Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsbjørg Erlandsen Endret for 8 år siden
1
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord 1.-2. oktober 2014 Kjersti Visnes Øksenholt Forsker kvo@toi.no
2
Side Oppgaven Hensikt: Fremskaffe kunnskap, anbefalinger og gode eksempler for en faktabasert, målrettet og langsiktig politikk for å styrke sentrum som en attraktiv etableringsarena for handel og service Oppgaver: Kartlegge og analysere hva som hemmer og hva som fremmer en slik utvikling Kartlegge og analysere eksisterende og planlagt samarbeid om sentrumsutvikling og sentrumshandel Gi konkrete anbefalinger som kan danne grunnlag for utvikling og gjennomføring av ny politikk 2
3
Side Fokus i arbeidet 3 Folk i sentrum Handel i sentrum Oversiktsplanlegging, arealutvikling Lokalisering og dimensjonering av ekstern handel Fysisk utvikling av sentrum, drift og vedlikehold, parkering Aktiviteter, liv Annet
4
Side Fokus i arbeidet Hva skal til for at handel og service som trekker mye folk skal velge å lokalisere seg i sentrum? Gårdeiernes ansvar og innsats Samarbeid mellom aktørene Aktørenes handlingsrom Anbefalinger 4 Folk i sentrum Handel i sentrum
5
Side Hva har vi gjort? Casestudier: Hamar, Drammen, Asker, Mosjøen Byer med bevisst satsing på sentrumsutvikling, hvor gårdeiere har jobbet aktivt, ulike kontekster og måter å jobbe på Intervjuer med kommuner, store gårdeiere og sentrumsforeninger Spørreundersøkelse til 63 kommuner ved plansjefer (54 % svart) til 42 sentrumsforeninger (60 % svart) 5
6
Side Kort om casene Hamar: Sentrum går dårlig, snuoperasjon må til Politiske engasjement, aktivt samarbeid og mye innsats i 10 år Mange gårdeiere, noen store har dannet gårdeierselskap Stor diskusjon om nytt kjøpesenter ved sentrum 6 Drammen: Opplever å ha fått til mye i sentrum Store forbedringer i byen siste 25 år Langvarig offentlig-privat samarbeid gjennom ‘Byen vår Drammen’ Opplever at kjøpesentrene i sentrum er viktig og bra
7
Side Kort om casene Asker: Kjøpesenter godt integrert i/med sentrum Offentlige og private aktører jobber godt sammen Én gårdeier eier store deler av eiendomsmassen Større grad av koordinering og styring av butikkmiks, åpningstider, mv. 7 Mosjøen Fire store gårdeiere har gått sammen for å danne et felles AS, tidlig fase Gårdeierne jobber for å få kommunen med på laget
8
Side Ting som fungerer og må videreføres Fysisk miljø Korte gangavstander og gode gåmiljø Drift og vedlikehold (Kjøpesenter i sentrum) Bredt og variert tilbud i sentrum Tilgjengelighet Parkeringstilgjengelighet 8 Foto: Sandefjord Byen Vår AS
9
Side De viktigste betingelsene for å lykkes Politisk engasjement Kommunalt ansvar Holdninger blant sentrale aktører God kunnskap Godt samarbeid 9
10
Side Hva hemmer at sentrum blir en mer attraktiv etableringsarena? En fragmentert gårdeierstruktur Manglende samarbeid Dyrt og vanskelig med utleie Konkurranse fra handel utenfor sentrum Feil utvikling av boliger og arbeidsplasser 10
11
Side Hva er de største utfordringene for å sikre at sentrum i din kommune blir et mer attraktivt sted å etablere seg? SvaralternativKommunerSentrumsfor. Konkurranse fra handel utenfor sentrum70 %64 % En fragmentert gårdeierstruktur70 %56 % Manglende samarbeid mellom aktørene49 %52 % Vanskelig for bedrifter å finne egnede lokaler30 %8 % Lite profesjonelle og kunnskapsrike gårdeiere27 %40 % Boliger og arbeidspl. ligger ikke i/ ved sentrum27 %20 % Manglende politisk engasjement24 %36 % Manglende kunnskap i kommunen24 %40 % Sentrum er lite trivelig9 %4 % Drift og vedlikehold er for dårlig12 %24 % For dårlige parkeringsmulighetene i sentrum6 %16 % K. satser ikke på å bedre rammebetingelsene0 %32 % 11
12
Side Hvorfor er ikke sentrum attraktivt? Kjøpesentrene - fremstår som mer attraktivt Sentrum - fragmentert gårdeierstruktur Vanskelig å ta rede på når attraktive lokaler kan bli ledige, priser, kontraktsformer, mv. Vanskelig å påvirke butikkmiks, åpningstider eller annet i området som helhet 12
13
Side En fragmentert gårdeierstruktur Dårligere muligheter for eiendomsutvikling på tvers av eiendomsgrenser Dårligere muligheter for å kunne tilby egnede lokaler til leietakere Manglende mottaksapparat for å profilere seg overfor leietakere og forhandle med dem Reduserte muligheter for strukturering og profilering av handelstilbudet Reduserte muligheter for å nå gjennom i dialog med kommunen om sentrumsutvikling 13
14
Side Fire modeller for organisering av gårdeiere Samarbeid (Drammen) Uavhengige gårdeiere samarbeider om å utvikle eiendommer, slå sammen lokaler, strukturere og organisere handelen, og ha felles dialog mot kommunen, mv. Gårdeierselskap (Hamar) Flere gårdeiere danner et gårdeierselskap (AS), som er kontaktpunkt for leietakere, forvalter og markedsfører handelsarealene og setter betingelser som bidrar til strukturering og profilering, mv. Gårdeierne eier fortsatt sine gårder. Felles aksjeselskap (Mosjøen) Flere gårdeiere legger sine eiendommer inn i et felles aksjeselskap, som eier, utvikler og forvalter eiendommene, og som er kontaktpunkt for leietakere, styrer forvaltning, markedsføring, utleie, betingelser, mv. Én stor eller få store eiere (Asker) Én eller få gårdeiere har kontroll over store deler av eiendomsmassen gjennom oppkjøp og langsiktige leieavtaler, og styrer eiendomsutvikling, forvaltning, markedsføring, utleie, betingelser, mv. 14
15
Side Potensialet i de ulike modellene 15 UtfordringerEiendoms- utvikling Egnede lokaler Mottaks- apparat Strukturering, profilering Dialog med kommunen SamarbeidMiddelsLite Middels GårdeierselskapMiddels Stort Felles aksjeselskap Stort Én eller få store eiere Meget stort
16
Side Færre og større gårdeiere – hvordan få til dette? Regionale og sentrale myndigheter utvikler og formidler verktøy og kunnskap som kan lette konsolideringen av gårdeierskapet Det bør opprettes en tilskuddsordning Kommunene har en ledende rolle i arbeidet 16
17
Side Færre og større gårdeiere – konsekvenser? Har det noen uintenderte negative konsekvenser at sentrum styres av færre personer eller selskaper enn i dag? Dette er et spørsmål som må diskuteres videre. Hvis sentrum skal vinne kampen mot kjøpesentrene om de mest attraktive handels- og servicebedriftene, er vår konklusjon likevel at det krever en konsolidering av gårdeierskapet i de mest sentrale delene av sentrum. 17
18
Side Takk for oppmerksomheten! 18
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.