Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsbjørn Helland Endret for 9 år siden
1
Energi 2003 - 18. 11. 2003 Statssekretær Frank Jenssen
2
Vi vil ha kommuner som Tar et helhetlig ansvar for grunnleggende velferdsoppgaver og for samfunnsutviklingen lokalt Er effektive produsenter av velferdstjenester av god kvalitet Er ansvarlige myndighetsutøvere
3
Kommunenes styrke ligger i Nærheten til brukerne, som gir mulighet til å prioritere knappe offentlige ressurser i samsvar med lokale behov Forutsetningen for å se ulike tjenesteområder i sammenheng Legitimiteten som demokratisk valgte fellesskapsorgan
4
Mer igjen for pengene Hvorfor? –Begrensede inntektsrammer –Knapphet på arbeidskraft –Økte behov og forventninger Hvordan? - Både staten og kommunene har et ansvar for endring –Rammebetingelser –Fornye den kommunale organisasjonen –Nye virkemidler – samarbeid og partnerskap, konkurranseutsetting
5
Fremtidsrettede kommuner Gjør organisatoriske endringer som gir et tydelig skille mellom bestiller og utfører i kommuneorganisasjonen Har et bevisst forhold til sammenhengen mellom kvalitet, omfang og ressursbruk på tjenesteområdene. Har finansieringssystemer som motiverer til god ressursbruk
6
Kan grenser være til besvær ? Innbyggere er opptatt av å få det tjenestetilbudet man har krav på – når man har behov for det og med god kvalitet …Men folk er ikke opptatt av grenser! verken kommunegrenser, grenser mellom kommunale enheter eller grenser mellom forvaltningsnivå Utfordringer for kommuner ligger i å finne gode løsninger på de problemer dagens inndeling skaper!
7
Bedre rammebetingelser for VA-sektoren Kommunal- og regionaldepartementet har ansvar for, eller støtter følgende prosjekter i 2002-03 : Alternativt finansieringsregime (sammen med NORVAR) –Utrede om dagens regime for nettselskaper kan overføres til VA-sektoren Konkurranseutsetting av drift Maler for kontrakter for drift av VA-anlegg (nytt) –Generelle kontraktsvilkår –Spesielle kontraktsvilkår
8
KRD ønsker samarbeid på tvers av grenser Forholdene ligger til rette for økt samarbeid om kommunaltekniske tjenester –Bredere tjenestespekter (VA – EL) –Større enheter (interkommunale samarbeid) Behov for bevissthet om likheter og forskjeller mellom VA og EL-sektor
9
Likheter VA - EL Selvfølgelighetsgoder Omfattende transportsystem (skjult) Direkte fysisk tilknytning til kunde (abonnent). Samme kundemasse “De tause tjenestene” Lav interesse - lavest mulig pris Kapitalintensive tjenester Kjennetegnes med lange tekniske levetider (EL:30-50 år; VA:100-150 ÅR) Strenge HMS krav. –EL: berøringsfare, eksplosjon, sabotasje –VA: folkehelse, epidemier, forurensing, sabotasje Begge bransjer har nasjonale og lokale miljømål/krav
10
Forskjeller VA - EL Mange flere VA selskap (170- 1000) Store lokale forskjeller i rammebetingelser for VA (råvann, resipient) Overskudd av drikkevann- underskudd av EL kraft EL bedre dokumentert/målt enn VA (data) VA sterkt integrert med andre kommunale tjenester VA: 50% av ledningsnettet er eldre enn 20 år, dvs. avkrevet allerede
11
Konkurranseeksponering, ikke privatisering Konkurranse er et virkemiddel – ikke et mål Konkurranse om produksjon – ikke om ansvar Noe annet enn privatisering, noe mer enn konkurranseutsetting –Målestokkonkurranse, friere brukervalg, konkurranseutsetting Konkurranse stimulerer til kvalitet og effektivitet - også i kommunens egen tjenesteproduksjon Det er konkurranse i seg selv som er virkningsfullt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.