Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forlagshuset Vigmostad & Bjørke -i oppkjøpsmodus? 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forlagshuset Vigmostad & Bjørke -i oppkjøpsmodus? 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forlagshuset Vigmostad & Bjørke -i oppkjøpsmodus? 1

2 Kapittel 1 Det er viktig å kjede seg nok! Virkelighetsflukt Teknologi –Mac –Laserprinter –Telekort 2

3 Tre små hefter, totalt opplag på 3000 Markedsføring –Gult papir –Bokhandlerne strittet i mot –Vi markedsførte tungt mot skolene; Elevråd, tillitselev og lærere. Distribusjon 3 Kapittel 1 forts. Det er viktig å kjede seg nok!

4 Kapittel 2 Fra tilfeldig ide til systematisk satsing Heftene ble oppgradert i format og layout Betalte for omslagsdesignere Utarbeidet logo Neste vår hadde vi 12 hefter eller små bøker Omsetningen passerte for første gang 1 million. Villakjøp De første ansatte 4

5 Kapittel 3 Fagbokforlaget blir til og får søstre Fra hefter til lærebøker? Vi hadde klare tanker om –Språk –Pedagogikk –Grafisk utforming Kanossagang i høyblokken på NHH Bedre royalty Større fokus på forfatteren Nye kontraktsformer Først økonomi, siden sykepleie, lærerutdanning… Fra akademia til skolebøker 5

6 Kapittel 4 Den polske forbindelsen Trykking i utlandet? Hovedutfordringene var: –Tidsbruk –Transport –Oppfølging av produksjonene –Språkbarriere –Det polske byråkratiet –Tolleri tullera –Kulturforskjeller –Teknologigap … de første ansatte? Kriteriene var: –En person som kunne polsk, engelsk og norsk. Flere av universiteter i landet hadde avdelinger i skandinavistikk. –En by som har flyforbindelse med Bergen, helst SAS –Ikke for lang reisetid til regionen der trykkeriet lå. Vi så jo for oss at det kunne bli andre trykkerier i samme region. Da var svaret gitt: Gdansk 6

7 VB Polska sp. zoo –Nye ombrekkere. –Så kom designere –Og så tekniske tegnere –It-support –Regnskap –Sentralbord Status: Eget hus med 45 ansatte 7 Kapittel 4 forts. Den polske forbindelsen

8 Kapittel 5 Egen distribusjon For små til at noen ville ha oss som kunde Taperulle, tapetkniv og godt humør I dag tredje største bokdistributør i Norge etter SD og FS i Oslo Har ca 4 millioner bøker på lager til en hver tid Sender årlig ut ca 1 million bøker 8

9 Kapittel 6 Haugen bok i Volda Bokhandlergründerne trer tilbake Kraftige strukturendringer på eiersiden –Forlagene startet oppkjøpsraidene og bygget kjeder: –Ark (Gyldendal) –Norli – Libris (Aschehoug) –Tanum (CappelenDamm) Anbud på skolebok og spesialisering på akademisk Allmennlitteraturen under press 9

10 Kapittel 6 forts. Haugen bok i Volda Haugen bok til salgs –Startet i 1929 –46 % i 2010 –Resten i 2012 Hvorfor eie bokhandel? –Stor tro på en nettbokhandel som ikke er avhengig av sin geografiske beliggenhet. Og det konseptet vil bare bli bedre og bedre ettersom de digitale bøkene vinner frem –HB var ualminnelig godt driftet, og den er ikke Haugen avhengig. Den gir gode overskudd –Strategisk nav i forhold til hvordan vi tenker markedsadgang 10

11 De første endringene –Omlegging av e-handelsløsning og nettside –Styrket markedsføring –googleoptimalisering og øvrig nettannonsering –HB tar over Fagbokforlagets internetthandel –Deltar i anbud om leveranser av skolebøker til kommuner og fylkeskommuner for første gang Bis kundebarometer: 1 plass blant private bedrifter Lagerførende nettbokhandel 11 Kapittel 6 forts. Haugen bok i Volda

12 Kapittel 7 Akademika - bokhandel og forlag Stadig dårligere resultat for Akademika –Samlet tap på 80 mill –En hel bransje skjelver Hvem tar utfordringen? –Forlagshuset overtar i mars 2014 Status: –Omsetning på 320 millioner –25 butikker –Forlag –Grafisk produksjon, blant annet 200 doktoravhandlinger i året 12

13 Kapittel 7 forts. Akademika - bokhandel og forlag Kraftig omstrukturering –Forlaget legges inn i Fagbokforlaget akademisk –Administrasjonen slankes –Butikkene styrkes med bedre vareutvalg –Akademika.no driftes av Haugen bok 13

14 Kapittel 8 Studia bokhandel Kunne Studia klare seg alene? Avhengig av en importallianse Forlagshuset overtar i mai Status –Ca 70 millioner –4 butikker etter åpning av ny butikk på nye høyskolen på Kronstad –Omprofilert til Akademika Bergen 14

15 Kapittel 9 Oppkjøp gjort av Vigmostad & Bjørke ÅrSelskap/virksomhetTypeAndel 2014Akademisk KvarterVirksomhet 2014Studia ASAksjer100 % 2014Akademika ASAksjer100 % 2014Dalefag ASAksjer100 % 2012Piratforlaget ASAksjer60 % 2012Pedicel ASAksjer50 % 2012Haugenbok.no ASAksjer54 % 2012Tun ForlagAksjer100 % 2012Samlaget UtdanningVirksomhet 2012St. Olavs gt 12 ASAksjer100 % 2011Piratforlaget ASAksjer40 % 2011Infotain ASAksjer100 % 2011Haugenbok.no ASAksjer46 % 2011John Grieg Forlag ASAksjer100 % 2010Caspar Forlag ASAksjer48 % 2009Cantando Forlag ASAksjer100 % 2008Grieg Multimedia ASAksjer100 % 2008Migranorsk ASAksjer100 % 2007WestwindVirksomhet 2008Fag og Kultur ASAksjer49 % 2007Fag og Kultur ASAksjer51 % 2005Eide ForlagAksjer100 % 2004John GriegVirksomhet 2004Ravn forlagVirksomhet 2000Økonomiforlaget ASAksjer100 % 1998Alma Mater ASAksjer100 % 15

16 Oppsummering Forlagshuset Vigmostad & Bjørke 16 Forlag Fagbokforlaget Akademisk –Høyskole- og universitetslitteratur Fagbokforlaget Undervisning –Barne- og ungdomsskole –Videregående skole –Voksenopplæring Vigmostad & Bjørke –Allmennforlag. Eide forlag (stiftet 1880) –Det nye salmebokforlaget Cantando Musikkforlag –Kirkelig kor- og orgelmusikk

17 Oppsummering forts. Forlagshuset Vigmostad & Bjørke Bokhandel Haugenbok.no Akademika-kjeden –32 selveide butikker Grafisk/digital produksjon: John Grieg (etablert i 1721) –Grafisk produksjon og trykkeformidling for andre. VB (Vigmostad & Bjørke) Polska, sp. Z.o.o. –Grafisk produksjon for egne forlag. VB India –Programmering og digitale plattformer 17

18 Oppsummering Forlagshuset Vigmostad & Bjørke De harde fakta: Ca. 260 ansatte Budsjett på 775 mill. i omsetning for 2014 Utgir ca. 400 titler per år solgte bøker i fjor fra forlagene Økonomisk resultat: alltid i pluss Fortsatt eid av 100 % av Arno og Arnstein 18


Laste ned ppt "Forlagshuset Vigmostad & Bjørke -i oppkjøpsmodus? 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google