Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ECONOMICS (ECN) Masterdagen, April 15, 2015 Profilkoordinator, Kurt R. Brekke.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ECONOMICS (ECN) Masterdagen, April 15, 2015 Profilkoordinator, Kurt R. Brekke."— Utskrift av presentasjonen:

1 ECONOMICS (ECN) Masterdagen, April 15, 2015 Profilkoordinator, Kurt R. Brekke

2 Hvorfor studere Economics? “Economics is key to understanding the economy and business!” Sterk tradisjon ved NHH - Agnar Sandmo (Public economics) - Victor Norman (International trade) - Finn Kydland (Macroeconomics) Topp internasjonal forskning - Choice Lab (Atferdsøkonomi, eksperiment) - CELE (Center for empirical labor economics) 2

3 Hva tilbyr Economics profilen? Obligatoriske kurs som gir - Grunnleggende trening i teori og metode. - Ferdigheter til å gjennomføre kvantitative analyser. Valgfrie kurs som gir - Mulighet til å fordype seg i emner av interesse. - Innsikt i anvendelser innenfor ulike fagområder. Avanserte kurs som gir - Sterke metodiske ferdigheter - Mulighet til spesialisering innen fagområde - Kvalifisering for Research distinction 3

4 Obligatoriske kurs Macroeconomics (Thøgersen, Doppelhofer) - Økonomisk vekst, konjunktursykler - Inflasjon og sysselsetting - Penge- og finanspolitikk Microeconomics ( Kristiansen, Schroyen ) - Etterspørsel, konsumentatferd, - Konkurranse og bedriftsstrategi - Eksperimenter Econometrics (Balsvik, Nilsen) - Regresjonsanalyse og identifikasjon - Paneldata-metoder - Labøvelser og opplæring i Stata 4

5 Valgfrie kurs 5 Atferdsøkonomi Internasjonal økonomi Næringsøkonomi Arbeidsmarkedsøkonomi Makroøkonomi Miljø- og ressursøkonomi Offentlig økonomi Økonomisk historie

6 Tre (høy-)aktuelle tema Oljefondet har nå en verdi på over 7000 mrd. NOK og nå vurderes retningslinjene for forvaltningen. - Er dagens handlingsregel fornuftig eller bør denne justeres? Bør Stortinget øke mulighetene for investering i eiendom og infrastruktur? Norge har som et av de første land i verden innført kjønnskvotering i børsnoterte selskaper. - Hvilken effekt har dette på kvinners lønnsutvikling og muligheter til lederstillinger? Og hva med selskapenes verdiutvikling? Dagligvaremarkedet har opplevd store struktur-endringer de siste tiårene. - Var det fornuftig å tillate salg av ICA til Coop? Hvilke effekter har dette for vareutvalg og priser på dagligvarer? 6

7 VIL DU VITE MER? STIKK INNOM LAB 1! KL — 1300 KL —

8 Presentasjon Economics profil 1.Macroeconomic Theory and Policy (Øystein) 2.Applied Microeconomic Theory (Eirik) 3.Econometric Techniques (Ragnhild) 4.Valgfrie kurs (Kurt) 5.Spørsmål? 8

9 Macroeconomics – in the «ECN» profile Courses in i macroeconomics - Macroeconomic Theory and Policy, mandatory for the ECN profile - Business Cycle Analysis - Long Term Macroeconomic Analysis - International Macroeconomics - Additional specialised courses (held in Norwegian): Penger og bankvesen Krakk og kriser 9

10 Master courses in macroeconomics – main features Modern macroeconomics - Microfoundations - Intertemporal models - An ongoing debate between the agenda-setters in the field Relevance - Interaction macroeconomic developments vs. private businesses as well as the public sector - A global focus - Policy analysis - Macroeconomics & finance 3 cases – capturing recent or present issues… - The stock market and the business cycle - Effect of 9/11…. - Europe: A business cycle problem or a negative shift in the trend….? 10

11 Case 1:The stock market and the business cycle 11

12 Case 2: Effect of 9/11 12

13 Case 3: Trend or cycle…, what policies are needed? 13

14 ….different in China (and in Norway of course…) 14 Source: Swedbank

15 Applied Microeconomics Kina blir rikere – hvilke varer blir mer etterspurt? Hvordan kan vi bruke variasjon mellom deler av Kina til å finne ut prisfølsomhet (elastisitet)? 15

16 Hvor risikoavers er den norske befolkningen? - Hvordan kan vi måle dette? - Hva velger vi? Forsikring/usikre jobber/egen bedrift? - Tar vi mer risiko når vi er rikere? Offentlige goder – rent luft og forsvar – hvor mye skal vi bruke? 16 Applied Microeconomics

17 Markeder med strategiske kjøpere og selgere 1.Budgivning i auksjoner (salg av hus eller bygging av oljeplattformer) 2.Strategisk prising – kan priser signaliserer lave kostnader og skremme konkurrenter? Fordeler med å ha samme kontraktspartner? - Hvorfor holde fast på samme leverandør? Salg av varer når kjøper ikke kan observere kvalitet 17 Applied Microeconomics

18 To deler: 1.Intro av klassisk mikro og anvendelse 2.Strategisk adferd Klasseromeksperimenter Får deg til å tenke på avveiningene Svakheter og styrker i teorimodeller Gir deg verktøy til senere kurs: Storting vs. Norges Bank: strategisk spill? Klimaforhandlinger: forhandlingsstrategier? Strategiske investeringer produktutvikling: førstetrinnfordeler? Redusert skatt på frukt og økt skatt på diesel: virkninger? Økt mulighet for midlertidige ansettelser: virkninger? 18 Applied Microeconomics

19 ECN 402 Econometric techniques Topics: ordinary least square regression, panel data techniques, time series, instrumental variables Introduction to STATA (a state of the art statistical software) Focus on applying techniques using real data and examples 5 lab session with good mentoring capacities Basis for more advanced courses in econometrics: - ECN430: Econometric methods and applications in macroeconomics and finance - ECO433: Empirical methods for causal analysis Important basis for some of our other ECN courses and the master thesis - Labour Economics - Behavioural Economics - … 19

20 ECN402: Course ambition What can you do? - interpret the results of empirical analysis - use software to handle data and conduct econometric analysis - make justified choices between competing regression models - read and understand empirical papers - write an empirical master thesis What do you know? - the assumptions of econometric models - the prerequisites for the more advanced courses in econometrics 20

21 ECN402: Course structure Stata labs - 5 labs assignments - Feedback on written assignments - Hands-on experience with handling data and using Stata Exam - Take home exam in groups (40%) - 3 hour final exam (60%) Teaching - Part of the course uses a type of “flipped” classroom structure with screencast videos to watch before class - Part of the course uses the traditional “lecture” format. 21


Laste ned ppt "ECONOMICS (ECN) Masterdagen, April 15, 2015 Profilkoordinator, Kurt R. Brekke."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google