Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb 14.04.2010 v/ Jørn-Erik Ruud.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb 14.04.2010 v/ Jørn-Erik Ruud."— Utskrift av presentasjonen:

1 Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud

2 Klargjøring av båt før start • Båten MÅ være ribbet for ekstra vekt – alt må tenkes på. For eksempel vanntank, dieseltank, varmtvannstank, ekstra tauverk og fendere osv. • Båten er følsom for vekt i akterskipet, stue- rom må være helt tomt. • Seil og utstyr som skal være med under regatta legges over kjølen i senter av båten. Bagger, mat, vann bør også legges over kjølen. • Bunnen MÅ til en hver tid være ren og fri for groe. • Pass på at båten alltid er godt vedlikeholdt. Fordel ansvar på flere, sjekk masten (stående og løpende rigg) regelmessig for slitasje. • Vet du at masten er riktig trimmet?? Sjekk trimmeguider.

3 Personlige forberedelser • Pass på at du har med riktig bekledning, og ikke for mye. Er det meldt fint vær trenger ikke alle gummistøvler…(vekt). • Planlegg hva som skal spises og drikkes, det er en fordel at en person har ansvaret for drikke. Viktig med nok drikke, men dumt å ha med for mye (vekt). Påse at mannskapet får i seg nok næringsrik mat. • Motiver mannskapet til å forberede seg til regatta med nok søvn og næringsrik mat i dagene før regattaen. Særlig viktig ved lange regattaer som Skagen Race, Hollenderseilasen og Færderseilasen. • Alle om bord må være enige om ambisjonsnivået/målet (må være • realistisk). Er vi gode nok til å vinne eller er en 5. plass en seier?? • Trening er utrolig viktig for å lykkes, den som trener mest er best forberedt når det gjelder.

4 Fordeling av oppgaver • Vær nøye med å definere oppgaver. Alle må vite hva de skal gjøre til enhver tid. • Ansvar er viktig for at alle skal yte sitt beste. For eksempel genua trimmer har ansvaret for at genuaen er topp trimmet til en hver tid. • Navigatør har ansvaret for å vite hvor langt vi kan gå inn til grunner og lignende. Navigatør har også ansvar for seilingsbestemmelser, baner osv. • Prøv å få alle om bord til å forstå hva som kommer i neste manøver (ikke alltid lett å gjennomføre). For eksempel ved neste skift så slår/jibber vi eller etter runding skal vi slå med en gang (ryddig fordekk), da er alle klar over hva som er neste trekk • Bruk hver enkelt til det de er best på, og har mest lyst til.

5 Organisering av mannskap • Bli enige med i fellesskap om hvilke regattaer som skal seiles kommende sesong (felles møte i løpet av januar). • Det er avgjørende at man har med samme mannskap hver gang, bytte mannskap er svært uheldig. • Send ut terminliste i god tid med svarfrist ca 1. april. Da har man god tid til å finne erstatnings mannskap hvis det er noen som ikke kan delta på alt. • For damene hjemme er det avgjørende at terminlisten er kjent og gjennomsnakket før sesongstart. • Vi i Team Normar har hatt og kommer til å få gode resultater fordi vi har et stabilt godt mannskap. Noen av oss har seilt sammen i 22 år……

6 Forberedelser før start ”Baneområdet” • Hvor vil vi på banen. • Hvor skal vi starte på linjen for å komme dit vi vil. • Prøve å holde unna for de ”gale”, og raske båter som kan overseile oss. • Når starten går SKAL taktiker vite om vi seiler på lift eller ”hedder”. • Strøm og bølge forhold må studeres nøye før • start, sjekk strømkart/bølgekart. • Alle om bord bør/må vite hva som er meldt av vind/strøm i løpet av dagen.

7 Under løpet • Holde trykket oppe hele veien. Aldri gi opp. • Alle må fokusere maksimalt på å ikke gjøre feil – husk på arbeidsoppgavene. • Storseilstrimmer og rormann skal kun fokusere på fart og ikke noe annet. • Taktiker Må være god nok til å treffe på ca. 70 % av riktig banevalg, skift, posisjoner osv (nesten ingen er gode nok for å treffe på 100 %). Ellers er han rett og slett ikke god nok…….

8 Suksessfaktorer 1. Fast stabilt mannskap. 2. Trene/seile regatta med det samme mannskapet hver gang. 3. Definerte arbeidsoppgaver. 4. Gode seil fra en av de to beste seilmakerne i verden…… 5. En båt som er i topp stand til enhver tid. 6. ”Snille” koner og kjærester.

9


Laste ned ppt "Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb 14.04.2010 v/ Jørn-Erik Ruud."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google