Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rammefaktorer  Klassetrinn: 10. klasse  Elevene har arbeidet med tekst som begrep og sjanger som virkemiddel.  Elevene har arbeidet med Windows Movie.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rammefaktorer  Klassetrinn: 10. klasse  Elevene har arbeidet med tekst som begrep og sjanger som virkemiddel.  Elevene har arbeidet med Windows Movie."— Utskrift av presentasjonen:

1 Rammefaktorer  Klassetrinn: 10. klasse  Elevene har arbeidet med tekst som begrep og sjanger som virkemiddel.  Elevene har arbeidet med Windows Movie Maker og digitalkamera.

2 Mål  Elevene skal:  velge og begrunne bruk av originaltekst overført til levende bilde.  lære om ett utvidet tekstbegrep.  arbeide planmessig med den tekniske siden av film.  presentere resultatet med begrunnelse av de valg som er gjort.

3 5

4 4

5 3

6 2

7 1

8 Bilder fra tekst til film

9 Novellen  Historien finner sted mellom linjene.  Novellen er større enn seg selv.

10 ”Gjesten” Saabye Christensen  ”Kvinnen kommer inn til han og sier noe, ord han ikke forstår, likevel blir han ikke redd for stemmen er snill, han nikker og er enig med henne, hun smiler igjen og plutselig går det opp for han at han har glemt navnet sitt, men det gjør ikke noe, tenker han også, han trenger det ikke mer, han er en gjest her hvor ingen vet hvem han er og han ikke kjenner noen.”

11 ”Mannen i Panama-hatten” R. Dahl  ” «To!» Ingen andre sa noe. Gutten satt og så på fyrtøyet sitt. Den lille mannen stod med øksen høyt hevet. Han så også på fyrtøyet. «Tre!»”

12  ”Mannen i Panama – hatten” ”Mannen i Panama – hatten” ”Mannen i Panama – hatten”  ”Gjesten” ”Gjesten”

13 Hva er gjort i de tre filmsekvensene?  Det kunstneriske  Ord og bilde  Det praktiske

14 Elevoppgaver:  Tekstutvalg fra nyere og eldre litteratur.  Begrenset utvalg av noveller.  Elevene starter arbeidet og presentasjonen er over.

15 Hvorfor arbeide på denne måten med tekst og bilde?  Bevisstgjøre elevene på ”lesebilder”.  Fantasi  Mål om å fylle de åpne rommene i en tekst med bilder.  ”Ordet tilfører bildet en ekstra dimensjon og motsatt” Kittang, Atle ”Ord, bilete, tenking” Gyldendal 1998

16 Utfordringer  Finne tekster som engasjerer og inspirerer.  Overkommelige oppgaver.  Teksten skal ikke forsvinne i det tekniske.  Planlegging.  Tekniske virkemidler.  Gruppeinndeling.  Tilgang til utstyr.

17 KILDER  Dahl, Roald ”Et hode kortere og andre hårreisende historier”. Gyldendal 1999  Kittang, Atle ”Ord, bilete, tenking” Gyldendal  Steffensen, Bo ”Når børn læser fiktion – grundlaget for en ny litteratur pædagogik” Akademiske forlag  Saabye Christensen, Lars ”Oscar Wildes heis” Cappelens forlag 2004.


Laste ned ppt "Rammefaktorer  Klassetrinn: 10. klasse  Elevene har arbeidet med tekst som begrep og sjanger som virkemiddel.  Elevene har arbeidet med Windows Movie."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google