Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThomas Caspersen Endret for 9 år siden
1
Tidstyvene - hvor kommer de fra og hvorfor blir de? DFDS 2011Kjersti Sørlie Rimer
2
Hva skjer`ra? Mer arbeid utenfor arbeidstiden de siste 5 årene Kvalitetsreformen Overgang til mer markedsorientert og resultatbasert ledelse økt rapportering og byråkratiske rutiner
3
5 på topp innen undervisning Tidstyver: Fellesmøter – informasjon Testing av elever og dokumentasjon av elevvurderinger Skriftlig rapportering til egen ledelse/skoleeier Individuelt etterarbeid Arbeid med lokale læreplaner På hvilke områder øker denne aktiviteten kvaliteten?
4
Forskningen foregår på fritiden Lokalt ansvar å endre denne trenden Departementene må se sitt ansvar Rapporter og kontrollbehov må ikke ta fokus fra primærproduksjon Er alle rapporter helt nødvendig?
5
Oppdra studentene til egeninnsats Skjerme seg og veilede kun i perioder Samarbeide med administrasjon for å dele oppgavene seg i mellom Be om infrastruktur som virker og letter Bruke evalueringssystemer og undervisningsformer som er effektive for alle Kan vi selv skape rom?
6
Hva kan institusjonen hjelpe med? Automatisere mest mulig av rapporteringer Bruke administrasjonsapparatet og datasystemer God infrastruktur for primærproduksjonen Melde oppover dersom det er urimelighet i kontrollbehov
7
Handlingsromutvalgets forslag Sette ned et nytt utvalg Senke bruken av midlertidige stillinger I større grad fullfinansiere studieplasser Målet er stabil arbeidsstokk Målet er mer ressurser
8
Hva skjer`ra? Tora deler ut penger til studieplasser, men de må gå til NYE studieplasser Større fokus på bruk av faste stillinger Vi får stadig flere universiteter Øker antall rekrutteringsstillinger? Finansieringsmodell opprettholdes Føles ikke som vi får mer midler til forskning – hvor blir pengene av?
9
Hva kan vi gjøre? FF fortsette å holde tema aktuelt Lojalitet Øke/minke primærproduksjonen Finne andre kanaler inn til departementet/annen finansiering Klarer vi som sektor å stå samlet – eller er vi konkurrenter Få markedsmekanisme og distriktspolitikk = utdanningskvalitet
10
Innspill tas i mot! Praktiske råd til institusjoner: Hvordan kan vi utnytte handlinsromsutvalget: Hvordan får vi minket byråkrati/pålegg ovenfra:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.