Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra geometriske former til abstrakt design. Ved å ta utgangspunkt i sirkel, kvadrat og trekant har jeg skapt et design til et anheng. Jeg har brukt ulike.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra geometriske former til abstrakt design. Ved å ta utgangspunkt i sirkel, kvadrat og trekant har jeg skapt et design til et anheng. Jeg har brukt ulike."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra geometriske former til abstrakt design. Ved å ta utgangspunkt i sirkel, kvadrat og trekant har jeg skapt et design til et anheng. Jeg har brukt ulike størrelser og både positive og negative geometriske former i papir. Jeg startet prosessen med å klippe ut ulike geometriske former og satte disse sammen på forskjellige måter. Dette gjorde jeg for å utforske ulike kombinasjoner før jeg valgte den formen jeg ønsket å ha på smykket.

2 Utprøving av ulike sammensetninger av geometriske former. Jeg valgte denne formen tilslutt. Jeg arbeider ofte intuitivt og ser og prøver ut ulike kombinasjoner uten å ha en konkret plan når jeg starter. Jeg ser hvordan ting fungerer sammen og går videre ut fra det jeg ser. Etter å ha prøvd ut flere kombinasjoner valgte jeg tilslutt den formen jeg startet med. Den valgte formen har kontraster i buede og spisse kanter, store og små flater og dekkende flater og åpninger. Figuren er også symmetrisk rundt en vertikal akse. Formen har også en stor flate som er egnet til overflatebehandling.

3 Når jeg hadde valgt form, måtte jeg lage en nøyaktig mal. Jeg måtte måle og lime de ulike geometriske formene slik at malen ble rett og helt symmetrisk. Da jeg hadde gjort dette tok jeg originalen og kopierte på kopimaskinen i ulike størrelser. Tilslutt valgte jeg en mal 60% av originalstørrelsen. Jeg valgte en størrelse som jeg syntes passet til et anheng som skulle henge ned på brystet. Jeg synes et mindre anheng ville passe bedre til et halsgropsmykke og et større anheng synes jeg ville bli for stort og dominerende. Etter å ha valgt størrelse på kommende anheng, måtte jeg klippe og skjære ut malen som jeg skulle sage etter. Å lage en nøyaktig mal.

4 Overføring av mal til kobberplate. Papirmalen ble limt til en kobberplate(1mm). Malen hadde to rette kanter og jeg fant ut at det var lurt å lime malen i et hjørne av kobberplata. På denne måten kunne jeg benytte meg av de allerede rette kantene på kobberplata. Jeg risset rundt malen med en rissenål for å lettere kunne skjære langs malen på kobberplata med en sagbue.

5 For å gjøre kobberplata lettere å arbeide med, kuttet jeg den for å få den mindre og lagde også noen kobberbiter som jeg kunne bruke til patineringsprøver. Utskjæring av mal på sagbrett med sagbue. Tilpassing av kobberplate og utskjæring av mal på plata.

6 Det var ikke så lett å få alle linjer rette. Jeg gikk da over og merket en gang til med rissenål og brukte linjal på de rette linjene, og med en stikkpasser på de buede linjene. Slik ble det et spor som var lettere å følge med sagbuen. Jeg ble etter hvert ekspert på å skifte blad, men tilslutt klarte jeg å få skåret ut resten av anhenget uten et nytt bladbytte.

7 Når anhenget var skåret helt ut, måtte jeg pusse alle kanter og rette opp eventuelle ujevnheter. På rette kanter brukte jeg en rett fil og på buede kanter en buet fil. Jeg måtte også rette opp den kvadratformede delen nederst på anhenget for det var «feil». Se bilder over og rett til høyre, som er før og etter bilde . Helt tilslutt pusset jeg anhenget med smergelpapir, jeg startet med et litt grovt papir og brukte finere og finere papir etter hvert.

8 Patinering av kobber. Ulike eksempler på patinering av kobber. Fra venstre mot høyre, kobberbit lagt i salmiakk og grov sagflis, kobberbit hengt i salmiakkdamp og kobberbit lagt i salmiakk, grov sagflis og salt. (Ca. 22 ½ time). Patineringsutstyr. Vi fikk en grundig innføring i overflate - behandling av kobber.

9 Utprøving av ulike former for patinering på kobber Tre ulike patineringsprøver på kobber: 1.Hengende kobberbit i salmiakkdamp. 2. Kobberbit lagt i salmiakk, grov sagflis og salt. 3.Kobberbit lagt i salmiakk og grov sagflis med sjablong over kobberbiten, (se bildet over). Prøvene lå i ca. 5 timer før jeg tok dem opp for å se hva som hadde skjedd. Fra venstre mot høyre, prøve 1, 2 og 3.

10 Patinering av anheng. Jeg tenkte jeg skulle prøve ut å dekke anhenget med en blonde og henge den i salmiakkdamp. Jeg brukte en stor boks og jeg lot den stå ute på verandaen, og det skjedde ikke noe i løpet av 24 timer. Da jeg kikket opp i boksen så jeg at salmiakken hadde fryst fordi det hadde vært kuldegrader i løpet av natten. Jeg tok så boksen inn i romtemperatur og blandet fin sagflis og salt sammen med salmiakken, jeg tok også av blonden og la anhenget ned i blandingen. Jeg lot anhenget ligge i 20 timer og jeg fikk et resultat hvor jeg fikk mange små prikker i grønt og sort i ulike områder, samt at bakgrunnen var kobberfarget. Jeg synes kontrasten mellom lyse og mørke partier ble vellykket og områdene med intenst grønt ga liv og variasjon til uttrykket.

11 Ferdigstillelse av anheng. Jeg pusset baksiden av smykket helt blankt igjen med smergelpapir. Jeg pusset også alle kanter på smykket slik at den fikk den blanke kobberfargen som en ramme rundt. Mens vi utformet figurene våre fikk vi beskjed om å tenke over hvordan vi ønsket å utforme anhenget slik at vi kunne feste det til klær, eller henge det i et kjede eller snor. Jeg valgte denne formen på anhenget slik at jeg fikk en slags hals. Rundt halsen kan man bruke en skinnreim eller en lenke. Jeg har valgt å legge en sort skinnreim rundt halsen, dette skaper kontrast i ulik tekstur og lys og mørk farge. Den sorte reima tar også opp den sorte fargen i patineringen og forsterker den.

12 Vi skulle lage en form som ikke var figurativ, men jeg ser at anhenget minner meg om de Kykladiske figurene fra Hellas. Disse figurene har jeg alltid vært spesielt glad i. Tenker at det er en morsom sammenheng fordi jeg har ikke vært bevist den formen når jeg skapte anhenget, men oppdaget det når jeg var i gang med å skjære det ut. Anhenget har samme formspråk som figurene og kan også fungere som en skulptur sammen med disse. En pussig sammenheng 


Laste ned ppt "Fra geometriske former til abstrakt design. Ved å ta utgangspunkt i sirkel, kvadrat og trekant har jeg skapt et design til et anheng. Jeg har brukt ulike."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google