Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VIRKEMIDLER. IN MEDIAS RES ◦ Hva er "in media res"? Istedenfor å starte med begynnelsen, starter historien midt inne i handlingen. Vi kan si at ”in media.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VIRKEMIDLER. IN MEDIAS RES ◦ Hva er "in media res"? Istedenfor å starte med begynnelsen, starter historien midt inne i handlingen. Vi kan si at ”in media."— Utskrift av presentasjonen:

1 VIRKEMIDLER

2 IN MEDIAS RES ◦ Hva er "in media res"? Istedenfor å starte med begynnelsen, starter historien midt inne i handlingen. Vi kan si at ”in media res” er det samme som en ”pangstart”, hvor leseren kastes rett inn i handlingen med en gang. Personen(e), tid og sted introduseres etterhvert, og ofte ved tilbakeblikk via tankene eller dialogen til personen(e) som er med. En slik innledning er mye brukt fordi den skaper interesse og nysgjerrighet hos leseren. Eksempel: "Proffesor Amadeus Wilkins reiste seg med et stønn fra bakken og tørket svetten som rant ned i øynene. Gleden over å se det fossilerte skjelletet komme langsomt til syne, fikk han nesten til å glemme smertene i ryggen. Hodet av Tyrannosaurus Rex var snart fri fra steienen som hadde holdt det fanget i millioner av år". Fra Phillip Newth: Den mystiske Mary-Pepper saken. I Kontekst 8-10 Tekster

3 PERSONSKILDRINGER ◦ Hvorfor bruke personskildringer i novellen? Bruk av dette skaper liv i fortellingen. Personene i novellen beskrives og blir tydelige for leseren, slik at handlingen ikke blir kjedelig. Personskildringer lar leseren bli kjent med personene i historien. Eksempel: Hun hadde mørke, triste øyne som nesten ble borte under den ravnsvarte panneluggen. Klærne hang som filler på den utmagrede kroppen. Hun smilte tappert og rakte frem hånden mot vilt fremmede mennesker, mennesker som ikke ofret henne et blikk engang.

4 NATUR OG MILJØSKILDRINGER ◦ Hva er natur- og miljøskildringer ? På samme måte som personsildringer, brukes skildringer av miljøet og naturen for å skape liv i historien. Slik kan leseren danne seg et bilde inne i hodet sitt. Eksempel: Hun stod lenge og så utover det snødekte jordet. Grantrærne stod som store marshmallows og så på henne. Det snødde tettere og tettere, og sporene hun hadde etterlatt seg, var nesten borte. Langt der borte skimtet hun huset. Et lite rødt hus med stearinlys i vinduene, og lukten av nybakt brød i veggene.

5 FRAMPEK ◦ Hva er frampek? Frampek er et hint om noe som kommer til å skje videre. Forfatteren bruker dette virkemiddelet for å skape spenning og forventning. Du som leser vil da lure på om det du tror skal skje, vil komme til å skje, og når det eventuelt skjer. Eksempel: " Det er en lykkelig morgen til en ond dag, for denne dagen vil et barn drepes i den tredje landsbyen av en lykkelig mann." Utdraget er hentet fra Samtiden nr. 6, 1987

6 SPENNINGSKURVE Hva er en spenningskurve? Spenningskurven viser hvordan handlingen er bygget opp mot et høydepunkt eller vendepunkt.

7 SYNSVINKEL ◦ Vi sier at fortellingen blir sett gjennom øynene til forfatteren, og at forfatteren på denne måten kan vite hva personen(e) føler og tenker. Det er to måter å gjøre dette på: Hva er synsvinkel? Synsvinkelen er det stedet fortelleren ser handlingen utifra. Vi sier at fortellingen blir sett gjennom øynene til forfatteren, og at forfatteren på denne måten kan vite hva personen(e) føler og tenker. Det er to måter å gjøre dette på: Personal synsvinkel. Personal synsvinkel.

8 PERSONAL SYNSVINKEL ◦ Personal synsvinkel. Ved å bruke denne synsvinkelen, tar forfatteren selv del i handlingen, og på denne måten får leseren inntrykk av at det er hovedpersonen(e) selv som opplever noe og forteller om det. Vi får vite hva personene tenker og føler. Personal synsvinkel. Ved å bruke denne synsvinkelen, tar forfatteren selv del i handlingen, og på denne måten får l eseren inntrykk av at det er hovedpersonen(e) selv som opplever noe og forteller om det. Vi får vite hva personene tenker og føler.

9 PERSONAL SYNSVINKEL ◦ Eksempel: "En av de siste gangene jeg var på kafé var en sommer en søndag, det husker jeg godt, for nesten alle gikk uten jakke og slips, og jeg tenkte: er det kanskje ikke søndag likevel?, og det at jeg tenkte akkurat det, gjør at jeg husker det." Fra Kjell Askildsen: Mennesker på kafé. Hentet fra Kontekst 8-10 Tekster person. Her er det en jeg- person som forteller historien, men det er ikke sikkert at dette "jeg" er forfatteren selv. Vi kan kalle en slik fortelling for en jeg- fortelling eller en fortelling i 1.person.

10 PERSONAL SYNSVINKEL ◦ Eksempel: "Plutselig begynner han s lille hjerte å slå veldig hardt og veldig raskt. Han blir redd. Han lar lekene være igjen og begynner å løpe. Han løper raskt, raskere enn han har løpt noen gang. Alle han ser, løper." Fra Bakir Ahmethodzic: Blodspor. Hentet fra Kontekst 8-10 Tekster person. Her omtaler forfatteren hovedpersonen(e) sine som han eller hun. Leseren opplever da historien gjennom "han" eller "henne".

11 AUTORAL SYNSVINKEL ◦ Eksempel: "Hun het Astrid, var svensk og hadde noen smilende streker til øyne. Og da hun smilte til han første gangen, skjønte han hvorfor menn kan finne på å gjøre hva som helst for en kvinne. Tillitsfulle øyne, og litt undrende, syntes han." Fra novellen Jævla postkasse av Arne Berggren i Kontekst Autoral synsvinkel. 3.person. Fortelleren står utenfor historien og forteller om det han eller hun ser. Her er ikke fortelleren en del av handlingen.

12 METAFOR ◦ Hva er metaforer? En metafor er noe som blir beskrevet med egenskapene til noe annet. Det er en sammenligning, men uten at ordet "som" er tatt med. Eksempel: Sola er en feit Gud. Klasserommet var en lydløs boble. Halsen var sandpapir.

13 SAMMENLIGNING ◦ Hva er sammenligninger? Det er når to ting sammenlignes med hverandre for å vise likhet. Dette gjøres som oftest med ordene "som", "liksom" og "lik". Eksempel: Hun var som en rose. Lur som en rev. Stille som en mus. Sint som en bjørn.

14 SYMBOLER ◦ Hva er symboler? Symboler er en type bilder. Forfatteren bruker dette når han eller hun skriver om noe bestemt, men det ligger en annen mening bak. Eksempel: Hjerte = Kjærlighet Kors = Død

15 FORTETTET SPRÅK ◦ Hva er fortetta språk? Det å bruke et fortetta språk. Vil si at forfatteren sier mye med få ord. Ved å arbeide med språket ditt, kan du erstatte lange setninger med ferre ord, slik at teksten din får bedre flyt. Eksempler: Istedet for å skrive : "Hun var det vakreste jeg hadde sett, så yndig og vakker", kan forfatteren skrive "Hun var en rose", eller "Hun var som en rose."

16 OPPGÅVE ◦ Øveoppgaver. a. Skriv en innlending til en novelle. Den skal ikke være lengre enn 10 linjer. Husk at dette bare er innledningen, så forsøk å få med hvem som er med, hvor det skjer og når det skjer. b. Skriv en innledning der du bruker virkemiddelet ”In media res”. Den behøver ikke være lengre enn 5 til 10 linjer. c. Skriv en personskildring. Den behøver ikke være lengre enn 10 linjer. d. Skriv en naturskildring. Den behøver ikke være lengre enn 10 linjer. e. Skriv en innledning hvor du bruker personal synsvinkel. f. Skriv en innledning hvor du bruker autoral synsvinkel.

17 STARTHJELP - Begynn med å finne ut hva novellen skal handle om. -Tenk ut flere ulike avslutninger. -Bestem deg for hvilke personer som skal være med, hvordan de ser ut, hvor gamle de er og hvor de bor. -Finn ut hvem som skal være forteller (synsvinkelen). -Bestem hvordan begynnelsen skal være. -Husk du skal ikke bruke alle virkemidlene du har lært om, men velge ut noen. -Ha det gøy mens du skriver! Velg blant temaene under og skriv en novelle:


Laste ned ppt "VIRKEMIDLER. IN MEDIAS RES ◦ Hva er "in media res"? Istedenfor å starte med begynnelsen, starter historien midt inne i handlingen. Vi kan si at ”in media."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google