Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Harald Skådinn Bekkestua ungdomsskole, Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Harald Skådinn Bekkestua ungdomsskole, Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Harald Skådinn Bekkestua ungdomsskole, Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole

2 Presentasjon Utdannelse Arbeidserfaring UiO: Engelsk. Teatervitenskap. Litteraturvitenskap. Spesialpedagogikk Haug skole og ressurssenter. Innføringsklassen for språklige minoriteter Bekkestua ungdomsskole … i Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole

3 I godt selskap Retting Vurdering Underveisvurdering Vildanden Arbeidstid Harad Skådinn, Bekkestua skole

4 Jeg er stolt over å være lærer og av den jobben jeg gjør!

5 Ny Giv Erfaringer Organisering Suksessfaktorer Utfordringer. Harad Skådinn, Bekkestua skole

6 Positive erfaringer knyttet til aktiviteter i klasserommet. Negativ erfaringer knyttet til lite gunstig organisering. Harad Skådinn, Bekkestua skole

7 Ny Giv på Bekkestua, våren 2012 Ledelse ved inspektør har hovedansvaret. Lærere på 10.trinn velger aktuelle elever. To lærere har ansvar for gjennomføringen og går på kurs. Aktuelle elever og foresatte blir informert om det pedagogiske opplegget. Harad Skådinn, Bekkestua skole

8 Ny Giv på Bekkestua, våren 2012 Foreldremøte. «Samtykkeerklæring, forsøk med grunnleggende lese-, skrive og regneopplæring». 4 timer pr uke i 10 uker. 20 timer med regning og 20 timer med lesing og skriving. 7.februar - 25.april. Harad Skådinn, Bekkestua skole

9 Kurs for Ny Giv lærere Generelt: - Sammenhengen mellom faglige prestasjoner og frafall. - Behovet for ekstra innsats i forhold til grunnleggende ferdigheter. - Konkrete og inspirerende forelesninger. Harad Skådinn, Bekkestua skole

10 Kurs for Ny Giv lærere Personlig: - Førlesning og spesifikke instrukser under lesning. - Øvelser for skrivearbeidet: - «Friskrift»; å skrive uten stopp i fem minutter. - «Tid til det litterære åndedrettet». Harad Skådinn, Bekkestua skole

11 Kurs for Ny Giv lærere - «Friskrift med en bestemt startsetning. Eksempelvis: «Jeg stod i mine egne tanker». - «Power-skriving». Fire økter ganger fem minutter: 1) Beskriv et rom. 2) Det er en person i rommet, beskriv han/henne. 3) Personen er opptatt av en gjenstand. 4) Det kommer en ny person inn i rommet. Hva skjer? Harad Skådinn, Bekkestua skole

12 «Å skrive er å omskrive»

13 Kurs for Ny Giv lærere - Vurdering, spesielt betydningen av elevinvolvering. - Behov for gode modeller og praksis eksempler. Kritikk: Behov for konkrete forslag til aktiviteter, tidsbruk, og fordeling mellom lesing og skriving for hele opplæringsperioden. Behov for tydeligere sammenheng mellom aktivitet og mål for opplæringen. Harad Skådinn, Bekkestua skole

14 Gjennomføring av intensivopplæringen Elevene 10, redusert til 8 Karakternivå 3-4 Motivasjon Harad Skådinn, Bekkestua skole

15 Kartlegging 1) Liker du å lese? 2) Har du noen vanskeligheter med å lese? 3) Forskjell på fag- og skjønn-litteratur? 4) Liker du å skrive? 5) Har du noen vanskeligheter med å skrive? 6) Liker du best å skrive for hånd eller på PC? 7) Hvilke områder er det du ønsker å utvikle deg på? Harad Skådinn, Bekkestua skole

16 Ingrid Wiese, Gyldendal 2008 Harald Skådinn, Bekkestua skole

17 Hva er en labyrint? Et system av kompliserte ganger som er konstruert for å forvirre den som befinner seg i den. Labyrintens natur er å være et forvirrende nettverk med kompliserte passasjer og tunneler hvor det er lett å gå seg bort. Harad Skådinn, Bekkestua skole

18 Symboler Følelser blir ofte assosiert med symboler. Et hjerte symboliserer vanligvis kjærlighet. Ring på ringfingeren kan gi signal om at du er gift. Hvilken følelse kan en labyrint symbolisere? Harad Skådinn, Bekkestua skole

19 Tolkninger av labyrinten som symbol livets begynnelse urlivmoren transformasjon utvikling livets ende det ondes innerste kaos Romersk mosaikk: Thesevs og Minotaurus (Sveits) Harad Skådinn, Bekkestua skole

20 Gruver Har du vært i en gruve eller grotte? Hva er det man kan finne under bakken, som gjør at det lages gruver? A) Kongsberg (nedlagt 1958) B) Røros? (nedlagt 1977) C) Svalbard (i drift fra 1916) Harad Skådinn, Bekkestua skole

21 Fengsel Harad Skådinn, Bekkestua skole

22 Oslo 2008 Harad Skådinn, Bekkestua skole

23 Les! Harad Skådinn, Bekkestua skole

24 Fra Prologen til Labyrinten, 1 Skammen brant i kinnene idet han gikk inn gjennom fengselsporten. Det eneste som var bra, var at ingen fra skolen kunne se ham innenfor murene. Likevel trakk han hetten på jakken godt over hodet, for at minst mulig av ham skulle synes. Kent subbet innover den trange passasjen som førte bort til enda en metalldør. Det så sikkert ut som han var på vei til sin egen celle, men det var han ikke. Han var fri som fuglen. De føltes bare ikke sånn så lenge pappa satt buret inne. Harad Skådinn, Bekkestua skole

25 Fra Prologen til Labyrinten, 2 Han knyttet nevene, hardt. Hadde lyst til å slå i murveggen. Lage sprekker i den. Knuse den. Men gjorde ingenting. Ville ikke være barnslig. Han var tross alt tolv år. Ville uansett ikke klare å rive ned fengselsmurene og befri pappa, og da var det liksom ikke noe poeng i å oppføre seg som en bavian. Han stappet knyttnevene i bukselommene, slepte seg videre mot døren som vokste foran øynene hans. Flere store, tunge dører å gå gjennom, låser som ble åpnet og lukket. Akkurat som om pappaen hans var et farlig dyr som måtte holdes langt unna folk. Men pappa med de blide øynene var ikke noe rovdyr. Han var bare en tyv. En simpel tyv som stadig vekk ble fanget. Harad Skådinn, Bekkestua skole

26 Fra Prologen til Labyrinten, 3 Kent var ikke sikker på hva han hatet mest, at pappa alltid ble tatt, eller at han var kriminell. Egentlig hatet han begge deler like mye. Pappa ødela alt for ham. Det var han som gjorde at Kent ikke var Kent, men sønnen til en tyv. (livets begynnelse – urlivmoren – transformasjon – utvikling - livets ende - det ondes innerste – kaos) Harad Skådinn, Bekkestua skole

27 Positive tilbakemeldinger Opplegg for enkelttimer. Aktiviteter basert på øvelser og tips vi hadde fått på kurset. Konkrete aktiviteter, som å bruke BISON på en samfunnsfagtekst. Tid, ro og individuell hjelp. Hensikten, snakke om hvorfor vi gjør det vi gjør, hva det kan brukes til… Elev evaluering ved avslutning… Harad Skådinn, Bekkestua skole

28 Annet positivt Positiv erfaring for lærerne med nye aktiviteter Endring av praksis i ordinær klasse Spredning av kompetanse til hele personalet Harad Skådinn, Bekkestua skole

29 Organisering Spesiell utfordring fordi skolen var under oppussing. Ny Giv var ikke lagt parallelt med norsk/matte undervisning. Fravær. Samarbeid med andre lærere. Paralleller med organisering av spesialundervisning. Kontinuitet, sammenheng og samarbeid er avgjørende for resultatet. Kort og godt: Når man sier A må man også si B. Harad Skådinn, Bekkestua skole

30 Suksessfaktorer Organisering. Konkrete og alternative øvelser. Nytt stoff. Nye lærere. Bare lærer, ikke dommer. Samarbeid mellom de to Ny Giv lærerne. Holdninger. Harad Skådinn, Bekkestua skole

31 Utfordringer Samarbeid med kontakt- og faglærere. «Vurderingsskjema i grunnleggende ferdigheter» kan gi eleven en bedre innsikt i hva som skal læres Det gir også føringer for lærerens forberedelser og gjennomføring. Våren i 10.klasse?! Harad Skådinn, Bekkestua skole

32 Lykke til med din runde med Ny Giv! Harad Skådinn, Bekkestua skole


Laste ned ppt "Harald Skådinn Bekkestua ungdomsskole, Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google