Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein."— Utskrift av presentasjonen:

1 NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein

2 Studentutveksling – et viktig element i utdanningen ved NHH  Når majoriteten av NHH studentene reiser ut  NHH – flinkest i klassen?  En klar strategi for studentutveksling siden 1992  NHH – en attraktiv samarbeidspartner – medlem av CEMS og PIM  Konkurransefortrinn for NHH ved rekruttering av studenter  Studentene etterspør utveksling  Næringslivet vektlegger internasjonal erfaring og kompetanse hos kandidatene

3 Studentutveksling og NHH – facts & figures  Utveksling i 2008: Totalt UT268 INN endring 07-08: + 37%  130 aktive samarbeidsinstitusjoner – geografisk og språklig mangfold  Andel av kandidater på utv. Master: 50% Bachelor: 20%  Engelskspråklige kurs på Bachelornivå: 12 kurs (+ språkkurs)  Engelskspråklige kurs på Masternivå: Ca. 50 kurs  International Business (1986)  Energy, Natural Resources and the Environment (2008)  Engelskspråklige kurs PhD: samtlige – portefølje på ca. 50 kurs  Sommerkurs på masternivå: Natural resource management and policy  NHHS – en positiv medspiller

4 NHH på verdenskartet - strategi Internasjonalisering: NHH skal befeste og videreutvikle sin internasjonale orientering og posisjon Internasjonalisering skal være integrert i all faglig virksomhet ved NHH og bidra til NHHs kvalitetsutvikling og internasjonale omdømme CEMS – the global alliance in management education – skal være en spydspiss i NHHs internasjonale samarbeid Etablere felles gradsprogrammer på Masternivå Rekruttere flere internasjonale gradsstudenter – Master og PhD Studentutveksling: fortsatt vekst Økt vekt på utveksling av fagstab og opphold i utlandet for PhD-studenter Internasjonal rekruttering av fagstab Internasjonal akkreditering og internasjonal rangering Internationalisation at home

5 Internasjonalisering og studentutveksling Suksessfaktorer – hva må til?  overordnet strategi for internasjonalisering  commitment fra Styret og ledelsen  engasjement og motivasjon fra faglig side  kursportefølje på engelsk  motiverte studenter  organisering og administrasjon


Laste ned ppt "NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google