Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsbjørg Engen Endret for 9 år siden
1
Dialog + omforent kunnskap = bedre lakseforvaltning «Til laks åt alle kan ingen gjera» -Eller kan vi det?
2
Dialog Omforent kunnskap Bedre lakseforvaltning Hva kan vi sammen gjøre for å berge villaksen
3
Lakseforvaltningen fremstår i dag som fragmentert og lite kunnskapsbasert Gjennom omforent forskning og overvåkning, bygges en kunnskapsbase som er omforent mellom interessene Omforent kunnskap vil gi en sikrere og bedre lakseforvaltning
4
Den sentrale forvaltningsmyndighet for villaksen fremstår i dag som «handlingslammet» Den lokale/private villakseforvaltningen fremstår i dag –svekket. Tvungen organisering og fellesforvaltning gir elveeierne myndighet til å sette egne fiskeregler Personkvoter
5
Økonomisk forvaltning av sårbare og truede villaksebestander- er ikke forenelig med «føre var» prinsippet i de nye retningslinjene En pågående utfasing av sjølaksefiske ser ikke ut til å hjelpe våre villaksebestander Selv med svært begrenset sjølaksefiske, når flere villaksebestander hverken Gytebestandsmål eller Forvaltningsmål
6
Hva kan vi gjøre for å bedre situasjonen for villaksen? NOU: 1999:9 «Til laks åt alle kan ingen gjera» har i sin innstilling gitt følgende råd: 9.3.3 Et nytt system for beskatningsreguleringer: «Prognosebaserte kvoter» Forskningens rolle som faglig rådgiver for vurdering av bestandssituasjonen og med ansvar for å gi et faglig grunnlag for kvoteberegning må styrkes og formaliseres.
7
Et godt kvotesystem forutsetter en inndeling av laksebestandene i hensiktsmessige soner og regioner, som kan gi en god sammenheng mellom kvoter i sjø og elv, i henhold til byrdefordelingsprinsippet. Fiskerettshavere må selv ta ansvaret for fordeling av de fastsatte kvoter i et område, og kontrollere og rapportere fangst. Regionkvoten må fastsettes på sentralt nivå.
8
Driftsplaner i den enkelte elv + en Forvaltningsplan for hele regionen/fjordsystemet må etableres. Hjemmel for krav om organisering og drift av vassdrag, inkludert bestemmelser om flertallsvedtak, finnes i dag i lakse- og innlandsfiskelovens § 25. Utvalget foreslår at § 25 utvides også å gjelde sjølaksefiske. Et adaptivt og fleksibelt kvotefiske, hvor en gitt kvote beregnet etter produksjonsoverskuddet for den enkelte laksebestand, sikrer villaksen bedre enn dagens person kvote.
9
En «føre var» forvaltning må innføres elv som i sjø. Etter beregnet GBM for Orkla i 2014, hadde elveeierne 1 % produksjonsoverskudd av villaksebestanden til fordeling på sine fiskere for 90 dagers fiske. Rettet fiske = fang og slipp. Kan det forsvares at en sportsfisker «leker» med en «truet bestand». Hvor lenge får elveeierne drive en økonomisk forvaltning av «våre» villaksebestander?
10
Er dagens forvaltningsregime i henhold til intensjonen i St.prp. 32 «Vern om villaksen og ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder»? Er det på tide med en ny politisk vurdering på dagens lakseforvaltning? - Ja, mener NGSL.
12
Takk for meg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.