Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oktober /november 2014 «RØD». Oktober Vokseninitierte aktiviteter i oktober har hatt fokus på Forutaksjonen som vi avsluttet sist fredag med en flott.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oktober /november 2014 «RØD». Oktober Vokseninitierte aktiviteter i oktober har hatt fokus på Forutaksjonen som vi avsluttet sist fredag med en flott."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oktober /november 2014 «RØD»

2 Oktober Vokseninitierte aktiviteter i oktober har hatt fokus på Forutaksjonen som vi avsluttet sist fredag med en flott Forutkafe. Mange av dere bidro til at akkurat dette ble en opplevelse vi kan snakke om lenge. Barna er opptatt av hva pengene skal gå til og hvem som skal få hjelp. Dette tar vi som tegn på at barna har forstått hensikten med å hjelpe andre som ikke har det så godt som oss. Barna liker å gi bort. Ellers så opplever vi at mesteparten av det uønskede språket vi hadde en del av i forrige måned er borte og vi takker dere foreldre som spiller på lag med oss slik at vi sammen viser hva som er akseptabelt og ikke for barna «våre». Oktober har vært fylt av vann! Masse vann! Og det har kommet oven i fra. Det har gjort utelekeplassen til en perfekt arena for undring, eksperimentering, kreativ lek og estetiske uttrykk. Barna har lekt masse med vann, sand og alt som kan tilføres i denne leken. Vi har hatt besøk av skolebarna, og våre treåringer har vært på besøk på Lillehuset. Det var sikkert godt å komme tilbake, samtidig som treåringene var bestemte på at nå var de store og hørte til på Storehuset. Stor stas at skolebarna stakk innom og var med å leke litt. Vi har hatt flere gode skogsturer med bål og mye lek. På den ene turen stekte vi rispannekaker etter oppskrift fra Nepal. De fleste likte disse godt. Eller så har vi grillet pinnebrød og kost oss med å spikke grillpinner. I skogen lar barna fantasien råde og leken blir påvirket av hvordan naturen er akkurat når vi er der, samtidig som de har gode referanser til tidligere lek som de lett tar opp igjen.

3 På besøk på Lillehuset

4 Eksperimentering i naturen

5 På tur med bålkos – det er ikke bare lett å skulle steke et perfekt pinnebrød på bål.

6 Forutkafè

7 Språk, tekst og kommunikasjon For at barna skal få et godt forhold til språket sitt er det viktig at både dere og vi setter av tid til å lese for, eller sammen med, barna. Det skjer mer i slike lesestunder enn vi tenker over når vi leser – barna utvikler språket sitt, blir kjent med fiksjon og fortelling som en måte å uttrykke seg på, blir fortrolige med ulike teksttyper, utvider forståelsen, og respekten, for verden rundt seg og ikke minst å være en del av et fellesskap med felles referanserammer. Alt dette vil være med på å lette leseforståelsen og gjøre skolearbeidet enklere når den tid kommer. Tenk på hva noen få minutter med høytlesning hver dag kan utgjøre i forskjell for barnet ditt. Vi har vært på eventyrstund på biblioteket. Der fikk vi høre fra to fortellinger vi ikke kjente fra før. Før vi gikk hadde vi samling om hvordan man oppfører seg på et bibliotek og barna var prakteksemplarer i samlingen snakket vi også om hva en fortelling er. Kan man tegne en fortelling?

8 Martine leser og det er hyggelig med en god armkrok

9 Etterpå fikk vi lov til å lese selv, og tilbake kom vi med 17 lånte bøker Thea var dagens fotograf

10 Språksprell Første området har vært "OPPMERSOMHET FOR LYD". Formålet med disse lekene er å skjerpe barnas oppmerksomhet for lyder generelt. Det er et naturlig utgangspunkt for et program som tar sikte på å utvikle sensitivitet og oppmerksomhet for språklyder. Aktivitetene kan også sies å være en forlengelse av sansetreningsaktiviteter i barnehagen. Samtidig er dette med på å trene barnas evne til å holde på konsentrasjonen over tid. Vi starter alltid samlinga med en sjøllagd regle. Vi har hatt "Spillemannens lureri", der jeg lager lyder med rytmeinstrumenter, og innimellom lagd "lurelyder", som f.eks. helle vann i et glass, riste en boks med ris i. Dette blir gjort bak et bord, så ingen ser, bare lytter! Alle barna ville også prøve å være Spillemannen. Veldig engasjert gjeng, som gjetter lyder, og stort sett klarer de også å gjette riktig:-) Hviskeleken var morsom: En begynner å hviske et ord fra et bildekort som er trukket ut, så er det spennende å høre hva det blir til når det har gått hele runden, ofte er det da et helt annet, rart ord. Dette måtte vi gjøre noen ganger før barna forsto at det var DET som var leken: at ordet forandret seg:-) Vi har lukket øynene og bare lyttet til lyder rundt oss. Det er faktisk nesten aldri helt stille har vi funnet ut. Ellers koser vi oss med rim og regler, tøysevers og tulleord hver samling. Barna er ivrige, og mange spør når neste "Språksprell" er. Dette tar vi som et tegn på at vi har lykkes med formidlingen:-) Neste område er "RIM OG REGLER", da skal vi endelig begynne å lage "DRAGE-MAGE-BOK"! Noen husker nemlig at fjorårets førskolebarn lagde det:-) Kari

11 Rolleleken Mange av barna synes det er veldig morsomt å lage hytter for tiden. Det Kari gjorde da var å kjøpe klyper slik at det skulle bli lettere for barna å lage hyttene selv. Vi voksne forsøker å skjerme leken og gi barna rom for å leke til leken er slutt. Under et teppe opplever barna å være i fred. Verden blir liten og her og nå. Ingenting annet betyr noe og leken kommer fort inn i det vi kaller «flow» eller «flyt». Flyt er en helt spesiell sinnstilstand som oppstår når vi er tilstrekkelig oppslukt av en aktivitet. Det viser seg at flyt er en sterk kilde til lykke, og det aller beste må være å få flyt i livet generelt. Rollelek er barnas eget uttrykk og det er viktig at vi voksne er lydhøre for hva som skjer. Barn leker ikke for å lære men, de leker det de kan. Derfor må enten eldre barn eller voksne inn i leken for å hjelpe til med å utvide den. Det har vi gjort på mange forskjellige måter på Rød i det siste. Vi har flyttet, og omgjort på dukkekroken. Helene har lagt mye arbeid i å gjøre dukkekroken innbydende og med muligheter for å leke forskjellige leker. Den har fått mer innhold av ting barna kjenner og som gjør at lekerepertoaret utvides.

12 Å spise på gulvet fordi bordene er opptatt gir fantasien en god start til ny lek

13 Å gjemme seg under et teppe eller å bli malt kan gjøre det letter å gå inn i en rolle.

14 Natur, miljø og teknikk «bål» Vi kommer til å tenne bål så sant været tillater det, derfor kan barna ha med seg matpakker de kan tilberede på bålet. For eksempel ostesmørbrød i folie, grønnsaker i folie, frukt som kan grilles, eller middagsrester som kan varmes. Vi oppfordrer dere til å finne sunnere alternativer enn pølser da disse ofte inneholder en del usunt fett og mye salt som ikke er bra for oss. Da er for eksempel er fiskekaker i grovt brød et bedre alternativ. På turene i oktober har vi tent bål så ofte vi kan. Dette for vi ønsker at barna skal få oppleve gleden ved å ferdes i naturen og få en grunnleggende forståelse av samspillet mellom menneske og natur. Da må vi voksne legge til rette for at barna skal oppleve med alle sansene. For å få til dette er det viktig at de grunnleggende behovene er dekket. Dere foreldre må bidra ved å sende med tilpassede og nok klær. Personalet vil tenne bål slik at vi kan varme seg. Ved å tenne bål vil også barna tilegne seg grunnleggende ferdigheter som nettopp å tenne opp et bål og sammen kan vi undre oss over hva som skjer og hva kan flammene brukes til? Hvorfor brenner veden og ikke pinnene vi finner ute? Kan vi kaste alt søplet på bålet også vil det bli borte eller…

15 Barna bruker veden til å stable sitt eget bål

16 Det er en kunst å steke pinnebrødet ferdig og ikke brent

17 Antall, rom og form Barnehagelærerstudenten vår, Daniel; hadde et matteopplegg med noen av førskolebarna. Her skulle de lage hver sin mattebok. Her opplevde vi at mange var usikre på forskjellen mellom tall og bokstaver. Nå står ikke matematikk på førskoleplanen før etter jul men fint om dere allerede nå er beviste når og dere snakker med barna deres om mengder og mattematiskebegreper som stor, liten, over, under, større enn, færre enn, også videre.

18 November Nå frem i mot jul er det mye fokus på ting. Hva man skal gi og hva man skal få. Gjennom Martines studie har vi voksne hatt noen gode refleksjoner om barns kreativitet og hva vi gjør for å utvikle dette. sammen har vi kommet frem til at på Rød ønsker vi å ha fokus rettet mot prosess og ikke produkt. Produktet definerer og veier oss og ofte opplever vi å være for lette. Det vi har laget er ikke godt nok. Prosessen er vår egen og den kan ingen ta i fra oss. Å kjenne på materialene vi skal bruke kan for mange være en god opplevelse. Stoffene er myke, glitteret er vakkert osv. Noen ganger er det nok. I november vil vi jobbe med temaene farger og juleforberedelser. I tiden fremover vil vi ha fokus på farger. Hva betyr fargene og hva skjer når man blander farger? Smaker farger noe? Og ikke minst ha tid til å reflektere over hva fargene gjør med oss. Vi skal lage farger selv og la produktene (om det blir noen) stå fremme til ettertanke og undring. Siste uken i november begynner juleforberedelsene. Vi begynner å snakke om hvorfor vi feirer jul i Norge og lære oss noen julesanger. Og ikke minst hvem er nissen – noen fortellinger om nissens opprinnelse vil sikkert dukke opp. Denne førjulstiden er en virkelig stemningsrik i barnehagene, vi håper at vi skal klare å få barna til å kjenne på følelsene og sammen sette ord på det vi opplever. Vi skal heller ikke glemme at for noen er ikke julen en tid for glede.

19 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 3 Vi lager utstilling med vannfarger 4 Vi fortsetter med å lage farger i vann 5 Fellestur med Emaus for Bjørnene. Kompetanse- hevingskurs for assistentene. 6 Vi fortsetter med å lage farger i vann 7 Vi fortsetter med å lage farger i vann 10 Vi smaker på fargene. Anita på konferanse «hvordan snakke med barn» Mads vikar 11 Vi smaker på fargene 12 Tur til bålplassen, ta gjerne med grillmat 13 Vi smaker på fargene 14 Lilla inviterer til fellessamling Marina 3 år! 17 Vi lager utstilling med plastelina/ fjær og perler ol 18 Vi lager utstilling med plastelina/ fjær og perler Anita mattekonferanse Mads vikar 19 Tur til bålplassen, ta gjerne med grilmat Anita mattekonferanse Mads vikar 20 Vi lager utstilling med plastelina/ fjær og perler ol 21 Låne julebøker på biblioteket 24 Vi starter juleforberedelsene – hvorfor feier vi jul? 25 Vi baker pepperkaker 26 Tur til Joker for å kjøpe fett og frø S.U møte Vi lager fuglemat 28 Felles adventsamling

20 Praktisk informasjon Husk: sjekk at regntøy og dresser er store nok og at ikke skoene klemmer. Vi ønsker at alle barna har med seg minst ett lite glass med lokk så fort som mulig.

21 Bursdagsfeiring Siden Veronika introduserte sunnere alternative bursdagsdesserter på foreldremøtet er det flere som lurer på hva de skal ha med. Folkehelse- utfordringene i Norge bare øker og øker, og det er et av barnehagens mandater å fungere sosialt utjevnende og ta tak i dette så ALLE barn får en god og solid bagasje med seg når det gjelder gode vaner og gode verdier vedr sunt kosthold og fysisk aktivtet. Det er veldig morsomt for bursdagsbarnet å ha med seg noe de kan dele med de andre og dette øker forventningen til at dagen skal være spesiell her i barnehagen. Derfor vil vi gi dere tips til noen nettsteder med gode ideer fakta/aktuelt1/litt-sunnere- barnebursdager/ fakta/aktuelt1/litt-sunnere- barnebursdager/ oppvekst/mat-i- barnehagen/bursdag-i- barnehagen-tenk-nytt/ oppvekst/mat-i- barnehagen/bursdag-i- barnehagen-tenk-nytt/ kasjoner/bra-mat-i-barnehagen- veiledningshefte/Publikasjoner/v eiledningsheftet-bra-mat-i- barnehagen-.pdf kasjoner/bra-mat-i-barnehagen- veiledningshefte/Publikasjoner/v eiledningsheftet-bra-mat-i- barnehagen-.pdf


Laste ned ppt "Oktober /november 2014 «RØD». Oktober Vokseninitierte aktiviteter i oktober har hatt fokus på Forutaksjonen som vi avsluttet sist fredag med en flott."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google