Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?"— Utskrift av presentasjonen:

1 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?

2 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 2 Hvilken funksjon har foreningene i forhold til… … studenter ved UiO og høgskolene … medlemmene i foreningen … UiO og høgskolene … samfunnet generelt … fremtiden

3 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 3 Rammevilkår Hvilke rammer arbeider studentforeningene innenfor?

4 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 4 Hva definerer våre rammer? Lover og regler – f.eks. alkoholservering, åpningstider og moms Universitetet – f.eks. i forhold til Teknisk avdeling og fakultetet SiO Kulturstyret Økonomi Leverandører Medlemmer i foreningen Publikum – studentene som bruker tilbudet

5 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 5 Gjensidige krav Hva kreves av studentforeningene? Hva krever studentforeningene?

6 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 6 Konsekvenser Hva er konsekvensene av at vi er frivillige?

7 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 7 Student og frivillig Er jeg student eller arbeider? Frivillig innsats eller profesjonelt arbeid? Tid Penger – studielån Erfaring Sosialt

8 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 8 Frivillighet Frivillig arbeid og dets historie

9 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 9 Hva er frivillig arbeid? ”Med frivillig arbeid mener vi ulønnet innsats man gjør for andre enn slekt og nære venner. Arbeidet blir regnet som ulønnet selv om man mottar godtgjørelse for utgifter, eller mindre, symbolsk betaling.” (Wollebæk & Sivesind, 2000)

10 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 10 Historisk utvikling i frivillige organisasjoner Individualisering Profesjonalisering Nye tilknytningsformer Påvirkning fra management-tenkning

11 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 11 Er der mer krevende å være frivillig i dag enn tidligere? Har vi tid til frivillig arbeid i dag? Tradisjon versus effektivitet Dugnadsånd eller profesjonelt arbeid? Nye tilknytningformer? Har de frivillige organisasjonene penger til å drive ideelt arbeid i dag?

12 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 12 Verdiendring? (1) Hvilke verdiendringer vil vise seg i det nye organisasjonssamfunnet? Blir effektivitet det viktigste i fremtidens frivillige arbeid? Hvilken kompetanse kreves av de frivillige? Hvordan kan vi bevare tradisjonen og fellesskapet samtidig som samfunnslivet – og organisasjonslivet – utvikler seg i retning av individualisme?

13 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 13 Verdiendring? (2) Hva er drivkraften i de frivillige organisasjonene? Skaper frivillige organisasjoner produkter for et marked? Kan og bør frivillige organisasjoner betraktes som bedrifter?

14 SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 14 Verdiendring? (3) Har det skjedd en verdiendring i det frivillige arbeidet i studentforeningene? Hva vil være viktig i fremtiden? Hvordan bevare tradisjonen i det frivillige arbeidet i studentforeningene? Er dette ønskelig?


Laste ned ppt "SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google