Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLisa Knutsen Endret for 9 år siden
1
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen 2009 - RFF Bodø 13 – 15 mai 2009 Torbjørn Tvedt Bergen tekniske fagskole RFF - Rådet for fylkeskommunale fagskoler
2
Fagskulen i Hordaland Bergen tekniske fagskole
3
Utgangspunkt for å satse på nettstøttet fagskoleutdanning: Ønske fra bransjer og studenter om kombinasjon skole / jobb Ønske fra skolen om å utvide tilbudet Stramt arbeidsmarked Studentens økonomi RFF - Rådet for fylkeskommunale fagskoler
4
Utgangspunkt for å satse på nettstøttet fagskoleutdanning: Minst mulig forskjell på heltid og nettstøttet deltid Etter 1,5 år har studenten fullført 1. år av utdanningen Samme læringsutbyttet Forskjellig pedagogiske metoder. Samme sluttkompetansen RFF - Rådet for fylkeskommunale fagskoler
5
Gjennomføring: 2 årig fagskole gjennomføres over 3 år. 6 samlinger pr. år Hver samling består av 40 timer Totalt 18 samlinger Arbeidskrav tilpasset nettstøttet gjennomføring. Oppgaver både på nett og på samlinger Tester/ prøver på samlinger Læreren årsramme er ikke endret. RFF - Rådet for fylkeskommunale fagskoler
6
Gjennomføring / Frafall Samarbeid mellom skole og Næringsliv Bransjene har eierforhold Samarbeidsavtaler Bedriftene tilrettelegger for studentene ”sine” MEN – Høyere frafall enn ved heltidsstudium RFF - Rådet for fylkeskommunale fagskoler
7
Kompetansebehov i fremtiden? Fagskoleutdanning er veien !!! RFF - Rådet for fylkeskommunale fagskoler
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.