Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Morten Merckoll Engh - styreleder i RIF - REGIONSDIREKTØR I rAMBØLL

2 3 parter Tiltaks- haver Ansvarlig søker mm Offentlige myndigheter
Respekt for hverandres roller. Respekt for hverandres behov og forventninger.

3 Partenes forventninger og behov:
Aktørene i bransjen er gitt et oppdrag fra en tiltakshaver (oppdragsgiver). Oppdragsgiver forventer at saken blir løst raskt og effektivt. Myndighetene forventer at tiltaket oppfyller samfunnets krav.

4 Kvalitet hos ansvarlig søker
Ansvarlig søker og andre aktører: Må ha gode kvalitetssystemer og rutiner. Må ha personell med kjennskap og kompetanse innenfor både lov, forskrift og fagområder. sender inn oversiktlig og tilstrekkelig dokumentasjon som skaper klarhet i formål og planer. Må ha personell som kan «stammespråket» - slik at man kan kommunisere. jeg forstår det slik at du mener dette er en forutsetning for en god prosess.

5 Kvalitet hos offentlige myndigheter
Kommunen: Må ha gode rutiner for saksbehandling. Må ha personell med kjennskap og kompetanse innenfor både lov, forskrift og fagområder. Må være serviceinnstilt.   Må tenke over hva som er nødvendig dokumentasjon og ikke forlange mer enn nødvendig. jeg forstår det slik at du mener dette er en forutsetning for en god prosess.

6 Fortrolighet mellom partene
Kommunen og aktørene i bransjen må kunne stole på at systemene er på plass og fungerer. krav etterleves. Dette kjennetegner seriøse aktører. Dvs bli flinkere til å ha uformell kontakt underveis ?

7 Kommunikasjon Der det er mulighet til å kommunisere, så gjør vi det for å løse et problem skape gjensidig tillit. Dvs bli flinkere til å ha uformell kontakt underveis ?

8 God saksbehandling Materialet må være Tidsfrister må holdes.
fullstendig feilfritt. Tidsfrister må holdes. Problemstillinger tas opp så tidlig som mulig i prosessen.

9 Oppsummert Gode holdninger – tillit til hverandre.
Profesjonalitet i system og kompetanse. Alle gjør jobben sin – riktig og innenfor tidsfrister. jeg forstår det slik at du mener dette er en forutsetning for en god prosess.

10 TAKK for meg.


Laste ned ppt "Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google