Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET."— Utskrift av presentasjonen:

1 LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET

2 Kan det skje igjen ? Hvordan ?

3 IKKE GÅ HER LIVSFARE 1 - PROPELLEN Pass på barn hunder

4 Ligg unna propelleren ! LIVSFARE 1 - PROPELLEN

5 LIVSFARE 2: SKJERMÅPNING INNE I FLYET MED ÅPEN DØR: 1. SIKRE AT SKJERMEN IKKE GÅR UT 2. LUKK DØREN 3. LAND Hopperen blir dratt tvers gjennom veggen Høyderoret blir revet av Hopperne blir slått kraftig og bevistløse ? Flyet kan ikke manøvreres

6 FLYGER ER ANSVARLIG FOR: 1.Flyet i hht sertifiseringskrav - SIKKERHET 2.Lastingen av flyet mht vekt og ballanse – SIKKERHET OG ØKONOMI 3.Flygingen i hht lufttrafikkreglene – SIKKERHET HOPPMESTER ER ANSVARLIG FOR: 1.Riktig plassering av hoppere 2.Fastspenning av hoppere 3.Kommunikasjon med flygeren 4.Sikker adferd i flyet og utspranget 99% AV SIKKERHETEN AVGJØRES PÅ BAKKEN ANSVAR OG MYNDIGHET FLYGER HAR ALL MYNDIGHET: - INNE I FLYET - FOR FLYET OG - FOR FLYGINGEN

7 CESSNA-182 A, 1957 LN-TSB m/Wing-X oppdatert 19. april 2003 2650 lbs 2100 lbs 1700 lbs 507090110130 (moment x 1000 x lbs”) 108122106 Center of Gravity envelope ObjektVekt kg lbs xArm “= Moment (lbs”) Fly, tomt 7301621+ 57,-+ 92397 Olje 10 22,5- 0,3- 6,75 Vingetipper 7,7 17+ 52+ 400 Flyger + front pax 186 410+ 12,2+ 5002 2 pax bak 186 410+ 20,3+ 8323 Fuel max, 55 Gal 150 330+ 15,8+ 5214 Bagasje 50 110+ 4,4+ 484 Sum (fullt fly) 1319,7 2917+111813,25 = alltid OK Hoppflyging med nye vingetipper: Fly, tomt 7301621+ 57+ 92397 Olje 10 22,5- 0,3- 6,75 Vingetipper 7,7 17+ 52+ 400 Flyger + hopper 1 2x93 410+ 12,2+ 5002 Hopper 2 og 3 2x93 410+ 16+ 6560 Hopper 4 bak 77 93 205+ 20,3+ 3239 Fuel, 166 liter (0,72 kg/l) 120 264,5+ 15,8+ 4179,1 Sum med wing-x1332,7kg2950 lbs+111770,35 x Tpau\19.04.2003\TSB.ppt VEKT OG BALANSE Data fra Owners Manual, side 4-2,3,4 Flyet tomt 730 kg/1621 lbs Max gross 1202 kg/2650 lbs Ny max gross med Wing-X = 2950 lbs (se vedl.) 2950 lbs Ny del av envelope 2917 lbs x

8 C G Klatrer desidert best All løft benyttes til å komme opp BRA ! Vekt og ballanse

9 C G Klatrer dårlig = lang tid opp TUNGE HOPPERE BAK I FLYET ER DYRT ! Vekt og ballanse Mye energi benyttes til å holde halen oppe = brems

10 FASTSPENNING AV HOPPERE 1.HM SKAL PÅSE AT ALLE HOPPERE ER FASTSPENT UNDER 1000 FOT 2.HOPPERE SKAL SITTE MED RYGGEN I FARTSRETNINGEN, MED SJAKKEL KROKET PÅ SÆLETØYET OVER BENSTROPPFESTET 3.VED FASTSPENNING SKAL HM PÅSE AT ALLE SJAKLER ER SIKRET I EGNE FESTER

11 Pass på static lina...


Laste ned ppt "LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google