Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Internanalysen i politiet i mars 2012, Gjørv-rapporten i august 2012 og politianalysen i juni 2013 er vel og bra, men skjer det egentlig noe i norsk politi?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Internanalysen i politiet i mars 2012, Gjørv-rapporten i august 2012 og politianalysen i juni 2013 er vel og bra, men skjer det egentlig noe i norsk politi?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Internanalysen i politiet i mars 2012, Gjørv-rapporten i august 2012 og politianalysen i juni 2013 er vel og bra, men skjer det egentlig noe i norsk politi? Uranienborg Rotary Klubb 12. desember Professor Petter Gottschalk Handelshøyskolen BI

2

3

4

5 Debatt med politidirektøren onsdag 13. november 2013

6 Politietterforsking som kunnskapsvirksomhet Ressursbasert teori
Verdiverksted Kunnskapsdeling Prosjektledelse IT blir tatt i bruk på stadig nye områder. Ofte er det en egen IT-funksjon. Utfordringer i kø, fra å holde nettverket oppe til det å implementere nye webløsninger for ehandel. Hvilke utfordringer er kritiske og krever størst oppmerksomhet er situasjonsbestemt. For noen opprydding, for andrenytt sprang inn i fremtiden. IT-sjefen ofte ansvarlig og må prioritere sin tid. Kan ikke bare hoppe på det siste nye uten å tenke seg om.

7 Hadde politiet visst det politiet vet, hadde flere kriminalsaker blitt oppklart.

8 Uenig Enig Kunnskapsdeling i politiets verdiverksted for etterforsking
Det er sjelden viktig kunnskap i politiet ikke er tilgjengelig når den trengs Kunnskapsdeling er en del av kulturen i politiet Det forventes at alle som deltar i etterforskingen lærer av arbeidet Politiet har gode rutiner for kunnskapsdeling på tvers av organisasjonsgrenser Politiet har gode rutiner for kunnskapsdeling innen avdelinger Erfarne politifolk fungerer ofte som veiledere for yngre tjenestemenn Erfarne politifolk bruker gjerne tid på å fortelle om sine erfaringer Politifolk blir oppmuntret til å dele ny kunnskap med alle i politiet Politifolk blir oppmuntret til å dele ny kunnskap med nære kolleger Uenig Enig

9 INFORMASJONSSTRATEGI
KUNNSKAPSSTRATEGI INFORMASJONSSTRATEGI VERDIVERKSTED Kunnskap finnes i organisasjonens forretningsprosesser og i medarbeidernes ferdigheter, og denne kunnskapen gir bedriften en unik evne til å levere produkter og tjenester til sine kunder. Informasjon kan både være riktig og gal/feil. En viktig funksjon ved overgang fra informasjon til kunnskap er vurdering av sannheten i informasjonen basert på egen erfaring, sammenhengen (kontekst) og tolkning (interpretasjon) og analyse (refleksjon). Kunnskap kan ikke lagres i datamaskiner. Datamaskiner har problemer med selv svært enkle konsepter som eksempelvis kaldt/kjølig. Informasjonsteknologi kan håndtere informasjon, menneskehjernen kan håndtere kunnskap. Derfor snakker vi ikke om kunnskapssystemer, men om IT-støtte for kunnskapsforvaltning. METODESTRATEGI SYSTEMSTRATEGI 9

10 Takk for meg Takk for meg


Laste ned ppt "Internanalysen i politiet i mars 2012, Gjørv-rapporten i august 2012 og politianalysen i juni 2013 er vel og bra, men skjer det egentlig noe i norsk politi?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google