Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertReidar Berg Endret for 9 år siden
1
Slik blir du venn med mediene KURS I MEDIEHÅNDTERING VEST-AGDER-MUSEET NOVEMBER 2014
2
Hva har jeg i mediene å gjøre? Redaksjonell omtale er gratis gull for deg Markedsføring/reklame/pr Merkevare- og omdømmebygging Buzz-skaping Synlige bedrifter = populære bedrifter = lønnsomme bedrifter
3
Slik blir du venn med en journalist Blås i sentralbord, repleder, redaktør, tipstlf. Søk på webside, Google, Face, Linkedin Finn en favoritt i hver redaksjon (lokalt) Kontakt kun den utvalgte – tips og fôr ham Presenter tipset ditt kort og rett på sak Bli venn også på Facebook, Twitter, Google+ La den utvalgte få saken eksklusivt Del også dårlige nyheter (ikke matforgiftning) Men ikke bli en masekopp
4
Noen anbefalte journalister Fædrelandsvennen: Torgeir Eikeland eller Kjetil Reite NRK Sørlandet: Jon Anders Møllen eller Terje Sellevold Kristiansand Avis: Mai Linn Tronstad eller Ole Gerhard Sørensen Lindesnes: Signe Marie Rølland eller Dag Lauvland Lister: Torrey Enoksen Agder: Kristen Munksgaard
5
Slik snakker du med en journalist Ta kontakt cirka en uke i forveien Ring mellom 10 og 14, mandag til torsdag Ring først, presenter ordentlig sak, kort og med klart hovedpoeng Send epost (pressemelding) asap Foreslå bildemuligheter, også levende Send gjerne en diskret påminnelse
6
Slik snakker du ikke med en journalist 1 Ikke ring utenom normal arbeidstid Ikke ring på ugunstige tider – 9-10, 15-17 og hele fredag Ikke somle med å sende lovet materiell Ikke tips for lenge i forveien, eller for kort Ikke spre saken din til flere medier Ikke krev gjenytelse for annonser
7
Slik snakker du ikke med en journalist 2 Ikke si at du trenger gratisreklame eller pr – banneord! Ikke krev sitatsjekk – ikke lek redaktør Ikke tro at du kan bestille en journalist Ikke bry journalisten når du ikke har noen sak Ikke si «ingen kommentar» Ikke påpek noe annet enn konkrete faktafeil
8
Hva er en sak for mediene? Nyhetskriterier: * Aktualitet * Relevans * Vesentlighet * Enkelhet * Nærhet * Identifikasjon * Personifisering * Sensasjon * Konflikt * Nyhetskontekst
9
Dette kan bli saker for mediene *Gode publikumshistorier *Gode medarbeiderhistorier *Utspill *Alkohol *Tobakk *Mat *Kreative stunt *Samarbeid *Arrangement *Utstilling *Teater *Levendegjøring *Festival *Konsert *Kjendis *Nyanskaffelse *Nyinvestering *Utvidelse *Lokalisering *Bøker *Tall *Resultater *Suksess *Prestasjoner *Rekorder *Fotospotramme *Bondebryllup *Jubileum *Budsjetter *Prosjekter *Politiske vedtak *Eldste *Forskning *Digital nyvinning *Skrømt *Film *Årestue-Big Brother *Sjølingstads potensial i Kina *Historiespalte
10
Potensielt medieoppslag Kan bli favoritt for kinesiske turister Fersk skandinavisk forskning: Sjølingstad Uldvarefabrik er en attraksjon med stort potensial for å tiltrekke seg kresne kinesiske turister.
11
Kreative stunt med klart budskap
12
Nyskaping og investering
13
Prestasjoner er godt stoff
14
Dårlig nytt kan være god pr
15
Skynd deg før kanonen ruster vekk
16
Synliggjør konsekvenser 1
17
Synliggjør konsekvenser 2
18
Don’t tell it, show it
19
Smisk med sørlendingen
20
Nye og spennende mennesker
21
Gode historier om ansatte
22
Gøy for barn er gøy for mediene
23
Slik pitcher du saken din Skriv pressemelding eller epost først Blås i sentralbord, repleder og redaktør En redaksjon om gangen Ring direkte til journalisten din – godt tips og bildeideer Sende pressemelding/epost kjapt - be gjerne om tilbakemelding Ikke gi opp – neste på lista JA: Webside og Facebook NEI: Pressekonferanse NEI: Ferdigskrevet sak
24
Slik mekker du en pressemelding Pirrende tittel som går rett på sak Innledning/ingress, både pirrende og informativ Sitat/statement Utfyllende info – hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor, årsak, konsekvens Kontaktinfo Vær tilgjengelig!
25
Eksempel på pressemelding, del 1 Nyhetstips fra Visit Sørlandet/Arena Usus: Skal avsløre digitale hull på norske reisemål Er reiselivet i Norge rigget for å ta imot digitale turister? Nå skal bransjen avdekke sine egne digitale hull på Norges største digitalkonferanse for reiselivet, i Kristiansand. - Det kommer garantert til å bli både flaut, avslørende og krevende, innrømmer Heidi Sørvig i Visit Sørlandet/næringsklyngen Arena Usus (www.arenausus.no). www.arenausus.no Tirs 21. og onsdag 22. oktober er hun med på å arrangere Norges største digitalkonferanse for reiselivet på Kilden i Kristiansand. www.digitaltravel.nowww.digitaltravel.no
26
Eksempel på pressemelding, del 2 WALKSHOP: Et nytt og unikt konsept i år er walkshop. Du leste riktig. Når workshopen gjennomføres som digital oppdagelsesferd i Kristiansands gater, blir det en walkshop. Deltakerne skal leke turister som opplever byen og orienterer seg med digitale «kompass», som TripAdvisor og Facebook. Det er her restauranter, museer og andre bedrifter skal syretestes. De engelske workshoplederne har gått opp løypa alt. De fikk seg noen overraskelser. - Hvordan kan vi klare å forbedre oss om vi ikke vet hvor skoen trykker? Problemene i det digitale reiselivet gjelder ikke bare Kristiansand. Nå inviterer vi reiselivsnæringen i Norge til å bruke Kristiansand som læringsarena, sier Heidi Sørvig. ANDRE GODBITER: Facebook, Instagram og TripAdvisor (verdens største reisenettsted) kommer selvsagt til konferansen. * Kristin Krohn Devold, adm. dir. i NHO Reiseliv, er til stede der det skjer. * Kristiansand dyrepark – Norges største turistattraksjon - forteller om sin suksessrike digitale evolusjon. Mer info: Heidi Sørvig, tlf. 480 37 152. Vennlig hilsen Heidi Sørvig, Visit Sørlandet/Arena Usus
27
Slik ble det på trykk
28
Ikke bli med journalist på fisketur Se opp for spørsmål med innbygd forutsetning Ikke bit på kroken på journalistens fisketur Eksempel 1: SJ: - Så nå er dere ferdig med å melke kundene, og setter ned strømprisene? NK: - Ja, nå har det vært så mye regn at vi kan tilby billigere strøm. Er ikke det en hyggelig nyhet å bringe til leserne?
29
Rett på kroken med begge beina Feil svar! Mulig oppslag: AE-direktøren innrømmer: - Ja, vi har melket kundene AE-direktør Ole Olsen svarer bekreftende på at Agder Energi har melket kundene sine før de nå endelig setter ned strømprisen.
30
Ullen påstand blir til fast fisk Riktigere svar: Nei, vi har absolutt ikke melket kundene våre. Nå setter vi ned strømprisen fordi det har vært mye regn i vinter. Det er helt normalt med svingninger i markedet. Eksempel 2: SJ: Hvilke tiltak setter dere inn mot det dårlige arbeidsmiljøet jeg har hørt dere har på museene i Vest-Agder? NK: Tiltak, ja, akkurat nå arrangerer vi faktisk kurs i mediehåndtering for ledere, for å styrke samholdet.
31
Og så plumpa vi uti igjen Feil svar! Potensielt oppslag: Innrømmer dårlig arbeidsmiljø på museene Direktør John Olsen på Vest-Agder-museet benekter ikke at museene i Vest- Agder sliter med dårlig arbeidsmiljø. Nå skal kurs i mediehåndtering beskytte lederne.
32
Kast journalisten i egen grav Riktigere (mot)svar: - Hva mener du med dårlig arbeidsmiljø? Journalisten får bevisbyrden, må dokumentere. «Noen har fortalt det» holder ikke. Må være konkret. Riktigere svar: - Hvis det har vært noe noen kaller dårlig arbeidsmiljø, hører det i så fall fortiden til. Nå ser vi bare framover, og satser blant annet på kurs i mediehåndtering for å øke kompetansen vår.
33
Slik håndterer du en krise Snakk med én stemme Vær tilgjengelig døgnet rundt Vær åpen og ærlig Slipp mediene til Ta ansvar – men isolér problemet Svar på kritikk i sosiale medier Si aldri «ingen kommentar» Del også dårlig nytt med journalisten
34
Dette sier du aldri til en journalist «Ingen kommentar» «Dette er ikke noe å skrive om» «Vi vil ikke at dette skal ut nå» «Hvordan har du fått vite dette?» «Hvis du skriver om dette, skal jeg …» «Skriver du dette, vil jeg aldri snakke med … igjen» «Jeg skal ringe redaktøren din»
35
Dette er smartere å si Beklager, det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte Jeg vet for lite om saken nå, men jeg skal sjekke og ta kontakt så fort som mulig
36
Derfor skal du dele dårlig nytt Du beholder noe av kontrollen og regien Styrker tilliten mellom deg og journalisten Øker sjansen for oppslag på positiv sak neste gang Øker sjansen for korrekt fremstilling Øker goodwill, større sjanse for å bli behandlet pent God krisehåndtering, tar brodden av saken (snyter journalisten!) Demper skadevirkningen og oppslaget All pr er god pr
37
Slik gjør du deg på tv eller radio Det viktigste poenget i én enkel, konsis setning Snakk i hele, fullstendige setninger Glem utlegninger Ikke si: Som jeg sa til deg i sted/ som jeg allerede har sagt La deg ikke provosere på lufta
38
Slik skriver du kronikk 1 Skaff deg info om maks lengde Finn et faglig eller politisk emne, helst aktuelt Kort tittel som oppsummerer hovedinnholdet eller stiller et spørsmål: «Bygger vi fremtidens museum?» Eksempel på kronikk Eksempel på kronikk
39
Slik skriver du kronikk 2 Kort innledning som skisserer problemstillingen kronikken handler om: «Kristiansand fortjener et fremtidsrettet og spennende museum, med et solid kulturhistorisk fagmiljø! Det kan realiseres, men fordrer langsiktig tenkning.» Hovedtekst: Resonnerende, opplysende, faglig og seriøst innhold Avslutning som oppsummer eller oppfordrer til handling: «Nå må også Kristiansand få sitt kulturhistoriske museum i sentrum - slik som byen fortjener!» Eksempel på kronikk Eksempel på kronikk
40
Ta kontakt Ring meg: 917 13 690 Send en mail: inge@usus.noinge@usus.no Eller send meg en privat melding på Face – vi kan godt bli venner vi også.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.