Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læring i komplekse systemer UHR 101108 Ingunn Sandaker Høgskolen i Akershus.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læring i komplekse systemer UHR 101108 Ingunn Sandaker Høgskolen i Akershus."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læring i komplekse systemer UHR Ingunn Sandaker Høgskolen i Akershus

2 Læring i komplekse systemer Samhandling og læring i en globalisert verden Kompleksitet Relevans for profesjonsutdanningene

3 Læring og samhandling i en global verden Det relasjonelle perspektivet Fra transaksjoner til relasjoner (gjensidig påvirkning) Fra hensikt til hensikt & effekt Det relasjonelle perspektivet og verdier

4 Læring Læring og trygghet Forutsigbarhet og kontroll Kausalforståelse (på godt og vondt) Læringens paradoks Fra lineære sammenhenger til kompleksitet Evne til å se relasjoner og mønstre

5 Kompleksitet og samfunnsutvikling Økende antall relasjoner Institusjonelle og geografiske barrierer brytes ned (ny-institusjonalisme). Fra mekaniske til organiske systemer i samspill med omgivelsene. Arkitekturen i systemer er nettverk “From Chain of Command to a web of influence”

6 Kompleksitet som vitenskapelig tilnærming “Komplisert og kompleks” Niels Bohr “Atomfysik og Menneskelig Erkendelse”(1958). Det relasjonelle perspektivet. Emergens Kritisk masse – criticality Selvorganisering Nettverk

7 Relevans for profesjonsutdanningene Profesjonsutøvere må kunne lære under foranderlige forhold (forutsigbarhet og kontroll). De må også bistå andre som skal lære under komplekse betingelser De må kjenne det samfunn de skal navigere i. De må ha relasjonelle ferdigheter. De må kunne “lese” relasjoner og mønstre. De skal ha høye ambisjoner og kunne dokumentere effektene av det de gjør.

8 New England Complex Systems Institute (NECSI)

9 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Læring i komplekse systemer UHR 101108 Ingunn Sandaker Høgskolen i Akershus."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google