Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ Tlf. 40226409.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ Tlf. 40226409."— Utskrift av presentasjonen:

1 NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ Tlf

2 NetLife Research AS, , Research AS, ”A problem can not be solved from the same level of awareness that created it” Om NetLife Research  Uavhengige av teknologileverandører  Spesialiserte innen brukervennlighet

3 NetLife Research AS, , Research AS, Finans og bank  DnB NOR  Skandiabanken  SKAGEN fondene  Vesta  Netaxept  Skandiabanken  BBS  VPSFlyselskap  Wider ø e  Braathens  NorwegianE-handel  Atea (Norden)  Ementor online  Bokkilden  Aschehoug  Norsk Tipping  NetCom  Inpoc  Vinmonopolet Statlige og offentlige  ODIN  Finansdepartementet  Arbeids- og administrasjonsdepartementet  Utdannings- og forskningsdepartementet  Brønnøysundregistrene  Sosial og Helse direktoratet  Landbrukstilsynet  Statkraft  Statnett  Statskonsult  Radiumhospitalet  Oslo Sporveier  Kystverket  Lyngdal kommune  Drammen kommuneKonsern  Gilde  Jotun  Kongsberg-Gruppen  Telenor  Møller-Gruppen  British Petroleum Norge  Tiscali (Norden)  Telenor Mobil  NSB Software & utvikling  Ergo Ephorma  Ergo Solutions  marchFIRST  Prokom – Sem og Stenersen  Software Innovation  Shipnet  Gecko Utdanning og forskning  Universitetet i Oslo- UiO  Læringssenteret  Statens Institutt for rusmiddelforskning  Confex Kompetanse  VOX  Norges ForskningsrådPortaler  Sol.no  Zett.no Andre kunder  KrFU  Scanpix  Jærmuseet  Oslopakke 2  Handicare

4 NetLife Research AS, , Research AS, Kort om meg  I juryen for Norge.no sin kåring av beste nettsted 2006  Laget veileder innen tilgjengelighet for alle for SHDIR  Kjørt brukertester med 400 brukere de siste 5 år  Jobbet med alt fra Lyngdal kommune sitt intranett til dnbnor.no

5 NetLife Research AS, , Research AS,

6 NetLife Research AS, , Research AS, Hvorfor kommer brukerne til nettsidene deres?  For å lese om organiseringen av kommunen  For å se om det er noen nye nyheter fra kommunen  Surfer tilfeldigvis innom Eller  Søke om barnehageplass  Finne telefonnummeret til kommunen  Finne byggemeldingsskjema

7 NetLife Research AS, , Research AS, Hva det ofte designes for.... Leser Til slutt klikker brukeren på en omhyggelig valgt link......

8 NetLife Research AS, , Research AS, Vi leter febrilsk etter: a)Noe som ligner på det vi er ute etter b)Er klikkbart Hvis det ikke var det riktige, trykker vi back og prøver igjen. Virkeligheten…

9 NetLife Research AS, , Research AS,

10

11 NetLife Research AS, , Research AS, ?

12 NetLife Research AS, , Research AS, Forstår pensjonisten Lars som ikke har brukt internett så mye hva disse ikonene betyr?

13 NetLife Research AS, , Research AS,  Forstår brukerne i målgruppen hva SOR og omsorgstrappa er?

14 NetLife Research AS, , Research AS, Ulike fokus

15 NetLife Research AS, , Research AS, Oslo kommune – Nyhetsfokus

16 NetLife Research AS, , Research AS, København kommune – Tjenestefokus

17 NetLife Research AS, , Research AS, Stockholm – Målgruppefokus

18 NetLife Research AS, , Research AS,

19 NetLife Research AS, , Research AS,

20 NetLife Research AS, , Research AS,

21 NetLife Research AS, , Research AS, Noen retningslinjer

22 NetLife Research AS, , Research AS, Forskning navigasjon  Sti: Du er her: Confex > Kurs > Informasjonsformidling –Nyttige, men blir brukt mest av de avanserte brukerne  Blå lenker fortsatt mest effektiv (Pearson & van Schaik, 2003)

23 NetLife Research AS, , Research AS, Retningslinjer Kilder:  Jakob Nielsen og Rolf Molich  Steve Krug  Egen erfaring fra brukertester

24 NetLife Research AS, , Research AS, 1. Feedback  Prosesskart og menymarkeringer Brukerne lærer ved prøving, feiling og tilbakemelding. Brukernes handlinger skal gi tydelig respons. Responsen skal virke forståelig ut fra brukerens handlinger.

25 NetLife Research AS, , Research AS, Markering i menyer

26 NetLife Research AS, , Research AS, 2. Bruk standarder og vær konsistent Følg det som er blitt standard for brukerne. Gjør ting likt på de ulike sidene Dette er en tekstlink ! Eller er dette en tekstlink ? ER dette en tekstlink ?

27 NetLife Research AS, , Research AS, Konsistens

28 NetLife Research AS, , Research AS, 3. Grupper elementene på enkeltsider på en tydelig måte Elementene som finnes på hver enkelt side bør være gruppert slik at det er lett å se hva som hører sammen.

29 NetLife Research AS, , Research AS, 4. Motvirkning av feil Et godt design skal redusere brukernes behov for opplæring og instruksjon, og forenkle arbeidsprosessene. /

30 NetLife Research AS, , Research AS, 5. La brukerne gjenkjenne i stedet for å måtte huske Utform objekter og valgmuligheter på en slik måte at brukerne gjenkjenner hva som skal gjøres, i stedet for at brukerne må huske hvordan alt fungerer.

31 NetLife Research AS, , Research AS,

32 NetLife Research AS, , Research AS, 6. Klare feilmeldinger Feilmeldingene fra systemet skal være høflige og lettleste (ikke koder). Identifiser problemet og foreslå en konstruktiv løsning.

33 NetLife Research AS, , Research AS, 7. Bruk snarveier Snarveier bør være tydelige. Dermed kan man tilrettelegge løsninger for både nybegynnere og eksperter.

34 NetLife Research AS, , Research AS, 8. Gjør det tydelig hva som tilbys så tidlig som mulig Bruk forsiden og andre hovedsider til å forklare brukerne hva som tilbys på nettstedet.

35 NetLife Research AS, , Research AS, 9. Unngå brukernes ”banner blindness”

36 NetLife Research AS, , Research AS,

37 NetLife Research AS, , Research AS, 10. Tilgjengelighet for alle Vanlige innvendinger...  Må bruke kjedelig design… –Feil: Bruk stilsett, CSS  Det blir komplisert og dyrt å tilrettelegge løsningen –Feil: Det koster ikke mye  Kan vi ikke heller lage en egen tekstversjon –Tja: Hvorfor?  Det er jo så få brukere dette gjelder – er synshemmede i Norge… Alle har nytte av forbedringer av tilgjengeligheten!

38 NetLife Research AS, , Research AS, Heter ikke denne siden ”Akutt legehjelp”? Hvorfor står det ingenting om legehjelp da?

39 NetLife Research AS, , Research AS, Beskrivende lenkenavn  Les mer

40 NetLife Research AS, , Research AS,

41 NetLife Research AS, , Research AS, Informasjonsarkitektur

42 NetLife Research AS, , Research AS,..og lage en fornuftig struktur ut av det

43 NetLife Research AS, , Research AS,..med bra kategoriseringer FirkanterTrekanter Sirkler

44 NetLife Research AS, , Research AS, …som er intuitivt for brukerne SquaresTriangles Circles Ah Ha! Firkanter Trekanter Sirkler

45 NetLife Research AS, , Research AS, Hva kjennetegner en god informasjonsarkitektur  IKKE laget etter hvordan organisasjonen er strukturert  Bruker kategorinavn som er forståelige for brukerne  Bredde i stedet for dybde. D.v.s mange valg på forsiden  Tar hensyn til at brukerne kan ha ulike innfallsvinkler

46 NetLife Research AS, , Research AS,

47 NetLife Research AS, , Research AS, Vi ønsker å ta en haug med greier…

48 NetLife Research AS, , Research AS, Hva er brukeren ute etter? Hvor går jeg for å finne.. Hm... nå må vi få ut dette

49 NetLife Research AS, , Research AS, Hva skal en stakkars nettside gjøre? "...a web page can do only one of two things : either it contains the content the user wants or it contains the links to get them to the content they want. If a page doesn't follow this rule, then the users stop clicking...” Jared Spool

50 NetLife Research AS, , Research AS, ”Lukten av informasjon” (Jared Spool)  ”Trigger ord” er ord eller uttrykk som får brukerne til å klikke for å komme nærmere målet Sniff, sniff, er det noen triggerord her?

51 NetLife Research AS, , Research AS, Trigger ord  Mest mulig konkrete  Skal ”matche” de ordene brukerne benytter  Lenker og menypunkter må inneholde triggerord for å fungere bra  Når brukeren klikker på en lenke forventer han eller hun å finne de samme ordene på neste side

52 NetLife Research AS, , Research AS,

53 NetLife Research AS, , Research AS, Triggerord?

54 NetLife Research AS, , Research AS, Oppsummering – råd på veien  Fokuser på brukernes behov og intensjoner, ikke det dere ønsker og vil ha ut  Involver brukerne i arbeidet med ny informasjonsarkitektur  Lag heller en bred enn en smal struktur  Vis tjenestene tidlig  Unngå nedtrekksmenyer  Finn gode triggerord  Problemstillinger som kommer til å dukke opp: –Målgruppeorientering eller temaorganisering? –Nyheter eller tjenester?

55 NetLife Research AS, , Research AS, Innspill til prosessen  La brukervennlighet gjennomsyre arbeidet  Bli enige om hva de viktigste bruksoppgavene er FØR dere begynner å sortere informasjonen  Jobb med pappkort og ikke Excelark...  Lag mellomsider som hjelper brukerne med å finne frem

56 NetLife Research AS, , Research AS,


Laste ned ppt "NetLife Research AS, 12k presentasjon - brukervennlighet Jostein Magnussen _______________________ Tlf. 40226409."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google