Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl. 08.30.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl. 08.30."— Utskrift av presentasjonen:

1 Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl Kaffe og rundstykker Kl Velkommen, ved Sheila Benestad, prosjektleder NyGIV. Kl : Rammebetingelsene for matematikkfaget, Lene Kyllesdal rådgiver VAF Kl : Gjennomgående matematikk, ved May Mikalsen og Evert Dean (lærere fra us og vgs) Kl : Karakterstatistikk matematikk, Lene Kyllesdal rådgiver VAF Kl : Kaffe og frukt 10.45: Hva er typisk for de ulike mattefagene på vg1? Kristine Lohne, FYR-lærer Gruppeoppgaver Kl : Lunsj Kl : Oppsummering gruppeoppgaver Kl : FYR i matematikkfaget ved Kristine Lohne (FYR) og NDLA Elisabeth Romedal Kl : Regning som grunnleggende ferdighet i alle fag; Ingvald Erfjord og Per Sigurd Hundeland (UiA) Kl Teaching for test; en god ide eller "umoralsk"? ved May Mikalsen (Lærer vgs) vel hjem! Overgangsprosjektet (Sheila Benestad) Oppfølgingsprosjektet (Johanne Benitez Nilsen)

2 NyGIV NyGIV Overgangsprosjektet … fylkeskommuner og kommuner skal utvikle et bærekraftig samarbeid om svakt presterende elever i siste del av 10. klasse, i overganger og gjennom videre opplæring, som et ledd i arbeidet for å øke gjennomføringen i videregående opplæring.  Siste del av 10. klasse og overgangen til vg1/lære/oppfølgingstjenesten (OT): Tre regionale pedagogiske sentre har prosjektansvaret for kommunalt nivå  I andre overganger og gjennom videregående opplæring. …  Sommertiltak

3 NyGIV NyGIV overgangsprosjektet et viktig bidrag til Vest-Agder fylkeskommunes satsing for å få flere til å gjennomføre og bestå videregående opplæring? -Smidige overganger? -Kompetanseheving? -FYR? -Null hull? -Fører veien helt frem? -Rammebetingelser -Andre samarbeidspartnere -Fra prosjekt til drift NyGIV NyGIV Overgangsprosjektet: Sheila Benestad  Null-hull-sommerkurs 2013:  Matte 1PY Kristiansand: 62 var påmeldt, 42 fulgte kurset og 32 besto (åtte fikk 1, en fusk og en ikke møtt)  Matte 1 PY Lyngdal: 25 påmeldte, ca 19 fulgte kurset; 10 besto  Naturfag Kristiansand: 26 påmeldte, 20 deltok, 17 besto

4

5  Lesing som grunnleggende ferdighet i matematikk?  (annen pp som illustrasjon)

6 Grunnskolepoeng Vest-Agder39,6 39,0 Nasjonalt39,940,040,1 -Resultatet for landet som helhet har en liten økning i grunnskolepoengene -Vest-Agder har en betydelig tilbakegang. Nest dårligste resultat nasjonalt, kun Telemark har lavere grunnskolepoeng -Kristiansand og Mandal har 39,8 poeng. Svake resultater i mange andre kommuner, se neste lysbilde

7 Fordeling på kommuner

8 Gjennomføringsgraden i Vest-Agder de siste 20 årene på ca 70 %, og det er veldig bra i nasjonal sammenheng.. Det betyr at vi har en mindre andel ungdommer som IKKE gjennomfører og består, og sannsynligvis er det en større andel av disse som er belastet på ulike måter.

9 Gjennomføring i Vest-Agder; fordelt på kommuner

10 Hvilke tanker har dere om dette?

11 Gjennomføring Vest-Agder

12 Gjennomføring Elever som går mot planlagt grunnkompetanse er ikke markert.

13 Gjennomføring %

14 Det er forskjell på å føre elevene ut av grunnskolen og på å føre elevene inn i videregående Vi har ansvaret sammen


Laste ned ppt "Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl. 08.30."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google