Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging rbf - 20041 Skriving Skrivehandlinger og skrivekompetanser - en dynamisk illustrasjon - Nasjonale prøver i skriving rbf - 2004 Modellen illustrerer relasjoner mellom skrivehandlinger og skrivekompetanser. Ulike relasjoner mellom skrivehandlinger og skrivekompetanser framkommer ved å klikke på feltene i modellen.

2 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 2 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale

3 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 3 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5 Indre motivasjon Ytre motivasjon

4 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 4 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

5 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 5 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

6 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 6 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

7 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 7 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere 5 1 2 3a 3b 4

8 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 8 Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere 4 5 1 2 3a 3b

9 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 9 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) 3b 4 5 1 2 3a

10 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 10 Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b 4 5 1 2

11 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 11 Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

12 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 12 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

13 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 13 5 1 2 3a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

14 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 14 4 5 1 2 3a 3b Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere

15 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 15 3b 4 5 1 2 3a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

16 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 16 Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b 4 5 1 2

17 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 17 Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

18 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 18 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

19 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 19 5 1 2 3a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

20 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 20 Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere 4 5 1 2 3a 3b

21 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 21 3b 4 5 1 2 3a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

22 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 22 Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b 4 5 1 2

23 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 23 Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

24 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 24 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

25 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 25 5 1 2 3a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

26 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 26 Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere 4 5 1 2 3a 3b

27 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 27 3b 4 5 1 2 3a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

28 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 28 Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b 4 5 1 2

29 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 29 Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

30 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 30 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

31 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 31 5 1 2 3a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

32 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 32 Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere 4 5 1 2 3a 3b

33 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 33 3b 4 5 1 2 3a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

34 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 34 Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b 4 5 1 2

35 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 35 Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

36 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 36 Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale 1 2 3a 3b 4 5

37 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 37 5 1 2 3a 3b 4 Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere

38 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 38 Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere 4 5 1 2 3a 3b

39 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 39 3b 4 5 1 2 3a Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale)

40 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 40 Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid 3a 3b 4 5 1 2

41 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 41 Reflektere over personlige tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre 2 3a 3b 4 5 1

42 Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Handlinger og formål Avslutt fremvisningen Innkodings- kompetanser Skriftlig mediering Kunn- skaps- lagring og struktur- ering Konstruk- sjon av tekstverdener ( fantasi- el. virtuelle verdener, teorier) Identitets- danning og selvrefleksjon, (metakom- munikasjon og egen- vurdering) Skriveprosesser Ideutvikling Skriving av utkast Respons Bearbeiding Publisering Oppfølging Skrive- kompetanser rbf - 2004 42 1 2 3a 3b 4 5 Innkodings kompetanser Skriftlig mediering Innkodings- kompetanser Orto- grafi Semantikk og grammatikk Tegn- set- ting Bruk av ordklasser og tid Ut- forming av setning- er og avsnitt Bruk av fono- logisk og orto- grafisk informa- sjon Utforming av lesbar og oversiktlig skrift Motorikk Skriftlig mediering Samhandle, kommunisere, informere, presentere og holde kontakt med andre Reflektere over personlige erfaringer, tanker og følelser; vurdere og reflektere over eget arbeid Bruke skrift som støtte for kognitive operasjoner (å bevare informasjon, å huske, å organisere materiale) Beskrive, fortelle om, undersøke, utforske, diskutere, analysere, forklare, tolke, reflektere, resonnere Fortelle, finne på, skape, underholde og teoretisere Vurdere og uttrykke meninger, argumentere, drøfte, tilrå og overtale


Laste ned ppt "Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google