Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NRLs Bransjekonferanse på If Sikkerhetssenter, Hobøl, den 13.10.2009 Adm.dir. Tor Backe, NRLs Administrasjon NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier –

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NRLs Bransjekonferanse på If Sikkerhetssenter, Hobøl, den 13.10.2009 Adm.dir. Tor Backe, NRLs Administrasjon NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier –"— Utskrift av presentasjonen:

1 NRLs Bransjekonferanse på If Sikkerhetssenter, Hobøl, den Adm.dir. Tor Backe, NRLs Administrasjon NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring” videreføres i NRLs nye prosjekt ”SIKKER VANNinstallasjon”

2 ” SIKKER VANNinstallasjon ” Styringsgruppen videreføres Tor BackeNRL leder Ole LarmerudNRL Andreas PihlFNH Ulf MichaelsenIf Lars-Erik FiskumSintef Byggforsk Knut JensenEriksen & Jensen Evy Aker, prosjektleder

3 SIKKER VANNinstallasjon Implementering av resultater fra ”Vann på avveier” MålsettingRedusere vannskader gjennom å tilby NRL- bedriftene ”Sikker Vanninstallasjons- konseptet” – et verktøy for vannskadeforebygging KonseptetsRettet mot definerte skadeårsaker filosofiEnkelt å kommunisere Praktisk gjennomførbart Lønnsomt forKunde Rørleggerbedrift Forsikringsselskap Samfunnet

4 SIKKER VANNinstallasjon Samarbeid mellom: Myndigheter /bransjerBE, NRL (rørbransjen) og FNH BransjerNRL, (rørbransjen) og FNH Bedrift /selskapNRL - bedrift og forsikringsselskap Selskap/kundeForsikringsselskap og forbruker Sverige/NorgeSäker Vatteninstallation /Sikker Vanninstallasjon

5 RESULTATER FRA ”VANN PÅ AVVEIER” KUNNSKAP OM SKADEÅRSAKER 1. Bransjens ansvar Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre 2. Kundens ansvar Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter

6 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter BRUK AV MONTERINGSANVISNING BEKrav til monteringsanvisning på skandinavisk TEK § 5-14TEK § 5-14 ProdusentAnsvarlig for oversetting RørleggerSkal følge monteringsanvisning

7 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter KVALITETSSIKRING NRLUtvikler mal for sjekkliste RørleggerSkal utføre kontroll og fylle ut sjekkliste

8 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter ROBUSTE PRODUKTER OG LØSNINGER FNH (FG Vann)Stiller krav til produkt utover myndighetskrav i TEK NRLSynliggjør kravene via NRLs hjemmesider RørleggerSkal velge robuste produkter og løsninger

9 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter DOKUMENTASJON Myndighetskrav Påse at krav til dokumentasjon er ivaretatt, jf TEK § 5–11.1.TEK § 5–11.1. Brev til leverandørene Synliggjøring via NRLs hjemmeside til SINTEF Byggforsk

10 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter SPORBARHET Myndighetskrav Krav til sporbarhet (opprinnelse) TEK § 5–1.1TEK § 5–1.1

11 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter MARKEDSEVALUERING Evalueringsgruppe Overvåking av produkttyper og skadeårsaker Forsvarlige reklamasjonsrutiner som sikrer bevis Frivillige bransjekrav Synliggjøring av problemstillinger og bransjekrav via NRL og fagpresse

12 SIKKER VANNinstallasjon Monteringsfeil Monteringsfeil, lite robuste produkter Produktfeil Feil påført av andre Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold Kunden kjøper dårlige produkter BILDEDOKUMENTASJON NRLDefinerer hva som skal dokumenteres RørleggerSkal ta bilder og lagre på prosjekt

13 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter TVERRFAGLIG FORUM NRL, NORSK TEKNOLOGI, VKE Tverrfaglig seminar Tverrfaglig seminar RIF, NAL, VVS - FORENINGENMål: tverrfaglig forum

14 SIKKER VANNinstallasjon 1.Monteringsfeil 2.Monteringsfeil, lite robuste produkter 3.Produktfeil 4.Feil påført av andre 5.Elde, slitasje, mangelfullt vedlikehold 6.Kunden kjøper dårlige produkter LEKKASJESIKRINGSPRODUKTER Rørlegger montererAutomatisk lekkasjestopperAutomatisk lekkasjestopper eller elektronisk stengeventil (f.eks.”NRL Stoppen”)NRL Stoppen”)

15 SIKKER VANNinstallasjon Ved nybygg og større rehab-oppdrag skal rørleggerfirmaet bekrefte ”SIKKER VANNinstallasjon” overfor kunden gjennom overlevering av Samsvarserklæring ett A4 – ark som bekreftelse på at definerte skadeårsaker er forebyggetA4 – ark DDV (dokumentasjon, drift, vedlikehold) Hva er levert? Bruksanvisning Vedlikeholdsinstruks

16 SIKKER VANNinstallasjon Tidsperspektiv 2009Konsept ferdigstilles I løpet av 2009 vil NRL ferdigstille konseptet ”Sikker Vanninstallasjon”

17 SIKKER VANNinstallasjon Tidsperspektiv 2010ET KONSEPT FOR NRL - BEDRIFTENE Innføring Innføringskurs for NRLs avdelingsledere Halvdagskurs for bedriftene via NRLs avdelinger Avtale bedrift - NRL om tilgang til salg av ”Sikker Vanninstallasjon” etter gjennomført kurs Skadereduksjon (for bedrifter som ønsker det) Opplegg og veiledningshefte utarbeidet Tilgang til nettverk og deltakelse i samlinger Markedsføring og salg til forbruker


Laste ned ppt "NRLs Bransjekonferanse på If Sikkerhetssenter, Hobøl, den 13.10.2009 Adm.dir. Tor Backe, NRLs Administrasjon NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier –"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google