Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Krav til modellflybevis

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Krav til modellflybevis"— Utskrift av presentasjonen:

1 Krav til modellflybevis
Klasse A Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

2 Formål Formålet med opplæringen er å oppmuntre modellflygere til å nå et gitt nivå med hensyn til flygeferdighet og kunnskap om sikkerhet og korrekt oppførsel på modellflyplassen Ved et slik strukturert opplæringsprogram vil vi øke forståelsen for modellflyging som en krevende sport og medvirke til økt aksept for vår rett til å utøve denne Skal gjennomføres som en klubbaktivitet bestående av en teoretisk og praktisk opplæring Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

3 Bevis Piloter som har bestått bevisprøven får et synlig bevis i form av et tøymerke Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

4 Teoretiske krav Lover og regler for modellflyging Enkel aerodynamikk
Flyets oppbygging Sikkerhetsregler, ref. nye regler for medlemmer i KMFK Flyging, de grunnleggende regler for avgang, sving og landing Eventuell simulatortrening Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

5 Krav til A-beviset Pre-flight sjekk; sjekke modellens generelle tilstand Før flyging skal piloten; Hente frekvensklype Skru på sender, trekke ut senderantenne Skru på mottaker Foreta rekkeviddesjekk At alle ror går riktig vei Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

6 Før motoren startes skal piloten
Igjen sjekke at propellen er hel At ingen gjenstander befinner seg slik at de kan ta bort i propellen At ingen tilskuere befinner seg foran eller ved siden av flyet At flyet er tilstrekkelig sikret mot å bevege seg At throttlestick står på tomgang Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

7 Når motoren er startet skal piloten
Gå bak flyet og foreta eventuelle justeringer Sikre seg at motoren går pålitelig Teste at radioen virker like bra med motor på full gass Få flyet båret ut til pilotruten – det skal ikke taxes fra depoet!! Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

8 Før flyging skal piloten
Informere andre flygere om planlagt avgang At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr At ikke maksimalt antall fly allerede er i luften (KMFK = 3) Stå samlet med de andre flygerne slik at kommunikasjonen blir enklere Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

9 Flyging Piloten skal gjennomføre følgende program i løpet av én flyging: a. Ta av mot vinden og fullføre en høyre eller venstresving (rund eller toleggs) og komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde b. Fly tilbake langsmed landingsbanen og svinge i samme retning som under avgang for så å komme parallelt med landingsbanen mot vinden c. Fly et liggende 8-tall med tilnærmet konstant høyde og med krysningspunktet foran seg Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

10 Flyging, forts. d. Fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde landing, avbryte i maksimum 5 meters høyde med påfølgende throttlepådrag og stige til korrekt flyhøyde e. Fly en rektangulær runde i tilnærmet konstant høyde i motsatt retning av pkt. over f. Fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde landing, og deretter lande modellen på landingsbanen på maks 20 * 100 meter g. Fjerne modellen og utstyr fra landingsbanen – ikke taxe modellen tilbake til depoet! Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

11

12

13 Post-flight sjekk Etter flyging skal piloten Slå av mottaker
Slå av sender Slå ned antennen (dersom ikke 2,4) Avlevere frekvensklype dersom det er siste flytur for dagen Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

14 HAPPY LANDINGS!! Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen


Laste ned ppt "Krav til modellflybevis"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google