Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Slik blir du venn med mediene KURS I MEDIEHÅNDTERING VEST-AGDER-MUSEET NOVEMBER 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Slik blir du venn med mediene KURS I MEDIEHÅNDTERING VEST-AGDER-MUSEET NOVEMBER 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 Slik blir du venn med mediene KURS I MEDIEHÅNDTERING VEST-AGDER-MUSEET NOVEMBER 2014

2 Hva har jeg i mediene å gjøre? Redaksjonell omtale er gratis gull for deg  Markedsføring/reklame/pr  Merkevare- og omdømmebygging  Buzz-skaping Synlige bedrifter = populære bedrifter = lønnsomme bedrifter

3 Slik blir du venn med en journalist  Blås i sentralbord, repleder, redaktør, tipstlf.  Søk på webside, Google, Face, Linkedin  Finn en favoritt i hver redaksjon (lokalt)  Kontakt kun den utvalgte – tips og fôr ham  Presenter tipset ditt kort og rett på sak  Bli venn også på Facebook, Twitter, Google+  La den utvalgte få saken eksklusivt  Del også dårlige nyheter (ikke matforgiftning)  Men ikke bli en masekopp

4 Noen anbefalte journalister  Fædrelandsvennen: Torgeir Eikeland eller Kjetil Reite  NRK Sørlandet: Jon Anders Møllen eller Terje Sellevold  Kristiansand Avis: Mai Linn Tronstad eller Ole Gerhard Sørensen  Lindesnes: Signe Marie Rølland eller Dag Lauvland  Lister: Torrey Enoksen  Agder: Kristen Munksgaard

5 Slik snakker du med en journalist  Ta kontakt cirka en uke i forveien  Ring mellom 10 og 14, mandag til torsdag  Ring først, presenter ordentlig sak, kort og med klart hovedpoeng  Send epost (pressemelding) asap  Foreslå bildemuligheter, også levende  Send gjerne en diskret påminnelse

6 Slik snakker du ikke med en journalist 1  Ikke ring utenom normal arbeidstid  Ikke ring på ugunstige tider – 9-10, 15-17 og hele fredag  Ikke somle med å sende lovet materiell  Ikke tips for lenge i forveien, eller for kort  Ikke spre saken din til flere medier  Ikke krev gjenytelse for annonser

7 Slik snakker du ikke med en journalist 2  Ikke si at du trenger gratisreklame eller pr – banneord!  Ikke krev sitatsjekk – ikke lek redaktør  Ikke tro at du kan bestille en journalist  Ikke bry journalisten når du ikke har noen sak  Ikke si «ingen kommentar»  Ikke påpek noe annet enn konkrete faktafeil

8 Hva er en sak for mediene? Nyhetskriterier: * Aktualitet * Relevans * Vesentlighet * Enkelhet * Nærhet * Identifikasjon * Personifisering * Sensasjon * Konflikt * Nyhetskontekst

9 Dette kan bli saker for mediene *Gode publikumshistorier *Gode medarbeiderhistorier *Utspill *Alkohol *Tobakk *Mat *Kreative stunt *Samarbeid *Arrangement *Utstilling *Teater *Levendegjøring *Festival *Konsert *Kjendis *Nyanskaffelse *Nyinvestering *Utvidelse *Lokalisering *Bøker *Tall *Resultater *Suksess *Prestasjoner *Rekorder *Fotospotramme *Bondebryllup *Jubileum *Budsjetter *Prosjekter *Politiske vedtak *Eldste *Forskning *Digital nyvinning *Skrømt *Film *Årestue-Big Brother *Sjølingstads potensial i Kina *Historiespalte

10 Potensielt medieoppslag Kan bli favoritt for kinesiske turister Fersk skandinavisk forskning: Sjølingstad Uldvarefabrik er en attraksjon med stort potensial for å tiltrekke seg kresne kinesiske turister.

11 Kreative stunt med klart budskap

12 Nyskaping og investering

13 Prestasjoner er godt stoff

14 Dårlig nytt kan være god pr

15 Skynd deg før kanonen ruster vekk

16 Synliggjør konsekvenser 1

17 Synliggjør konsekvenser 2

18 Don’t tell it, show it

19 Smisk med sørlendingen

20 Nye og spennende mennesker

21 Gode historier om ansatte

22 Gøy for barn er gøy for mediene

23 Slik pitcher du saken din  Skriv pressemelding eller epost først  Blås i sentralbord, repleder og redaktør  En redaksjon om gangen  Ring direkte til journalisten din – godt tips og bildeideer  Sende pressemelding/epost kjapt - be gjerne om tilbakemelding  Ikke gi opp – neste på lista  JA: Webside og Facebook  NEI: Pressekonferanse  NEI: Ferdigskrevet sak

24 Slik mekker du en pressemelding  Pirrende tittel som går rett på sak  Innledning/ingress, både pirrende og informativ  Sitat/statement  Utfyllende info – hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor, årsak, konsekvens  Kontaktinfo  Vær tilgjengelig!

25 Eksempel på pressemelding, del 1 Nyhetstips fra Visit Sørlandet/Arena Usus: Skal avsløre digitale hull på norske reisemål Er reiselivet i Norge rigget for å ta imot digitale turister? Nå skal bransjen avdekke sine egne digitale hull på Norges største digitalkonferanse for reiselivet, i Kristiansand. - Det kommer garantert til å bli både flaut, avslørende og krevende, innrømmer Heidi Sørvig i Visit Sørlandet/næringsklyngen Arena Usus (www.arenausus.no). www.arenausus.no Tirs 21. og onsdag 22. oktober er hun med på å arrangere Norges største digitalkonferanse for reiselivet på Kilden i Kristiansand. www.digitaltravel.nowww.digitaltravel.no

26 Eksempel på pressemelding, del 2 WALKSHOP: Et nytt og unikt konsept i år er walkshop. Du leste riktig. Når workshopen gjennomføres som digital oppdagelsesferd i Kristiansands gater, blir det en walkshop. Deltakerne skal leke turister som opplever byen og orienterer seg med digitale «kompass», som TripAdvisor og Facebook. Det er her restauranter, museer og andre bedrifter skal syretestes. De engelske workshoplederne har gått opp løypa alt. De fikk seg noen overraskelser. - Hvordan kan vi klare å forbedre oss om vi ikke vet hvor skoen trykker? Problemene i det digitale reiselivet gjelder ikke bare Kristiansand. Nå inviterer vi reiselivsnæringen i Norge til å bruke Kristiansand som læringsarena, sier Heidi Sørvig. ANDRE GODBITER: Facebook, Instagram og TripAdvisor (verdens største reisenettsted) kommer selvsagt til konferansen. * Kristin Krohn Devold, adm. dir. i NHO Reiseliv, er til stede der det skjer. * Kristiansand dyrepark – Norges største turistattraksjon - forteller om sin suksessrike digitale evolusjon. Mer info: Heidi Sørvig, tlf. 480 37 152. Vennlig hilsen Heidi Sørvig, Visit Sørlandet/Arena Usus

27 Slik ble det på trykk

28 Ikke bli med journalist på fisketur  Se opp for spørsmål med innbygd forutsetning  Ikke bit på kroken på journalistens fisketur Eksempel 1: SJ: - Så nå er dere ferdig med å melke kundene, og setter ned strømprisene? NK: - Ja, nå har det vært så mye regn at vi kan tilby billigere strøm. Er ikke det en hyggelig nyhet å bringe til leserne?

29 Rett på kroken med begge beina Feil svar! Mulig oppslag: AE-direktøren innrømmer: - Ja, vi har melket kundene AE-direktør Ole Olsen svarer bekreftende på at Agder Energi har melket kundene sine før de nå endelig setter ned strømprisen.

30 Ullen påstand blir til fast fisk  Riktigere svar:  Nei, vi har absolutt ikke melket kundene våre. Nå setter vi ned strømprisen fordi det har vært mye regn i vinter. Det er helt normalt med svingninger i markedet.  Eksempel 2:  SJ: Hvilke tiltak setter dere inn mot det dårlige arbeidsmiljøet jeg har hørt dere har på museene i Vest-Agder?  NK: Tiltak, ja, akkurat nå arrangerer vi faktisk kurs i mediehåndtering for ledere, for å styrke samholdet.

31 Og så plumpa vi uti igjen Feil svar! Potensielt oppslag: Innrømmer dårlig arbeidsmiljø på museene Direktør John Olsen på Vest-Agder-museet benekter ikke at museene i Vest- Agder sliter med dårlig arbeidsmiljø. Nå skal kurs i mediehåndtering beskytte lederne.

32 Kast journalisten i egen grav  Riktigere (mot)svar:  - Hva mener du med dårlig arbeidsmiljø?  Journalisten får bevisbyrden, må dokumentere. «Noen har fortalt det» holder ikke. Må være konkret.  Riktigere svar:  - Hvis det har vært noe noen kaller dårlig arbeidsmiljø, hører det i så fall fortiden til. Nå ser vi bare framover, og satser blant annet på kurs i mediehåndtering for å øke kompetansen vår.

33 Slik håndterer du en krise  Snakk med én stemme  Vær tilgjengelig døgnet rundt  Vær åpen og ærlig  Slipp mediene til  Ta ansvar – men isolér problemet  Svar på kritikk i sosiale medier  Si aldri «ingen kommentar»  Del også dårlig nytt med journalisten

34 Dette sier du aldri til en journalist  «Ingen kommentar»  «Dette er ikke noe å skrive om»  «Vi vil ikke at dette skal ut nå»  «Hvordan har du fått vite dette?»  «Hvis du skriver om dette, skal jeg …»  «Skriver du dette, vil jeg aldri snakke med … igjen»  «Jeg skal ringe redaktøren din»

35 Dette er smartere å si  Beklager, det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte  Jeg vet for lite om saken nå, men jeg skal sjekke og ta kontakt så fort som mulig

36 Derfor skal du dele dårlig nytt  Du beholder noe av kontrollen og regien  Styrker tilliten mellom deg og journalisten  Øker sjansen for oppslag på positiv sak neste gang  Øker sjansen for korrekt fremstilling  Øker goodwill, større sjanse for å bli behandlet pent  God krisehåndtering, tar brodden av saken (snyter journalisten!)  Demper skadevirkningen og oppslaget  All pr er god pr

37 Slik gjør du deg på tv eller radio  Det viktigste poenget i én enkel, konsis setning  Snakk i hele, fullstendige setninger  Glem utlegninger  Ikke si: Som jeg sa til deg i sted/ som jeg allerede har sagt  La deg ikke provosere på lufta

38 Slik skriver du kronikk 1  Skaff deg info om maks lengde  Finn et faglig eller politisk emne, helst aktuelt  Kort tittel som oppsummerer hovedinnholdet eller stiller et spørsmål: «Bygger vi fremtidens museum?»  Eksempel på kronikk Eksempel på kronikk

39 Slik skriver du kronikk 2  Kort innledning som skisserer problemstillingen kronikken handler om: «Kristiansand fortjener et fremtidsrettet og spennende museum, med et solid kulturhistorisk fagmiljø! Det kan realiseres, men fordrer langsiktig tenkning.»  Hovedtekst: Resonnerende, opplysende, faglig og seriøst innhold  Avslutning som oppsummer eller oppfordrer til handling: «Nå må også Kristiansand få sitt kulturhistoriske museum i sentrum - slik som byen fortjener!»  Eksempel på kronikk Eksempel på kronikk

40 Ta kontakt  Ring meg: 917 13 690  Send en mail: inge@usus.noinge@usus.no  Eller send meg en privat melding på Face – vi kan godt bli venner vi også.


Laste ned ppt "Slik blir du venn med mediene KURS I MEDIEHÅNDTERING VEST-AGDER-MUSEET NOVEMBER 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google