Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord 30.10.03.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord 30.10.03."— Utskrift av presentasjonen:

1 Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord

2

3

4 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO To strategier Pilotprosjekter og utvikling av spisskompetanse Brei implementering og kompetanse- spredning

5 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Hva er en profesjonell lærer? faglig kompetanse didaktisk kompetanse sosial kompetanse endrings- og utviklingskompetanse yrkesetisk kompetanse

6 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO 2 historier Første forsøk – obligatorisk frammøte og mye organisering Andre forsøk – tilbud om undervisning og obligatoriske arbeidskrav Tredje forsøk – full integrering av 30 studiepoengsenheten ”IT og læring 1” i første og andre studieår PedIT – sentralt pilotprosjekt for å øke IT- kompetansen ved HiO LMS: LUVIT – innført for hvert årskull Fleirfagleg – bruk av IKT som verktøy Ny ALU – mulighet for nytenkning IT-perspektiv (IT-seksjonen) Verktøy-perspektiv (øvrige fagseksjoner)

7 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO IKT organiseringa Separate IKT-kurs Integrering av IKT i fag

8 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Egen IKT-plan IKT i egne studier og som verktøy i lærerprofesjonen IKT til informasjonsinnhenting IKT til nettbasert kommunikasjon og samhandling IKT som didaktisk redskap

9 Kull A semester (høst 2003) MndUkeNorskMaKrlPedFlerfagligFagover- gripende PraksisAnnet Aug34----Studiestart (tom ons i uke 35) 1dag obs førprak-sismøte Tema Skolestart i 3-4 av disse ukene, med ettfaglig arbeid før og/eller etter. Inkl. KRØ - læringsmiljø for 6-åringer. Billedbok, tema no, KH og IKT, gjennom hele studieåret Sept36FT Kasus- oppg. 3 stp 1FT fore- lesn 1 37FT Oppg intervju/ obs. 3 stp FT Kasus- oppg. 3 stp 391- Okt4011-Forberedelse til observasjonsoppg. Språk og læring i praksis Akk: 9 stp Praksis obs Språk -læring Studieeva no, ma og ped Refleksjonsnotat Språk og læring - no, ma, ped IKT: Respons- skriving IKT/norsk: Dig.mappe

10 Kull A semester (høst 2003) MndUkeNorskMaKrlPedFlerfagligFagover- gripende PraksisAnnet Nov IKT/mat: Ped. prog Des49-1--Leseuke 50FT Fell es prøve no/ped, 5 stp 1 O p p g. tallære o n s - > -FT Felles prøve no/ped, 5 stp Felles prøve no og ped, man- tir. Gradert karakter stp Akk: 25 st p Jule- fe ri e

11 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Unngå fagtrengsel? To idealtyper for profesjonsutdanning 1. Fylle opp med nye emner, kunnskapsfokus 2. Gi studentene et verktøy de selv kan bruke til å erverve seg viktig kunnskap Mary M. Kennedy: Choosing a goal for professional education

12 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO

13 Til slutt Sterk IT-seksjon Andre viktige miljøer (Fleirfagleg) Forankring i personalet Forankring i ledelsen

14 Fella! Vi kan lett bli noen som bare leverer fikse verktøy Vi vil være fagpersoner og didaktiske samtalepartnere

15 Bjarnø og Øgrim, IT-seksjonen, LU - HiO Diskusjon Hvordan få til en IT-støttet lærerutdanning? –Integrert eller separat? –Påfyll eller verktøy til å erverve kunnskap? Hvordan forholde seg til organisering og ressurser? –Avd. for Lu eller faginstitutter? –Sterke fagseksjoner og tverrfaglige team? Hva er en ”didaktisk samtalepartner”? Hvordan bli en god didaktisk samtalepartner?


Laste ned ppt "Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord 30.10.03."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google