Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sannheter og myter om tømmervogntog

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sannheter og myter om tømmervogntog"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sannheter og myter om tømmervogntog
24 meter og 60 tonn = monstervogntog? NEI

2 24 meter 60 tonn Tømmerbil med «langhenger» ble innført sent på 80-tallet. Ca 22 meters fysisk lengde totalt. 22 meters tømmervogntog er den ENESTE type tømmervogntog som finnes øst for vannskillet. Skogsbilveinettet og effektiv lasting med tømmerkran hindrer lengre fysiske vogntog. Lengre avstand til bakerste lag er uhensiktsmessig. Det finnes ikke tømmervogntog på 19,5 meter eller kortere i øst-norge. Vogntog med korthenger finnes kun der riksveinettet har maks 19,5 meter. En kommunal eller fylkesvei vei med maks 19,5 meter på østlandet er i realiteten stengt for tømmertransport!

3 24 meter 60 tonn Et tømmervogntog på meter med 7 aksler og 60 tonn er snillere med veien enn en semitrailer med 50 tonn Et tømmervogntog på meter benytter tvillinghjul, noe som også sliter mindre på veien enn singlehjul Et tømmervogntog på meter med 7 aksler er smidigere og kjører lett like trange svinger enn en semitrailer på 17 meter. Det er ingen grunn til ikke å skrive opp en vei til 24 meter som i dag er på 19,5 pga. svingene.

4 24 meter 60 tonn 24 meter 60 tonn betyr ikke nye og lengre vogntog. 24 meter betyr bare at noe overheng er tillatt, og reglene er harmonisert med Sverige. Vi benytter nøyaktig samme type vogntog, og vi har ytterst sjelden behov for mer enn 23 m. 22 meters vogntog med inntil 1 meter overheng holder i 90 % av tilfellene Man får ikke plass til flere lag med tømmer ved oppskriving til 24 meter. Tømmer blir i hovedsak kappet på lengder fra 3 meter til 4,5 for massevirke og opp til 5,5 meter for sagtømmer. En liten andel spesial sagtømmer blir kappet på opptil 6 meter. I praksis er 24 ingen endring i forhold til 22 meter, annet enn at sjåføren slipper å være redd for bøtelegging for litt overheng. Det blir altså ikke lastet flere lag med tømmer med 24 meter. Det går ikke. Tømmeret blir heller ikke kappet i lengre lengder. Pga eksport, mer faste og kortere lengder.

5 60 tonn Å tillate 60 tonn i stedet for 50 tonn, betyr i teorien 35% mer nyttelast. Færre tømmerbiler. Dette betyr at der det med 50 tonn går 100 vogntog med tømmer, vil det med 60 tonn gå 75 vogntog. I teorien 25% færre vogntog. Et tømmervogntog på 60 tonn fordelt på 7 aksler er innenfor aksletrykkbegrensningene. Det vil ikke ha noen hensikt å ha 60 tonn på hovedveiene hvis ikke det kommunale og fylkesveinettet har det samme. Man laster ikke om underveis.

6 60 tonn - skogsbilveinettet
Problemet med de ny forskriftene for 60 tonn, er at det i kupert terreng, som vi har masse av i våre distrikt, blir vanskelig å laste 60 tonn lovlig i vintersesongen. 26 tonn på bilen og 34 tonn på henger, betyr at man vinterstid får problemer med å komme fram. Hvis en ikke hadde hatt kran på bilen, ville en heller ikke kommet frem med tomt vogntog. Trykk på drivhjul er helt avgjørende. 28 tonn på bilen på bilen, og 32 tonn på henger ville gitt bedre fremkommelighet i skog og også mer trafikksikkert på hovedvei.

7 60 tonn, begrensninger? Med høydebegrensing på 4 meter for henger, vil vi i områder med relativt lett tømmer ikke kunne oppnå 60 tonn. 60-tonn vil derfor i store områder ikke få full effekt, da bilene faktisk ikke kommer seg ut av skogen med full tonnasje lastet med lovlig vektfordeling. Med mer eksport har kappelengdene for massevirke blitt kortere. Bl.a. 4 meters bunter. Da får vi uansett ikke lastet mer enn bunter på vogntoget og det blir mye luft.


Laste ned ppt "Sannheter og myter om tømmervogntog"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google