Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En av Norges største telefonsentraler med ca 12.000 abonnenter har i 2010 lagt taletrafikken over på IP. Hva er gevinsten av dette? Terje Buseth, seksjonssjef.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En av Norges største telefonsentraler med ca 12.000 abonnenter har i 2010 lagt taletrafikken over på IP. Hva er gevinsten av dette? Terje Buseth, seksjonssjef."— Utskrift av presentasjonen:

1 En av Norges største telefonsentraler med ca abonnenter har i 2010 lagt taletrafikken over på IP. Hva er gevinsten av dette? Terje Buseth, seksjonssjef NTNU IT Lars Kjennerud, Aastra

2 NTNUs datanett –5.000 ansatte og studenter samt studentbyer –32 rutere og svitsjeporter i 250 kommunikasjons-rom –1.600 basestasjoner –Egen fiber-ring i Trondheim Telefon-løsningen hos NTNU og SINTEF – abonnenter i Trondheim og Oslo –1.200 mobilabonnement hos NTNU

3 Hovedpunkter Telefoniløsningen vår Telefonsentralen, fra BC13 til MX-One 4.0 Hva er gevinsten ? En av utfordringene

4 Samme tjenestespekter for alle typer tale-terminaler Mer bruker-funksjonalitet i webgrensesnitt Integrere med andre løsninger MÅLBILDE FOR TELEFONITJENESTEN

5

6

7

8 offentlig nett Dataserver Sentralbord Drift & vedlikehold Kalender, mail etc. Agent server icu, etc Debit. logger Call handle server

9

10 NYTT TELEFONI-KJERNENETT Planlagt og realisert arkitektur for kjernenett og nett ut til hver enkelt terminal 26 lokasjoner i Trondheim Nytt kjernenett består av 14 ruterdomener

11

12 HVORFOR OPPGRADERE ? Vår telefonsentral-plattform og alle andre går den veien, og Aastra leverer et modent produkt Følger vår strategi om oppgradering hvert 2. – 3.år Bedre ROI på oppgradering enn å bytte til annet produkt

13 HVA ER GEVINSTEN ? Eierne ser gode tall på ROI og at vi leverer en moderne og god tjeneste Vi fortsetter å levere telefonitjenesten på en stabil og moderne plattform og kan fortsette med gradvis utskifting av komponenter Rimeligere å levere til mindre bygg utenfor campus Vi kan raskt levere når noen kommer med nye krav og ønsker Vi har god erfaring med å oppgradere hvert 2. – 3. år Vi holder oss innenfor de sw-versjoner produsenten støtter

14 Hva er gevinsten ? (2) Kompetansebygging –på håndtering av sanntids-strømmer i datanettet –på videre utbygging av datanettet –generelt i tele- / datanett-/ og server-gruppene våre Bidrar til at NTNU er en attraktiv arbeidsgiver

15 EN AV UTFORDRINGENE Tale-terminal på IP-nettet: oppetid som før ? Kantsvitsjer i 250 rom Egne svitsjeporter for tale-terminalen krever flere svitsjer PoE-svitsjer krever større plass PoE-svitsjer gir større varmeutvikling(kjøleanlegg?) Oppetid som før krever UPS-anlegg Investeringsbehov? Hva er ”riktig” nivå på krav til oppetid ?

16 GLASSKULA I løpet av 5 år er alt ”godt gammeldags” telenett og telesentralkomponenter i dagens løsning borte Det er erstattet av egne applikasjoner eller inngår som komponenter i større løsninger Pc-en er også kontor-tale-terminalen

17 Takk for meg


Laste ned ppt "En av Norges største telefonsentraler med ca 12.000 abonnenter har i 2010 lagt taletrafikken over på IP. Hva er gevinsten av dette? Terje Buseth, seksjonssjef."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google