kjennskapen jeg har fått til høgskolens egen forskning, kjennskapen jeg har fått til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet, innsikten jeg har fått i vitenskapelig metode og kunnskapen jeg har fått om fagområdets historie. Faktor 3 (Fysisk læringsmiljø) består av følgende spørsmål: Tilrettelegging av forelesnings- og undervisningsrommene, antall grupperom, mulighet for selvstudium, inneklima/ luftkvalitet og tilgjengeligheten til studielokalene utenom ordinær åpningstid. Faktor 4 (Kompetanse) består av følgende spørsmål: Innsikten jeg har fått i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, det jeg har lært om prosjektarbeid, det jeg har lært om formidling av fagstoff og studiets bidrag til å utvikle mine samarbeidsegenskaper. Faktor 5 (Datatjenester) består av følgende spørsmål: Tilgangen på trådløst nett, Its learning og Studweb. Faktor 6 (Informasjon) består av følgende spørsmål: Jeg fikk god informasjon om eksamensavvikling, jeg fikk god informasjon om timeplaner og romoversikt og informasjonen på høgskolens nettsider. Faktor 7 (Studiestedet) består av følgende spørsmål: Rengjøringen, skolens beliggenhet/ lokalisering og studiestedet totalt sett.

Studenttilfredshet - regresjonsanalyse Spørretekst: Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med studiekvaliteten ved [Navn på avdeling]? Base: 2011:910 / 2012: 958/ 2013: 1365 intervjuer TotaltStigningstall Faktor 1: Undervisning (studiet/ lærere)0,49 Faktor 3: Fysisk læringsmiljø0,13 Faktor 7: Studiestedet0,09 Faktor 6: Informasjon0,08 Faktor 4: Kompetanse0,05 Faktor 2: Forskning0,05 Faktor 5: Datatjenester0,04 Total tilfredshet med studiekvalitet = 58 poeng De 7 faktorene med målbar innvirkning forklarer 49 % av studentenes totale tilfredshet Forklaring: Modellen viser at undervisning er den faktoren som har den klart største innvirkningen på studentenes totale tilfredshet med studiekvaliteten. Deretter følger fysisk læringsmiljø, studiestedet samt informasjonen. De 7 faktorene forklarer 49 % av studentenes totale tilfredshet, noe som vil si at 51 % forklares av andre faktorer som ikke dekkes av denne undersøkelsen. Forklaringskraften til modellen vurderes som godkjent.