Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Advertisements

Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Bergen en sykkelby med potensiale
Rapport av markedsundersøkelse
Samhandlingsreformen
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Undersøkelse foretatt av Respons Analyse
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Fagdag om startlån Husbanken. Nordlandsbanken Forretningsbank med sete i Bodø. Heleid av DnB NOR Bank ASA. Banken dekker Nordland gjennom 15 kontorer.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til helseforsikring
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Utvalg og metode Målgruppe
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
FAbUs misjonssøndag Søndag 22. januar 2017.
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Identifisere behov – og etablere krav
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Kritikerundersøkelsen 2017
Hvem stemmer på hvilke partier?
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport

Om undersøkelsen Formålet med denne undersøkelsen er å kartlegge bruken av transportmidler i hverdagen, og om det er noen forskjeller i grupper og lokasjoner. Periode for datainnsamling: 5.september 2012 – 23. oktober 2012 Ansvarlig for undersøkelsen: Allan Andreassen Antall svar: Åpne svar: Denne linken.Denne linken

Om respondentene

Flesteparten av respondentene bor inntil 10 km fra arbeidsplassen Respondenter fra Sortland har kortere vei til jobb, respondenter fra Rana har lenger vei.

Tre av fem bruker bil til og fra jobb Aldersgruppen år kjører i større grad til jobb

Halvparten oppgir at de aldri sykler, mens en av ti sykler hver dag Respondenter fra Narvik sykler i mindre grad til jobben

Tre av fem går aldri til jobben, mens en av ti oppgir at de går hver dag Narvik oppgir i større grad at de går til jobben enn andre steder

Bedre helse er hovedmotivasjonen for å sykle eller gå, mens miljøet kommer på andreplass Aldersgruppen år går/sykler i større grad grunnet økonomi. Respondenter fra Sortland sparer tid ved å sykle/gå.

Fire av fem bruker eksisterende gang- og sykkelveg på hele eller deler av strekningen

De som ikke bruker gang- og sykkelveg oppgir at det ikke finnes langs deres strekning

Halvparten av de som ikke sykler eller går oppgir at avstanden er for lang *- mange oppgir at de er avhengige av bilen i jobben Kvinner oppgir i større grad at avstanden til jobben er for lang

Sykling gir økonomiske forskjeller, er en vanesak og flere ville ha syklet hvis det hadde vært bedre veier Offentlige arbeidere oppgir i større grad at det er en vanesak, og mener at tiltak for syklende bør prioriteres.

Oppsummering Flesteparten av respondentene bor inntil 10 km fra arbeidsplassen Tre av fem bruker bil til og fra jobb Halvparten oppgir at de aldri sykler, mens en av ti sykler hver dag Tre av fem går aldri til jobben, mens en av ti oppgir at de går hver dag Bedre helse er hovedmotivasjonen for å sykle eller gå, mens miljøet kommer på andreplass Fire av fem bruker eksisterende gang- og sykkelveg på hele eller deler av strekningen De som ikke bruker gang- og sykkelveg oppgir at det ikke finnes langs deres strekning Halvparten av de som ikke sykler eller går oppgir at avstanden er for lang Sykling gir økonomiske forskjeller, er en vanesak og flere ville ha syklet hvis det hadde vært bedre veier

Konklusjoner Flere ville ha syklet hvis det hadde vært bedre veier –Over halvparten oppgir at de ikke sykler eller går til jobben, og respondentene oppgir at veiene ikke er sikre nok. –Hvis det hadde vært bedre veier kunne denne andelen ha sunket. Mange av respondentene er avhengige av bil i jobben. –Det vil derfor alltid være en andel som er nødt til å kjøre. Helse og miljø er hovedmotivasjon for å sykle eller gå. –Ved å fokusere på disse faktorene i utarbeiding av motivasjonskampanjer kan man engasjere flere.

Appendix Resultater per lokasjon sammenlignet med totalen

Sortland (N = 174)

Sortland (N = 116)

Sortland (N = 83)

Sortland (N = 20)

Sortland (N = 58)

Sortland (N = 174)

Fauske (N = 103)

Fauske (N = 68)

Fauske (N = 55)

Fauske (N = 18)

Fauske (N = 35)

Fauske (N = 103)

Rana (N = 468)

Rana (N = 270)

Rana (N = 209)

Rana (N = 23)

Rana (N = 194)

Rana (N = 468)

Brønnøysund (N = 80)

Brønnøysund (N = 58)

Brønnøysund (N = 55)

Brønnøysund (N = 7)

Brønnøysund (N = 22)

Brønnøysund (N = 80)

Alstadhaug (N = 70)

Alstadhaug (N = 55)

Alstadhaug (N = 49)

Alstadhaug (N = 15)

Alstadhaug (N = 14)

Alstadhaug (N = 70)

Narvik (N = 159)

Narvik (N = 117)

Narvik (N = 64)

Narvik (N = 20)

Narvik (N = 42)

Narvik (N = 159)