Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertElse Sletten Endret for 9 år siden
1
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av Universitets- og høgskolerådets forskningsutvalg
2
2 Forskerutdanningen i Norge Utvikling fram til én felles doktorgrad Oppfølging i forhold til Bologna- og til Lisboa-prosess Norsk modell: Opptak krever mastergrad, PhD normert tid 3 år inklusive ½ år med emner, i tillegg ofte pliktarbeid 1 år. Samlet normert studietid 8 år. (Kilde: Evaluering av norsk forskerutdanning, 2002)
3
3 Forskerutdanning – internasjonale sammenlikninger Andre land med normert studietid på 8 år er USA, Danmark, Tyskland, Nederland og Finland Norsk doktorgradsutdanning er 1 år lengre enn i Sverige og Storbrittannia Sverige og Finland har en licentiatgrad som kan avlegges etter 2 år med forskerutdanning
4
4 Ingen entydig definisjon av begrepet ”forskerskole ” Nettverks-modellen - binder sammen aktivitet ved forskjellige institusjoner Flaggskip-modellen - institusjonelle skoler organisert rundt miljøer som i utgangspunktet er faglig sterke og har mange studenter
5
5 Evaluering av forskerskoler i våre nordiske naboland viser Forskerskolene virker rekrutteringsmotiverende Aktivitetsnivået til doktorgradsstudentene øker Kandidatene avslutter sine studier hurtigere Sverige og Finland rapporterer at færre studenter faller fra Forskerskolene bidrar til å utvikle veilederkompetansen Forskerskolene bidrar til internasjonalisering
6
6 Nasjonale forskerskoler organisert i nettverk: kandidatene sikres tilgang på nasjonal og internasjonal fag- og veilederkompetanse kandidatene inkluderes i sterke og gode forskningsmiljøer forskerskolene gir merverdi særlig til små og fragmenterte miljøer forskerskolene virker rekrutteringsfremmende, bidrar til internasjonalisering og effektivisering av utdanning
7
7 Forskerutdanning i lys av Stjernøutvalgets rapport, noen kommentarer: Opprettelse av forskerskoler positivt Nettverksmodell som kombinerer sterke fagmiljøer og små sårbare miljøer i forpliktende avtaler Kvalitetssikring av forskerskolen viktig Produksjon av minimum antall doktorander pr år
8
8 Gode doktorgradsmiljøer Gode forskningsmiljøer tiltrekker seg gode doktorgradsstudenter Inkluder doktorgradsstudentene i forskergruppene Vektlegge forskningskulturen og dialogen i gruppene Unngå at doktorgradsstudentene blir isolerte Arranger felles seminarer, presentasjoner for hverandre, flere veiledere pr kandidat som følger kandidatens progresjon tett, tilstreb flere stipendiatansettelser samtidig
9
9 Støtte til forskerskoler Marie Curie Training Site Nordforsk Norges forskningsråd Senter for internasjonalisering av høgere utdanning Industri og næringsliv (forskerskoler kombinert med nærings-PhD)
10
10 EUA Council for Doctoral Education (EUA – CDE) The mission of the EUA Council for Doctoral Education is to contribute to the development, advancement and improvement of doctoral education and reserach training in Europe.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.