Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
SAGALUND BARNEHAGE Tusenbein Januar – Mars 2010

2 Lysekrone BAKGRUNN Fikk ide om å la barna lage egen lysekrone, etter et studiebesøk i Kalmar. Prosjektet startet ved at barnehagen fikk et gammelt sykkelhjul av noen foreldre. I denne perioden har vi blant annet satset på gjenbruk. Barna skulle få erfare at sykkelhjulet kunne brukes om igjen. Mål: Barna skal lære at kasserte gjenstander kan brukes på nytt. ORGANISERING Gjennom morgenmøtene skal barna selv få være med å bestemme hvilke prosjekt de vil jobbe med. I samlingsstundene skal barna få lov til å legge frem det de har jobbet med. Faste prosjekttider, men med rom for endringer. Alle voksne er delaktige i prosjektarbeidet. Dokumentasjonen skal henges opp på vegger for å holde liv i prosjektet også utenfor prosjekttiden. Vi skal dokumentere hvordan barna løser oppgaven. Evaluering vil foregå underveis. Avsluttningen av lysekroneprosjektet vil være en del av miljøprosjektet i barnehagen og grønt flagg sertifisering. Det vil også bli laget en prosjektrapport.

3 Evaluering Arbeidsperioden har fungert godt. Barna har vært interrisert under hele prosjektet. Nesten alle barna har vært med på en eller annen del av prosjektet. Da vi introduserte sykkelhjulet for barna, var den første reaksjonen, at hjulet var møkkete. Barna fikk så vaske hjulet, mens vi snakket med barna om hva hjulet kunne bli for noe. Barna hadde ikke mange ideer der, slik at vi måtte vinkle det inn på at det kunne bli bunden av en lysekrone. Da barna fikk i oppdrag å tegne en lysekrone, var det en bra støtte, å ha bilder av andre lysekroner. Vi kunne se at barna smittet hverandre med ideer, tittet på hverandres tegninger og bruke ulike strategier for å løse oppgaven. Vi voksne måtte støtte oppom noen av barna med enkle spørsmål og henvise til bildene av lysekronene som var på bordet. Barna tegnet lysekroner i mange dager etterpå. Det var tydelig at prosjektet hadde fenget de. Barna hadde selv mange ideer til hvordan en lysekrone skulle se ut, og hvilke materialer vi måtte bygge den av. Perlene var svært populære. Vi prøvde også å lage egne perler med barna av makuleringspapir. Barna syntes dette var veldig krevende, men morsomt. Interessen for å lage egne perler dalte ganske så fort. Mest sannsynligvis fordi det tok veldig lang tid. Barna hadde sagt at lysekronen måtte ha diamanter. Vi fant noen gamle prismer som vi kunne bruke. Barna var svært klare på at diamantene skulle henge nederst på lysekrona. Barna har hele veien vært med på å påvirke hvordan kronen skulle se ut. Da vi begynte å pynte knapper, ble det en stor interesse for mengder. Dette utnyttet vi, ved å stille barna spørsmål om det var nok pynteknapper. Barna hadde mange ulike tanker om hvordan de kunne se det, vi telte og regnet ut sammen. Det viste seg at barna hadde helt rett, det var for mange knapper. På slutten av prosjektet snakket vi sammen om hva vi hadde gjort underveis i prosjektet. Vi snakket om at ting kunne brukes på nytt, og at alt ikke alltid behøver å kasseres selv om det er gammelt og møkkete. Noen av barna syntes at det ikke var rart at ett sykkelhjul kunne bli til en lysekrone, mens andre barn syntes det var litt rart. Prosjektet har vært vellykket. Barna har lært mye om mengder, lengder, hvordan ting kan se ut, hvordan ting blir seende ut. De har fått en større forståelse for at ting kan brukes igjen, og ikke minst har de lært at lysekroner er kjempe fine!


Laste ned ppt "Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google