Agenda «MATRISEMØTE» onsdag 11. juni 2014 Styret ønsker alle velkommen til vårt ½ årsmøte kalt MATRISEMØTE Datoonsdag 11. juni 2014 KL19:00 – 22:00 Sted:Klubbhuset.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Advertisements

Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Funksjonskart Freidig Fotball Styret
”Stag er topp å være med i”
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Organisering av styret
Program: Registrering - kaffe Innledning De ulike typene «daglige ledere» IPD og klubbutvikling.
VELKOMMEN TIL LAGLEDER/TRENER MØTE HØST Velkommen Adm. info v/ Svein/Rolf/Ingrid Sportslig status v/ Atle Pause Fair Play v/ Morten Venteliste v/
NY ORGANISASJON Vedtatt på årsmøtet 16. febr
Referat Klubbseminar IL Trio
Planleggingsmøte Tiller Fotball Sesongen mars 2012.
DIF FOTBALLSTYRE Sportslig møte for lagledere og trenere i DIF, 5 juni 2008 Agenda Presentasjon av styre og lagledere/trenere Status økonomi Styrets ønske.
STRATEGIPLAN 2012– 2015 Skreia IL - aktivitet i sentrum
Diskusjonsforum for utredning om grunnlag for sammenslåing av Veldre Ski, Brumund IF og Brumunddal Ski Felles dokumentasjon fra møter Veldre Sag, 29. november.
VALGKOMITEENS ARBEID i KLUBB - KRETS
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
FREDRIKSTAD MUSIKKRÅDS MÅL OG HANDLINGSPLAN
Agenda 14 år Valg av referent Info om klubben 14 åringer Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
1 ORGANISERING AV SPORTSLIG UTVALG Sportlig leder 1 stemme Styrekontakt 1 stemme Hovedtrener 1 stemme.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Oppsummering fra work-shop mellom hovedstyret og styrene i håndball og fotball Verdiene våre Virksomhets- ideen Visjonen vår Lokal- miljøet Idrettslig.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
ORGANISASJONSPLAN Vedtatt på årsmøtet 14. febr
ORGANISASJONSPLAN Vedtatt på årsmøtet 14. febr
Langhus håndball Leder Nestleder Økonomi KassererDugnader/loddUllmax Informasjon Sekretær WEB-ansvarlig Event/arrangement JulecupArrangementEvent SPTKMarkedInnkjøp’matrialforvalter.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
© 2012 Deloitte AS Funksjonskart Freidig Fotball Styret 1.
Styreseminar.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Årsmøte Nesøya Idrettslag Onsdag 16. mars 2016 Kl Årsmøte i Nesøya IL Fotball, Nesøya IL Tennis, Nesøya IL Friidrett, Nesøya IL Håndball, Nesøya.
- Region Midt-Norge Aksla IL tilbyr håndball og fotball trening.
Ledermøte 27. juni Agenda 1.Godkjenning av referat fra møte nr. 1 2.Mandat og møteplan for ledergruppa - vedtak 3.Økonomi – Regnskapsrapport pr.
Økonomistyring i Skeid 1.Mars Allianseidrettslaget er økonomisk ansvarlig for hele klubben Skeid er et allianseidrettslag som er organisert med.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Arbeidsbeskrivelse for roller i Hasle Løren Håndballgruppe Basert på forslag lagt ut på Norges Håndballforbund Region Øst sin hjemmeside Pr 21. mai 2014.
Klubbesøk. Agenda: Bli kjent – presentasjonsrunde Klubbsatsningsprogrammet - bakgrunn og målsetting Hvilke klubber deltar i programmet Gjennomgang «Hva.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Rytterpolitisk Dokument Strategi FS pr. januar 2016.
Klubbesøk Pr mai Klubbutvikling UtviklingsprosesserVerktøykassa Kurs Klubbesøk Startmøte Oppfølging.
Dommerkontaktmøte 22 mai Status påmelding Per 18 mai er det påmeldt 455 dommere. fortsatt mangler det påmelding fra flere klubber, anslagsvis 50.
FLØY IL Fløy IL Struktur og Ansvarsforhold. FLØY IL Fløy trenger retningslinjer som beskriver ansvarsforholdene til de enkelte styrer  Mange mennesker,
Årsmøte Nesøya Idrettslag Onsdag 16. mars 2016 Kl Årsmøte i Nesøya IL Fotball, Nesøya IL Tennis, Nesøya IL Friidrett, Nesøya IL Håndball, Nesøya.
Molde Rotaryklubb Distrikt 2305 Visjon, målsetting og handlingsplan for klubbaktivitetene Vedtatt Revidert
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Ledermøte. Ledermøte nr Tid: 1. juni 2016 kl Sted: Bjølsenhallen Tilstede: – Fotball, innebandy, bandy, landhockey, sykkel.
Foreldremøte for J/G 2010, 27. august Plan for foreldremøtet J/G Info om klubben -hjemmesidene -sportsplan -medlemskap -lagene J/G lagsoppgaver.
Klubbesøk. Agenda: Bli kjent – presentasjonsrunde Klubbsatsningsprogrammet - bakgrunn og målsetting Hvilke klubber deltar i programmet Gjennomgang «Hva.
Ledermøte 29. september Agenda 1.Godkjenning av referat fra møte nr. 4referat fra møte nr. 4 2.Økonomi – Regnskapsrapport, utestående avgifterRegnskapsrapport.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
KURS KLUBBADMIN.
Klubbens styrearbeid i praksis
LANGHUS IL FOTBALL Trenerforum 26. oktober 2017
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Sportsklubben Njård Antidopingpolicy
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
ÅRSREGNSKAP 2017.
Barneleder Lede barneseksjonen med lag opp til og med 12 år
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
ORGANISASJONSKART for
Leder Årsplan EIER AV MÅLET: Leder Musikkforeningen Suoni Leder:
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Agenda «MATRISEMØTE» onsdag 11. juni 2014 Styret ønsker alle velkommen til vårt ½ årsmøte kalt MATRISEMØTE Datoonsdag 11. juni 2014 KL19:00 – 22:00 Sted:Klubbhuset Inviterte: Alle styremedlemmer i RIL Hovedlaget Alle styremedlemmer i hver særavdeling Aktuelle medlemmer i RIL (som er aktuelle å være med i de enkelte utvalg i matrisemodellen Alle deltagere skal på forhånd lage sin versjon (se på sidene 4 – 13 i denne invitasjon for eksempler) på sitt utvalg:  Ansvarsområde / rollebeskrivelse  Mål / ambisjoner  Rapportering (når)

Agenda «MATRISEMØTE» ons 11. juni 2014 Status hos alle styrene Gjennomgang av «RIL matrisemodellen overordnet» Inndeling i utvalgsgrupper Utvalgsgruppearbeid med hovedmål å fullføre underliggende punkter; Ansvarsområde / rollebeskrivelse Mål / ambisjoner Rapportering (når) Presentasjon fra hver utvalgsgruppe Fastsettelse av videre framdrift på «RIL Matrisemodellen»

Matriseorganisasjon fra 2014 Organisasjonskart Økonomiutvalg Web & It utvalg Markedsutvalg Sportslig utvalg Bane & anleggsutvalg Adm.(sekretær) & politiattest utvalg FaggrupperRanheim BreddefotballRanheim HåndballRanheim FriidrettRanheim AllidrettRanheim Fotball ToppRanheim Sykkel Hus utvalg Ung RIL-LEDER Medlemsutvalg LederutvalgHelge FlaatheNina B. AntonsenRune HellandsjøAnne MarstadRune VenåsOlav S. Sandvik

4 Lederutvalg Ansvarsområde/rollebeskrivelse Mål/ambisjoner Rapportering (når)

5 Økonomiutvalg Ansvarsområde/rollebeskrivelse Mål/ambisjoner Rapportering (når)

6 Web & IT Ansvarsområde/rollebeskrivelse IT-ansvarlig i RIL skal være leder for RIL- IT. RIL-IT skal være et forum der hver særidrett kan være representert med et medlem som er ansvarlig ovenfor egen idrett. RIL IT skal bistå særidretter slik at de til enhver tid skal ha en IT-kontakt og en webmaster for sin idrett. IT-kontakt i hver særidrett skal sørge for at det til enhver tid finnes en webmaster i særidretten. Webmaster skal være ansvarlig for design av websidene til egen særidrett og publisere informasjon på bakgrunn av ønsker (godkjenne innhold). RIL-IT skal sørge for at det blir avholdt arbeidsmøter/kurs hos alle særidretter slik at lagledere og andre roller kan bruke RILS IT-verktøy godt. Mål/ambisjoner RIL-IT skal sørge for en optimal utnyttelse av de IT-verktøy som idrettslaget har anskaffet, samt kontinuerlig vurdere de beste løsninger for laget og foreslå endringer dersom behov. RIL IT skal også bistå særidretter i publisering og tilgjengeliggjøring av rutiner. RIL IT skal, inntil rutinen er selvgående, sørge for å Rapportering (når) IT-kontakt skal rapportere til forumet ved endringer av webmaster og gap på bruk av løsning i forhold til ambisjon. RIL-IT forum rapporterer til RIL styremøter. Det rapporteres på følgende: Status på kurs og opplæring (avholdte, planlagte) Endringer i planer og organisering Spesielle forhold ved IT løsninger i

7 Markedsutvalg Ansvarsområde / rollebeskrivelse Være kontaktpunkt mellom RIL Hovedlag og lagkontakter ang sponsing og markedsaktiviteter Påse at klubbens sponsor og innkjøpsavtaler blir fulgt. Informere alle lagkontakter om gjeldene avtaler/sponsorater. Være en aktiv part i forhandlinger av nye sponsoravtaler og samarbeidsavtaler. Bistå lag/lagkontakter og særavdelinger vedr. spørsmål om lokale lagssponsorer. Informere alle medlemmer i RIL om gjeldene innkjøps- og rabattavtaler klubben har. Samle inn og arkivere lagsavtaler ( for eksempel fra eksterne sponsoravtaler ) Utarbeide felles mal/beskrivelse av avtaler med lagssponsorer. Passe på at sponsorer får riktig profilering. ( Draktbruk, reklameplass o.l ) Ha tett dialog med sponsorer og passe på at RIL følger sine forpliktelser av inngåtte avtaler. Mål / ambisjoner Forbedre dialog mellom Hovedlag og lakskontakter Kvartals info ut til særavdelinger Påse at alle lag og medlemmer kjenner klubbes avtaler (innkjøp og sponsor ) Forbedre informasjonsflyt mellom lag og hovedlag Lage standard avtaler som brukes mot eksterne lagsponsorer. Informere eksterne/ekstra lagsponsorer om gjeldende regler for sponsor Rapportering (når) Til styret i Hovedlag ved endringer i inngåtte avtaler Status utarbeides 1 gang pr kvartal.

8 Sportslig utvalg Vedlikeholde og utvikle klubbens strukturplan, videreutvikle særidrettens retningslinjer. Hjelpe og tilrettelegge for trenere med tanke på planlegging av sesongen og gjennomføringen av samlinger, sørge for at trenerne forholder seg til særidretten sine retningslinjer. Gjennomføre mål og evalueringsprosesser. Kartlegge utdanningen til Ranheims trenere og stimulere til at flest mulig får gjennomført særforbundets grunnutdanning. Bygge opp øvingsutvalg via trenerforum slik at Ranheim IL etter hvert har sin egen øvelsesbank disponibel for sine trenere. Koordinere og samarbeide med andre ressurser som finnes i Ranheim IL og knytte andre aktuelle ressurser til klubben etter behov i samarbeid med styret. Innstille trenere til særidrettens Styret. Melde på lag til serier som arrangeres av Region Midt-Norge og nasjonale serier. Være et bindeledd mellom foreldre og trenere i konfliktsituasjoner.

Faggruppe Bane & Anlegg Ansvarsområde / rollebeskrivelse Sammen med administrasjon følge opp krav som pålegges… Følge opp fremtidige behov for baner og anlegg og fasiliteter for toppfotball bredde fotball, bredde idrett, bredde handball og administrasjon Føle opp samarbeid og bruk av baner. Standard Følge opp behov for administrasjon. Strategiske planer Vedlikeholdsplaner Mål / Ambisjoner Sikre at vi har nok baner til alle grener. Også nye avdelinger Opprettholde god standard på eksisterende baner Vurdere nye behov og følge opp med forslag på gode løsninger for eksisterende baner og nye baner Følge opp strategi for rette baner for topp idrettsutøvere. Ny bane for topp idrettsutøvere innen friidrett – Landsdelsarena eller riksanlegg for friidrett som kan samkjøres med bane2 fotball i byen. Strategi for Ranheim 20 til innbyggere. Fremtidige ny elver bane med tribune. 2 nye elver baner, 2 nye syverbaner, vurdere 4-8 innendørshaller for særidretter. Nytt areal for alternativ for miljøhus. Ny plassering eller nye lokaliteter Lage strategisk plan 10 år. Forslag til tiltak 2014 Jobbe aktivt for på få på plass ny Handballhall, løpebane og nytt areal. Følge opp utvidelse av baner, nytt areal. Bane behov som gir strategiske område behov.

10 Adm. (Sekretær)og politiattester Ansvarsområde / rollebeskrivelse Være hovedstyrets sekretær og ansvarlig for politiattester : Føre protokoll over alle styremøter, medlemsmøter og årsmøter Kopiere og sende styrereferat til medlemmene av hovedstyret, samt publisere den på nettsidene til laget. Sørge for at alle politiattestene som er innhentet sendes til godkjenning, samt føre lister over hvem som har levert, sendt og fått godkjent politiattest. Mål/ ambisjoner Sikre at idrettslagets referater er tilgjengelige på nettsiden, slik at alle medlemmene, til en hver tid kan holde seg orientert om styrets arbeid. Etablere god systemer for innhenting av politiattester, slik at Ranheim Idrettslag følger Norges Idrettsforbunds lover og regler. Sikre at særidrettene følger opp innhentingen og kontrollen av listene for sine ledere og ansvarlige for barn og idrett. Forslag til tiltak for 2014 Sikre at alle særidrettene publiserer protokoller på egne nettsider. Rapportering (når) Månedlig rapportering hovedstyret. (hvert styremøte).

11 Husutvalg Ansvarsområde / rollebeskrivelse Mål / ambisjoner Rapportering (når)

12 Ung RIL-leder Ansvarsområde / rollebeskrivelse Mål / ambisjoner Rapportering (når)

13 Faggruppe: medlemsregister Ansvarsområde / rollebeskrivelse Være hovedstyrets medlemsregisteransvarlig. Herunder: Sammen med Administrasjonsansvarlig og systemleverandør sørge for effektive rutiner for oppdateringer av medlemsregister og kontaktregister. Følge opp systemleverandøren av i forbindelse med endringsønsker og eventuelt nye behov Ved behov arrangere kurs sammen med it-ansvarlig/økonomiansvarlig for kasserere/oppmenn for korrekt og sikker oppdatering/lagring av registrene, Sikre at idrettslagets medlemsregister fungerer med hensyn på å ivareta idrettsforbundets og idrettslagets krav til registrering Mål / ambisjoner Sikre at idrettslagets medlemsregister fungerer med hensyn på å ivareta idrettsforbundets og idrettslagets krav til registrering Sikre at idrettslagets medlemsregister fungerer med hensyn på gode løsninger for automatisert utsendelse av medlemskontingent, treningsavgifter, lisenser, egenandeler med mer. Sørge for utfakturering av medlemskontingent etter oppdaterte medlemsregister senest 1 uke etter at ordinært årsmøte har vedtatt kontingentstørrelse. Påfølgende purring skal skje senest 10 dager ette første forfallsdato. 2.gangs purring skal skje gjennom kassererne/oppmenn i særidrettene med dertil varsel om utestengelse av RIL. Sikre at idrettslaget innehar kontrollrutiner for ovennevnte punkter knyttet til økonomiske forpliktelser medlemmene har. Sikre enkel tilgang til registeret for sær-idrettenes kasserere og hovedstyrets medlemmer (behovsstyrt tilgang) Å få systemet optimalt systemet slik at frivillige utenom administrasjonsansvarlig og kasserere i sær-idrettene skal være overflødige Forslag til tiltak for 2014 Etablere en instruks for administrasjonsansvarlig, styrets medlemsregisteransvarlig og kassererne i håndball, fotball, friidrett og all-idrett for optimal utnyttelse av dagens system. Gjennomføre kurs i bruk av web-løsningen for administrasjonsansvarlig, representant fra hovedstyre og alle kassererne i sær-idrettene mars/april og august/september, også for å ha felles forståelse av systemet i de ulike særavdelingene Rapportering (når) Månedlig rapportering av antall medlemmer til hovedstyret. (hvert styremøte) I samråd med økonomiansvarlig rapportere om utestående beløp som er fakturert gjennom systemet.