Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes Induksjonsbevis.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Matematisk Induksjon.
Kap 10 Estimering.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Eksempel på oppgaveløsning
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
1 A 5 UKER B 10 UKER C 12 UKER D 8 UKER E 6 UKER AKTIVITET (t) ESEF FL LS LF Vi har et nettverk med 5 aktiviteter A, B, C, D og E. Aktivitetene.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Utvidelser av tallområdet:
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Komplekse tall Naturlige tall
Laplace Tranformasjon av en konstant
Kap 10 Graf.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Ser du feilen i denne setningen?
HUMIT 1750 Høsten 2005 Løsningsforslag med utfyllende kommentarer til Obligatorisk oppgave 1 Vi hadde gitt de tre setningene A: Regntøyet er hjemme eller.
En formel er i prenex normalform hvis den kan skrives som en streng av kvantorer etterfulgt av en kvantorfri del. Disse to delene omtales henholdsvis som.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Å sammenligne (finne og velge det beste) veivalg Eksempler fra tre sprintløyper, OCC 2011, Brevik (antatt relevant for sprint NM 2011) og Arendal (gammel.
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Eksamen 2005, oppgave 2 Eksamen 2006, oppgave 2 Stein Krogdahl INF5110 – V2007.
Designing a DHT for low latency and high through TDT2 – Avanserte distribuerte systemer Øystein Ellingbø.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Kontekstfri grammatikk Endelig mengde T av terminal(symbol)er Endelig mengde V av ikke-terminal(symbol)er Startsymbol S Endelig mengde P av produksjoner.
Deterministisk endelig automat (DFA) (over språk A) Består av - en ikke-tom mengde Q av tilstander - hvor nøyaktig en er utpekt som start-tilstand - og.
Kompletthetsteoremet
Et bevis 1 Q → R P 2 P → Q P 3 P P 4 Q 3,2,MP 5 R 4,1,MP 6 P → R 3,5,CP 7 (P → Q) → (P → R) 2,6,CP 8 (Q → R) → ((P → Q) → (P → R)) 1,7,CP Vi oppsummerer.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Kombinatorikk og sannsynlighet
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
§4. Irrasjonale og komplekse tall
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 2 Beregning av sluttverdi, nåverdi og annuitet.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Foucault´s pendel Jean Bernard Léon Foucault ble født i Paris i Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Det gylne snitt og Fibonacci-tallene Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Sykkel med firkanta hjul Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Fysikk + Matematikk = Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Tall-systemer og Logiske kretser Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Kapittel 3 Diskontering Tillegg
Hva er nytt? De fire regneartene..
Mulig.
MERKELIG ! Her er en liten matematisk øvelse som helt sikkert
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Elevintervju B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Mer om sterke åpningshender
Eksempelet er hentet fra læreboken
Utskrift av presentasjonen:

Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes Induksjonsbevis

Summen av de naturlige tallene ……+ n = ??

Vi vil bruke induksjonsbevis til å bevise den generelle formelen:

Et induksjonsbevis har to trinn: 1) START-TRINN 2) INDUKSJONS-TRINN

Først må vi vise at formelen er riktig for n=1. Dette ser vi direkte, fordi venstre side er 1, og høyre side blir START-TRINNET:

INDUKSJONS-TRINNET: Deretter må vi vise at dersom vi antar at formelen er rett når siste tall er n, da er den også rett når siste tall er n+1.

Vi må altså vise at av følger

START-TRINNET: Formelen er rett for n=1 INDUKSJONSTRINNET: Når den er rett for n=1 er den også rett for n=2 INDUKSJONSTRINNET: Når den er rett for n=2 er den også rett for n=3 INDUKSJONSTRINNET: Når den er rett for n=3 er den også rett for n=4 INDUKSJONSTRINNET: Når den er rett for n=4 er den også rett for n=5 INDUKSJONSTRINNET: Når den er rett for n=5 er den også rett for n=6 osv Dermed er formelen rett for alle n-verdier.

Summen av kvadrat-tallene

Vi vil bruke induksjonsbevis til å bevise den generelle formelen:

Først må vi vise at formelen er riktig for n=1. Dette ser vi direkte, fordi venstre side er 1 2 =1, og høyre side blir

Deretter må vi vise at dersom vi antar at formelen er rett når siste tall er gitt ved n, da er den også rett når siste tall er gitt ved n+1.

Vi må altså vise at av følger

Alternativ utregning: _____________________________________________________

Summen av kubikk-tallene:

Først må vi vise at formelen er riktig for n=1. Dette ser vi direkte, fordi venstre side er 1 3 =1, og høyre side blir

Deretter må vi vise at dersom vi antar at formelen er rett når siste tall er gitt ved n, da er den også rett når siste tall er gitt ved n+1.

Vi må altså vise at av følger:

Ved å sammenligne summen av de naturlige tallene med summen av kubikk-tallene ser vi til slutt dette overraskende og flotte resultatet:

Oppgave 1: Vis at Oppgave 2: Vis at Oppgave 3: Vis at Oppgave 4: Vis at 4 n – 1 er delelig med 3 for alle hele tall n ≥1

Oppgave 1: Vis at Start-trinn: For n=1 er VS= 1+2=3 og HS= =4 -1=3

Oppgave 1: Vis at Induksjonstrinn: Vi må vise at formelen ovenfor medfører Vi adderer 2 n+1 på begge sider i oppgaven, og får på høyre side: 2 n+1 – n+1 =2·2 n+1 – 1 =2 (n+1)+1 - 1

Oppgave 2: Vis at Start-trinn: For n=1 er VS= 1+k HS=og

Oppgave 2: Vis at Induksjonstrinn: Vi må vise at formelen ovenfor medfører: Vi adderer k n+1 på begge sider i oppgaven, og får på høyre side:

Oppgave 3: Vis at Start-trinn: For n=1 er VS= og HS=

Oppgave 3: Vis at Induksjonstrinn: Vi må vise at formelen ovenfor medfører: Vi addererpå begge sider i oppgaven, og får på høyre side:

Oppgave 4: Vis at 4 n – 1 er delelig med 3 for alle hele tall n ≥1 Her må vi først konstruere den formelen som skal bevises. Ved polynomdivisjon ser vi: n=2 gir n=3 gir n=4 gir Vi gjetter derfor på at det finnes en formel som er slik: Vi vil bevise denne formelen med induksjonsbevis.

Oppgave 4: Vis at Start-trinn: For n=1 er VS= og HS= (4-1) : (4-1)=1 1

Oppgave 4: Vis at Induksjonstrinn: Vi må vise at formelen ovenfor medfører: Vi starter med oppgaven og legger til 4 n på begge sider. Høyresiden blir dermed den vi ønsker. På venstresiden får vi: som skulle bevises!

Oppgave 4: Vis at 4 n – 1 er delelig med 3 for alle hele tall n ≥1 Alternativ løsning på Oppgave 4. Påstanden er sann for n =1, ettersom 4 1 –1 = 3, som er delelig med 3. Start-trinn:

Oppgave 4: Vis at 4 n – 1 er delelig med 3 for alle hele tall n ≥1 Alternativ løsning på Oppgave 4. Da 4 n – 1 er delelig med 3, fins et naturlig tall k slik at 4 n – 1 = 3k. Induksjonstrinn: Vi må vise at tallet 4 n+1 – 1 er delelig med 3, forutsatt at 4 n – 1 er delelig med 3. Dette kan omformes til 4 n = 3k +1 Vi får da: 4 n+1 – 1 = 4 · 4 n – 1 =4 · (3k + 1) – 1 = 4 · 3k + 4 – 1 =4 · 3k + 3 =3 · (4k + 1) Svaret inneholder faktoren 3, og er dermed delelig med 3.