Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar Internett Bente M. D. Bastiansen, 24.10.2007 Oslo kommune Byrådet Byrådslederens avdeling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar Internett Bente M. D. Bastiansen, 24.10.2007 Oslo kommune Byrådet Byrådslederens avdeling."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar Internett Bente M. D. Bastiansen, Oslo kommune Byrådet Byrådslederens avdeling

2 Oslo kommunes største kommunikasjonskanal Ca besøk pr mnd Nærmere 1000 besøk hver time døgnet rundt Karakter 5 (av 6) på kvalitetsbarometeret til norge.no

3

4 Kommunikasjonskanal nr 1 Informasjon ved kriser, uforutsigbare hendelser, når noe skjer/har skjedd (nyheter), kontaktinformasjon, forkant/etterkant av medieoppslag: –Borgerne –Media Eks: oslovannet –Besøk onsdag 17.okt: Nærmere , i snitt ligger besøkstallene pr dag på rundt (man.15: ) –Besøk på Vann- og avløpsetatens nettsider onsdag 17. okt: Nærmere – snitt pr dag: 300 (man.15: 308)

5 Leter først på nettet… Derfor, bruk også nettet til de positive sakene! 3,3 millioner nordmenn har tilgang til Internett: hjemme, på jobb eller på skole ( Kilde: Gallup Intertrack mars 2007) Raskere, enklere Informasjonen må være oppdatert, korrekt og etterrettelig Må kunne stole på den informasjonen en finner

6 Internett er det tredje største mediet - og det raskest voksende I forhold til MMI’s måling Mediedøgnet, som måler hvor mye tid i døgnet norske forbrukere over 15 år benytter på forskjellige medier, har Internett de siste årene seilt opp som det tredje største. Det er verd å merke seg at web nå er vesentlig mye større enn papiraviser. (kilde Her er tallene:

7 Nettbesøk Bydel Vestre Aker besøk hver dag; hvor mange er innom servicesenteret hver dag?

8 Bydel Vester Aker Besøk; tall og trender 1500 besøk pr uke 7000 besøk i måneden Mandag i snitt mest aktive dag, lørdag minst aktive Hvert besøk varer 3-4 min, og i snitt klikkes det gjennom 4 sider Mest populære sider: –Barnehagetilbud, barnehagenytt –Barn og unge –Kontaktinformasjon –Bydelsutvalg –Helsestasjon

9

10 Intranett:

11 Info på nett Hvordan bruker du eget intra/Internett for å informere ansatte og publikum i forkant/etterkant av medieoppslag?

12 Brukertest på eget nettsted Ta brukertesten selv; på eget nettsted, under eget ansvarsområde Vær bruker av egen tjeneste. Er informasjonen korrekt, oppdatert? Finner du det du leter etter? Er informasjonen tilfredsstillende? Det er du som har ansvaret for en tjeneste som må se om informasjonen på nettet stemmer, om den er fullstendig og oppdatert Sørg for at brukeren får avsluttet det han er ute etter.

13 Info på nett – færre på telefon Journalister abonnerer på nyheter - viktig at nettstedet er oppdatert og informasjonen korrekt Abonneringsmulighet på forsiden under nyhetene

14 Web: Kommunikasjonskanal nr 1 Alle må ha et eierskap til en så viktig kanal for informasjons- og mediehåndtering Hver fagsjef / tjenestesjef bør ha ansvar for at det som ligger på nettet er oppdatert, korrekt og utfyllende slik at publikum og media finner fakta. Fagsjef / tjenestesjef må også aktivt bidra til å levere informasjon. Informasjonsenheten/medarbeideren har ansvar for å tilrettelegge stoffet, men kan ikke ha ansvar for å fremskaffe alt innholdet. Og, det må tilrettelegges for at brukere kan avslutte ”saksbehandlingen” og media finne kontaktpersoner.


Laste ned ppt "Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar Internett Bente M. D. Bastiansen, 24.10.2007 Oslo kommune Byrådet Byrådslederens avdeling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google