Svømmeforbundet 05.09.15 God barne- og ungdomsidrett - Fundamentet i den norske idrettsmodellen Mads Andreassen Leder seksjon for aktivitetsutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medbestemmelse og medansvar for ungdom i idretten
Advertisements

Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Alkohol | SVØMMING.
Bestemmelser om barneidrett og idrettens barnerettigheter
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
NIF – organisering, fagkonsulentens roller og framtid. Berg Gård
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Golf i skolen/SFO Oppstartmøte for Pilotprosjekt Arendal, Asker, Aurskog & Finstadbru, Bærum, Eiker, Gjerdrum, Losby, Molde, Mørk og Norsjø.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Idrettspolitisk dokument
Ungdomsrepresentanter. Hva skal vi med det?
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
Idrettsarrangement som næringsutvikling
Den norske idrettsmodellen
Hva tenker du på ?.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Er funkiser en glemt gruppe i volleyballen? Eller kan vi være en ressurs? Oslo Vigdis Mørdre Fagkonsulent NIF.
Oppsummering fra work-shop mellom hovedstyret og styrene i håndball og fotball Verdiene våre Virksomhets- ideen Visjonen vår Lokal- miljøet Idrettslig.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Ungdomskveld Tema: Ungdomsarbeid i Telemark idrettskrets
Fritid med Bistand.
Norges idrettsforbund
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Generalsponsor Visjon Friidrett skal være en attraktiv idrett for barn, ungdom og voksne. Friidrett skal skape og fremme idrettsglede, gode holdninger.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Økonomi som barriere Idrettsglede for alle! - eller dem som har råd?
Økonomi som barriere Trondheim 31. mai Idrett for alle! - eller dem som har råd?
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Fellesmøte i Nilsbyen. Praktisk Styremøter etter dette møte Rydding.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Handlingsplan Plogen Skiklubb GØY PÅ SKI FOR ALLE!
 Velkommen til Skiskytterskolen!
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Strategiplan
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
FRITIDSERKLÆRINGEN – Konferanse om barn og unges deltakelse
Oppstartsmøte National ballskole
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Aktivitetsleder barneidrettskurs
Ski Svømmeklubb Ski Svømmeklubb – klubben for topp og bredde gjennom mestring og trivsel!
Klubben for alle.
Foreldremøte i Viking F.K Tema: Overgangen til 11er fotball
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
Barneidrettsbestemmelsene
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Svømmeforbundet God barne- og ungdomsidrett - Fundamentet i den norske idrettsmodellen Mads Andreassen Leder seksjon for aktivitetsutvikling

NIFs visjon : «Idrettsglede for alle»

Idrettens verdigrunnlag Organisasjonsverdier: Organisasjonens arbeid skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd Aktivitetsverdier: All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som glede, fellesskap, helse og ærlighet

Side 4 Foreldre følger barna opp tettere (+ og ÷) Foreldre forventer mer av idrettslaget og treneren. Leveranse, utvikling, resultater Sosiale medier forsterker: Konkurransene angår ikke lenger bare de som er tilstede. Foreldre legger ut skrytebilder, resultater og prestasjoner av hva barna oppnår Barneoppdragelse målt i idrettslig suksess? Hva betyr dette for fokuset i barneidretten? Samfunnsutviklingen speiles i barneidretten Kunder – Status - Selvrealisering

Historikk - 60-årene: Stor vekst av barn og ungdom i idretten. Voksenstyrt, prestajonsrettet, rovdrift, ambisiøse trenere/foreldre - 76: Retningslinjer – barn opp til 16 år Stoppe rovdriften og overambisiøse foreldre Barneidretten har en egenverdi Ble stort sett ikke fulgt - 87: Bestemmelsene vedtatt Allsidighet trengs Tidlig spesialisering = tidlig frafall Spesialisering = ressurskrevende - 07: Rettigheter og Bestemmelser Basert på FN`s barnekonvensjon - 15: Revidert for å forsterke intensjonen Særforbundene kan vedta særskilt regelverk i små idretter/grener i grensenære områder

Side 6 Trygghet Vennskap og trivsel På barnas premisser Mestring Påvirking Frihet til å velge Konkurranser for alle Utvikle seg: Fysisk – Motorisk – Psykisk - Sosialt Idrettens barnerettigheter – skal prege måten vi organiserer og gjennomfører aktiviteten for barn! Barn= til og med det året du fyller 12 år

Bestemmelser om barneidrett: Regulerer konkurransevirksomheten for barn – er absolutte Fra det året du fyller 6 år: Delta i idrettsarrangement og konkurranser lokalt Ingen resultatlister, rangeringer etc Individuell tilbakemelding er fint Lik premie til alle Fra det året du fyller 9 år: Konkurrere regionalt (ellers likt som over) Fra det året du fyller 11 år: Konkurrere i åpne nasjonale og nordiske konkurranser Alle skal ha premie, men de kan differensieres Resultatlister, tabeller og rangeringer kan benyttes, dersom dette er formålstjenelig Idrettslag med aktivitet for barn skal oppnevne et styremedlem med ansvar for barneidretten Barn= til og med det året du fyller 12 år

Side 8 Hvorfor trenger vi rettigheter og bestemmelser?

Side 9 Idrettsregistreringen Flere og flere barn finner veien til idretten

Side 10 Barna trives og flest mulig barn ønsker å delta Det utvikler barna fysisk, psykisk, teknisk/koordinativt og sosialt Opplæringen er tilpasset barnas alder, utvikling og behov Barna opplever mestring og fremgang gjennom individuell veiledning og oppmuntring Treningstilbud skal gis i flere miljøer (sal, vann og ute) Treningen er lekbetont 2. Barneidretten skjer på barnas premisser

Side 11 Aktivitetene gir barna mulighet til å mestre ulike ferdigheter Treningen foregår i et miljø hvor det er trygghet og trivsel Treningen gir varig lyst til å drive idrett og fysisk aktivitet Aktivitetene bør være varierte og gi spenning og utfordringer Aktiviteten stimulerer og utvikler barnas kreativitet og fantasi Forts.

Side 12 Aktiv for livet

Side «Umulig å bli god i Norge med barneidrettsbestemmelser!»

Side 14

Konklusjon Debatt rundt verdigrunnlaget er bra! Gir økt bevissthet. Mål for barneidretten: Flest mulig – lengst mulig! Bli glad i å drive idrett Barneidretten må skje på barns premisser!

Ungdomsidrett (13-19 år) - jakten på meningen med livet

Side 17 Store omstillinger i livet Slutt på barneidrettsbestemmelser Økt fokus på konkurranser og resultat Ungdomsidretten blir et verktøy for toppidrett Hvert medlem ikke like mye «verdt»? Overgangen fra barn til ungdom

Side 18

Side 19 Indre faktorer Skader Lei aktiviteten Dårlig trener Høyt konkurransepress Tar for mye tid Ytre faktorer Færre idretter. 46% fortsatt medlem i IL Flytting Andre interesser Mer krav på skolen Fakta om frafall: Ca 1/3 slutter fra barn til ungdom Fra 60 % deltakelse ved 13 års alder til 30 % ved 17 års alder Flest i lagidretter Konkurransefokus

Side 20 Ungdomsløftet Rekruttere og beholde ungdom i norsk idrett Utøvere, trenere, ledere og frivillige

Side 22 Godt sosialt miljø Sterkt foreldreengasjement Bevissthet rundt verdigrunnlag Kompetente trenere Billig å være medlem Valgfrihet/fleksibilitet Blir involvert Suksessfaktorer? - Historier fra 10 IL som lykkes

Økonomi som barriere Idrettsglede for alle! - eller dem som har råd?

Side 24 c) For å redusere økonomiske hindringer som står i veien for at alle barn og ungdommer skal ha råd til å delta i idrett, blir følgende viktig: Særidrettene må systematisk forenkle og begrense kostnadsdrivende sider ved konkurransesystemer og idrettsutstyr for barn og unge. Særidrettene må unngå å utvikle kulturer for omfattende reisevirksomhet og kostbare samlinger som forutsetning for at ungdom skal få utvikle sitt talent. Idrettskretsene og idrettsrådene må arbeide med å finne løsninger for barn og unge som har begrensede økonomiske ressurser. Idrettslagene må tilrettelegge for lokalt gjenbruk og utlån av utstyr. Idrettspolitisk dokument

Side 25 Idrettslaget opplever hvert år at noen ikke betaler treningsavgift. Utestenge eller overse? En eller to på laget har ikke råd til å være med på cup/reise. Bør laget droppe turen, eller er det ok at ikke alle kan bli med? Noen barn møter med toppmodellen og flere typer ski til konkurranse. Ok for de som har råd? Konsekvenser? Foreldrene ønsker profesjonelle trenere, flere timer i anlegget og flere treningsleirer og cuper. Hvilke konsekvenser får dette? Hverdagsdilemmaer i idrettslaget

Side 26 1.«Inngangsbilletten» Barn og unge som på grunn av familiens økonomi ikke kan delta i idrett i det hele tatt. 2.«Kostnadsdrivere» Barn og unge som på grunn av familiens økonomi ikke kan delta i enkeltidretter eller enkeltidrettslag som har utvikla en kultur med høge kostnader. Gjelder også i familier med gjennomsnittlig inntekt. To tilnærminger til økonomi som barriere

Side 27 Når familien ikke har råd

Side 28 80% av alle barn er innom idretten - en av de viktigste sosialiseringsarenaene i samfunnet barn i familier med lav betalingsevne. Kostnader - som medlemskontingent, treningsavgift, reiser, utstyrsinnkjøp – er en av flere faktorer som hindrer barns deltaking. Fattigdom er vanskelig og skambelagt å ta opp, både for barn og foreldre. Inngangsbilletten

Side 29 Hvordan kan inngangsbilletten løses? Idrettslaget må finne løsning Solidaritetsløsninger Støtteordninger i kommunen Samarbeid med NAV Inkludering i idrettslag

Side 30 Hva er kostnadsdriverne?

Side 31 Vil det beste for barna sine?

Side 32 Betale seg ut av dugnad

Side 33 Profesjonalisering av barne- og ungdomsidretten

Side 34 Reiser, treningsleire og turneringer

Side 35 En naturlig del av idrettsopplæringen Men: Hva ønsker man å bruke konkurransene i barneidretten til? Konkurranseform Hvor mange konkurranser skal man delta på? Hvor langt skal man reise for å konkurrere? Barneidrettsbestemmelsene bidrar til å redusere reiseavstand Konkurranser

Side 36 Må være sammenheng mellom det man betaler og tilbudet man får. Oppvarming av kunstgress? Finansiere a-laget? Kontingent og treningsavgift bør i barneidretten kun gå til å finansiere barneidretten Hva går kontingent og treningsavgiften til?

Strukturelle grep fra idretten Få problemstillingen inn i dokumenter – det forplikter Regelverk Vektbegrensning på sykkel Forby dyre svømmedrakter Regulere antall ski/smurning Endre konkurranseformer Redusere resultatfokus Redusere antall cuper/ turneringer/konkurranser Mer kompetanse om området

Side 38 Bygge anlegg og gi gratis leie / driftstøtte Hodestøtte Stuktur rundt barn som lever med foreldre med lav betalingsevne (NAV/kommune/barnevern) Offentlige tiltak

Side 39 Hva kan idrettslaget gjøre?

Side 40 Hva kan vi gjøre for å holde kostnadene nede? Diskuter dette på årsmøte og foreldremøter Gi tydelig beskjed om hva foreldre som sliter med å betale kan gjøre Bevisstgjør alle foreldrene på hva som er kostnadsdrivende faktorer Hva slags utstyr er nødvendig? Arranger byttekvelder og bruktmarked Samle inn og lån ut utstyr til de som ønsker Ta tak i problemstillingen!

Mads Andreassen Leder seksjon for aktivitetsutvikling Tlf