Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ Tlf. 40226409.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ Tlf. 40226409."— Utskrift av presentasjonen:

1 NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ jostein@netliferesearch.com Tlf. 40226409

2 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, ”A problem can not be solved from the same level of awareness that created it” Om NetLife Research  Uavhengige av teknologileverandører  Spesialiserte innen brukervennlighet

3 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Finans og bank  DnB NOR  Skandiabanken  SKAGEN fondene  Vesta  Netaxept  Skandiabanken  BBS  VPSFlyselskap  Wider ø e  Braathens  NorwegianE-handel  Atea (Norden)  Ementor online  Bokkilden  Aschehoug  Norsk Tipping  NetCom  Inpoc  Vinmonopolet Statlige og offentlige  ODIN  Finansdepartementet  Arbeids- og administrasjonsdepartementet  Utdannings- og forskningsdepartementet  Brønnøysundregistrene  Sosial og Helse direktoratet  Landbrukstilsynet  Statkraft  Statnett  Statskonsult  Radiumhospitalet  Oslo Sporveier  Kystverket  Lyngdal kommune  Drammen kommuneKonsern  Gilde  Jotun  Kongsberg-Gruppen  Telenor  Møller-Gruppen  British Petroleum Norge  Tiscali (Norden)  Telenor Mobil  NSB Software & utvikling  Ergo Ephorma  Ergo Solutions  marchFIRST  Prokom – Sem og Stenersen  Software Innovation  Shipnet  Gecko Utdanning og forskning  Universitetet i Oslo- UiO  Læringssenteret  Statens Institutt for rusmiddelforskning  Confex Kompetanse  VOX  Norges ForskningsrådPortaler  Sol.no  Zett.no Andre kunder  KrFU  Scanpix  Jærmuseet  Oslopakke 2  Handicare

4 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Kort om meg  I juryen for Norge.no sin kåring av beste nettsted 2006  Laget veileder innen tilgjengelighet for alle for SHDIR  Kjørt brukertester med 400 brukere de siste 5 år  Jobbet med alt fra Lyngdal kommune sitt intranett til dnbnor.no

5 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

6 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Hvorfor kommer brukerne til nettsidene deres?  For å lese om organiseringen av kommunen  For å se om det er noen nye nyheter fra kommunen  Surfer tilfeldigvis innom Eller  Søke om barnehageplass  Finne telefonnummeret til kommunen  Finne byggemeldingsskjema

7 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Hva det ofte designes for.... Leser Til slutt klikker brukeren på en omhyggelig valgt link......

8 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Vi leter febrilsk etter: a)Noe som ligner på det vi er ute etter b)Er klikkbart Hvis det ikke var det riktige, trykker vi back og prøver igjen. Virkeligheten…

9 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

10

11 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, ?

12 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Forstår pensjonisten Lars som ikke har brukt internett så mye hva disse ikonene betyr?

13 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,  Forstår brukerne i målgruppen hva SOR og omsorgstrappa er?

14 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Ulike fokus

15 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Oslo kommune – Nyhetsfokus

16 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, København kommune – Tjenestefokus

17 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Stockholm – Målgruppefokus

18 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

19 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

20 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

21 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Noen retningslinjer

22 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Forskning navigasjon  Sti: Du er her: Confex > Kurs > Informasjonsformidling –Nyttige, men blir brukt mest av de avanserte brukerne  Blå lenker fortsatt mest effektiv (Pearson & van Schaik, 2003)

23 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Retningslinjer Kilder:  Jakob Nielsen og Rolf Molich  Steve Krug  Egen erfaring fra brukertester

24 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 1. Feedback  Prosesskart og menymarkeringer Brukerne lærer ved prøving, feiling og tilbakemelding. Brukernes handlinger skal gi tydelig respons. Responsen skal virke forståelig ut fra brukerens handlinger.

25 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Markering i menyer

26 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 2. Bruk standarder og vær konsistent Følg det som er blitt standard for brukerne. Gjør ting likt på de ulike sidene Dette er en tekstlink ! Eller er dette en tekstlink ? ER dette en tekstlink ?

27 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Konsistens

28 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 3. Grupper elementene på enkeltsider på en tydelig måte Elementene som finnes på hver enkelt side bør være gruppert slik at det er lett å se hva som hører sammen.

29 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 4. Motvirkning av feil Et godt design skal redusere brukernes behov for opplæring og instruksjon, og forenkle arbeidsprosessene. /

30 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 5. La brukerne gjenkjenne i stedet for å måtte huske Utform objekter og valgmuligheter på en slik måte at brukerne gjenkjenner hva som skal gjøres, i stedet for at brukerne må huske hvordan alt fungerer.

31 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

32 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 6. Klare feilmeldinger Feilmeldingene fra systemet skal være høflige og lettleste (ikke koder). Identifiser problemet og foreslå en konstruktiv løsning.

33 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 7. Bruk snarveier Snarveier bør være tydelige. Dermed kan man tilrettelegge løsninger for både nybegynnere og eksperter.

34 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 8. Gjør det tydelig hva som tilbys så tidlig som mulig Bruk forsiden og andre hovedsider til å forklare brukerne hva som tilbys på nettstedet.

35 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 9. Unngå brukernes ”banner blindness”

36 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

37 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, 10. Tilgjengelighet for alle Vanlige innvendinger...  Må bruke kjedelig design… –Feil: Bruk stilsett, CSS  Det blir komplisert og dyrt å tilrettelegge løsningen –Feil: Det koster ikke mye  Kan vi ikke heller lage en egen tekstversjon –Tja: Hvorfor?  Det er jo så få brukere dette gjelder –130 000 er synshemmede i Norge… Alle har nytte av forbedringer av tilgjengeligheten!

38 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Heter ikke denne siden ”Akutt legehjelp”? Hvorfor står det ingenting om legehjelp da?

39 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Beskrivende lenkenavn  Les mer

40 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

41 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Informasjonsarkitektur

42 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,..og lage en fornuftig struktur ut av det

43 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,..med bra kategoriseringer FirkanterTrekanter Sirkler

44 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, …som er intuitivt for brukerne SquaresTriangles Circles Ah Ha! Firkanter Trekanter Sirkler

45 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Hva kjennetegner en god informasjonsarkitektur  IKKE laget etter hvordan organisasjonen er strukturert  Bruker kategorinavn som er forståelige for brukerne  Bredde i stedet for dybde. D.v.s mange valg på forsiden  Tar hensyn til at brukerne kan ha ulike innfallsvinkler

46 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

47 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Vi ønsker å ta en haug med greier…

48 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Hva er brukeren ute etter? Hvor går jeg for å finne.. Hm... nå må vi få ut dette

49 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Hva skal en stakkars nettside gjøre? "...a web page can do only one of two things : either it contains the content the user wants or it contains the links to get them to the content they want. If a page doesn't follow this rule, then the users stop clicking...” Jared Spool

50 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, ”Lukten av informasjon” (Jared Spool)  ”Trigger ord” er ord eller uttrykk som får brukerne til å klikke for å komme nærmere målet Sniff, sniff, er det noen triggerord her?

51 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Trigger ord  Mest mulig konkrete  Skal ”matche” de ordene brukerne benytter  Lenker og menypunkter må inneholde triggerord for å fungere bra  Når brukeren klikker på en lenke forventer han eller hun å finne de samme ordene på neste side

52 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,

53 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Triggerord?

54 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Oppsummering – råd på veien  Fokuser på brukernes behov og intensjoner, ikke det dere ønsker og vil ha ut  Involver brukerne i arbeidet med ny informasjonsarkitektur  Lag heller en bred enn en smal struktur  Vis tjenestene tidlig  Unngå nedtrekksmenyer  Finn gode triggerord  Problemstillinger som kommer til å dukke opp: –Målgruppeorientering eller temaorganisering? –Nyheter eller tjenester?

55 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS, Innspill til prosessen  La brukervennlighet gjennomsyre arbeidet  Bli enige om hva de viktigste bruksoppgavene er FØR dere begynner å sortere informasjonen  Jobb med pappkort og ikke Excelark...  Lag mellomsider som hjelper brukerne med å finne frem

56 NetLife Research AS, 22424642, www.netliferesearch.noNetLife Research AS,


Laste ned ppt "NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ Tlf. 40226409."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google