Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark."— Utskrift av presentasjonen:

1 Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark fylkeskommune

2 Disposisjon Resultater for elever i videregående skoler i Hamar Ungdom i oppfølgingstjenesten i Hamar Det nasjonale prosjektet Ny GIV Hvordan kan vi bli bedre sammen?

3 Betydningen av elevens prestasjoner i grunnskolen for videregående opplæring

4 Grunnskolepoeng etter kommune i Hamar-regionen

5 Status for gjennomføring i videregående opplæring

6 Gjennomføring på skolenivå i Hamar Basert på antall elever i Vg1-3 registrert på skolene per 1.oktober OmrådeResultat 2008/2009 Måltall for 2009/2010 Resultat 2009/2010 Måltall for 2010/2011 Fullført og bestått i % av elever pr ,58282,584 Gjennomsnittelig fravær87,88,77,7 Antall elever som sluttet etter (2,97%) 27 (2,04%) Hamar Katedralskole Storhamar videregående skole

7 Elever som har bestått Vg1 08/09, etter avgiverregion

8 Elever som har bestått Vg1 08/09, etter avgiverkommune

9 Elever som har bestått Vg1 08/09, etter avgiverskole i Hamar

10 Hva er Ny GIV? Prosjektet Ny GIV er initiert av Kunnskapsdepartementet som et ledd i regjeringens satsing for å øke gjennomføringen i videregående opplæring i perioden Prosjektet har som mål å etablere et varig samarbeid mellom stat, fylkeskommuner og kommuner for å bedre elevenes forutsetninger for å fullføre og bestå videregående opplæring. Ny GIV består av følgende delprosjekt: –Overgangsprosjektet –Oppfølgingsprosjektet –Statistikkprosjektet

11 Hovedtemaene for samarbeidet er: Felles mål for å bedre gjennomføring av videregående opplæring – og et felles data og statistikkgrunnlag for å vurdere måloppnåelsen. Et systematisk samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner om oppfølging av elever med svake faglige prestasjoner og forutsetninger for å gjennomføre videregående opplæring. Bedre samarbeid mellom fylkeskommunene og NAV om ungdom som over tid har vært ute av utdanning og arbeidsliv. Styrking av oppfølgingstjenesten i fylkeskommunene. Nasjonale og lokale tiltak Det skal iverksettes nasjonale og lokale tiltak for å sikre at elevene når formell kompetanse i videregående opplæring.

12 Resultatindikatorer for Ny GIV Overgang fra 10.trinn til Vg1 Overgang fra Vg1 til Vg2 Overgang fra Vg2 til Vg3/lære Overgang fra Vg3 til studiekompetanse/lære Frafall etter Vg1 Frafall etter Vg2 Frafall etter Vg3 Gjennomført videregående opplæring etter 5/6 år, status nasjonalt er 69 % (2004-kullet) Sluttet i løpet av skoleåret Indikatorer for Oppfølgingsprosjektet er straks klare

13

14 Figuren viser andelen av elevene i Vg som er i Vg3/lære

15 Ungdom mellom 16 og 21 år uten for videregående skole i Hamar TotaltIkke sendt søknad Nei Til plass Ikke fått plass, er til formidling Andre årsaker Avbrudd i skoleåret

16 Hva kan vi gjøre for å bli bedre sammen? Enda bedre grunnleggende ferdigheter fra grunnskolen – lese, skrive og regne God helsesøstertjeneste ved Storhamar videregående skole og Hamar katedralskole – særlig med fokus på psykisk helse Lærlingeplasser i kommunen Tilbud til ungdom utenfor videregående opplæring – samarbeid om prosjekt Ungdom i Farta


Laste ned ppt "Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google