Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta

2 Eksempel på samarbeid lokal og sentralt

3 Mål Vinne valget og øke oppslutningen Partiet dekkes på en korrekt måte Etablere et godt forhold til media Bygge opp profil og profiler Påvirke opinionens holdninger Ta initiativ til debatt Svare raskt på angrep Håndtere kriser

4 God mediekontakt Skaper gode resultater, tillit og troverdighet og i neste omgang bedre rammevilkår Tilgjengelighet Troverdighet Hurtighet Åpenhet

5 Nyhetstrender Underholdningsverdi prioriteres foran viktighet i samfunnsutviklingen Visuell verdi foran forklaring Økt komprimering av nyhetene Media vet først og er de først Økt hurtighet Økt personfokus

6 Motsetninger Abstrakt – Konkret Prinsipper – Hendelser Teoretisk – Praktisk For kolleger – For folk Nyansert – Forenklet Haste ikke – Haster Forsiktig – Fantasifullt Metodeorientert - Resultatorientert

7 Vinkling Hva er mest interessant Nyhetspoenget Konkurransedyktig Hvilken knagg henger saken på? Redaksjonen ønsker sin egen vri Saken må gjøres enkel og salgbar.

8 Tenk visuelt Et godt bilde kan utgjøre forskjellen mellom en liten notis og et tosiders oppslag. En god fotoreportasje kan sørge for bred dekning på lokal-tv Bilder på radio. Gode bilder i gode lyder Gi fotografene gode arbeidsforhold

9 Bruk lokalpatriotisme Gi saken lokale identitet Fortelle saken noe spesielt om folk i området? Viser saken at vi er annerledes enn andre steder Lokal helt

10

11 Tenk nyhetskriterier Er saken vesentlig? Stor betydning for mange? Positive/negative konsekvenser for samfunnet? Er saken aktuell? Rykende fersk? Nye tall? Kan den knyttes til en løpende debatt eller aktuell hendelse. Kan leserne identifisere seg med saken? Personifisering, nærhet, relevans.

12 Nyhetskriterier Kuriositet Gir saken mulighet for konflikt? Er det makta mot allmennheten? Er det ofre i historien og i tilfelle hvem? Er det ofre i historien – og i tilfelle hvem?

13 Tenk tall og konkrete eksempler ”1 av 5” mener at…. Fungerer veldig bra Kan du lage en egen måling eller statistikk? Kan du konkretisere problemstilling for å tydeliggjøre konsekvensene? Kan saken personifiseres? Lokal helt.

14 Medietrender

15 Daglig dekning på Distriktssendingene Landsgjennomsnitt En gjennomsnittshverdag lytter totalt 1 729 000 personer på DK-sendingene i NRK P1

16 Dekning fordelt på DK-område Radioundersøkelsen, telefonintervju

17 Flyt gjennom døgnet Hverdager, september og oktober

18 Papir og nett: VG VG samler totalt (trykt og/eller Internett) 2.015.000 personer i løpet av en dag. I 2007 leste 1.191.000 VGs trykte utgave, mens 1.316.000 brukte VG Nett. Daglig antall tusen lesere

19 Dagbladet samler totalt (trykt og/eller Internett) 1.298.000 personer i løpet av en dag. I 2007 leste 657.000 Dagbladets trykte utgave, mens 878.000 brukte Dagbladet.no på nettet. Papir og nett: Dagbladet Daglig antall tusen lesere

20 Sosiale medier

21

22 Nye medier blir viktigere

23

24 Et hestehode foran…

25 Strategimetodikk - 3 sentrale metoder

26 Hvordan velger vi strategi? 1.Situasjonsanalyse (egen vurdering og undersøkelser) 2.Valg av profilsaker/hovedsaker 3.Balansen mellom rasjonell og emosjonell argumentasjon 4.Rammer for debatten /framing 5.Felles budskap (stor historie/partihjulet)

27 Situasjonsanalyse 1 StyrkerSvakheter MuligheterTrusler

28 ”Fra=> til” metode Dette er vi i dag: Dagens situasjon Hva ønsker vi å ta oss med videre Hvor ønsker vi å være i framtida Hva vi vil stå for i fremtiden:

29 Valg av valgkampsaker Høyt på dagsorden Lavt på dagsorden Høy tillit Lav tillit Vinnersaker Potensielle vinnersaker ”Ikke saker”Faresaker

30 Sentralt/lokalt Månedens budskap/ ukens budskap Fakta og informasjon på www.dna.nowww.dna.no Sms og e-post På jakt etter eksempler og case

31 Emosjonell vs rasjonell argumentasjon Avhenger av motivasjon Evne til å sette seg inn i problemstillingen Tid til å sette seg inn i en sak

32

33

34 Diskusjon Hvordan er mediesituasjonen hos oss i dag? Selger vi inn saker ofte nok? Svarer vi raskt nok på henvendelser? Reiser vi nye debatter? Har vi fokus på krigen, eller bare slagene? Samarbeid sentralt/ lokalt? Hvordan får vi våre saker på dagsorden? Forholder vi oss til nyhetskriteriene? Bruker vi ny teknologi?


Laste ned ppt "Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google