Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Webredaktørmøte 14. Desember 2010 – Tryvann. Agenda • Jakten på stjernene • Nye forskningssider • Prosjektoversikt emigrering • Neste websamling • Planer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Webredaktørmøte 14. Desember 2010 – Tryvann. Agenda • Jakten på stjernene • Nye forskningssider • Prosjektoversikt emigrering • Neste websamling • Planer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Webredaktørmøte 14. Desember 2010 – Tryvann

2 Agenda • Jakten på stjernene • Nye forskningssider • Prosjektoversikt emigrering • Neste websamling • Planer 2011 • Eventuelt

3 Jakten på stjernene • Vi beholdt våre 4 stjerner! Vi beholdt våre 4 stjerner! • Vi er best på brukertilpassning (79%), dårligst på tilgjengelighet (43%) og skårer bra på nyttig innhold (64%). • Det gir oss et snitt på 63 %. * * * * * * 80 % eller bedre * * * * * 70 – 79 % * * * * * 58 – 69 % • Mål for 2011, 80 % eller bedre!

4 Jakten på stjernene • Universell utforming av IKT, § 11§ 11 • All ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) rettet mot allmennheten skal være universelt utformet fra 1. juli • Difi er ansvarleg for handheving av §11 i den nye Diskrimininerings- og tilgjengelegheitslova. • Last ned Tilgjengelige nettstederTilgjengelige nettsteder

5 Jakten på stjernene • Er teksten lettlest? Test den på Lix:Test den på Lix

6 Tidplan nih.no AktiviteterTidplan Fasilitering av innholdsanalyse • Halvdags workshop for oppstart innholdsanalyse. • Tilgang til innholdsanalyseverktøy. 6. – 7. desember 2010 Revisjon av interaksjonsdesign • Digitale skisser til revidert interaksjonsdesign for utvalgte sidemaler (maks 3-4), navigasjon og interaksjonselementer på nih.no. • Avsjekkmøte. • Nettbasert test. • Reviderte digitale skisser. • Dokumentasjon og beskrivelse av oppførsel (ikke ferdig grafisk design). Oppstartmøte 5. januar 9-11 Avsjekkmøte 18. januar 9-10 Justeringer 18. – 19. januar Interaksjonsdesign og testing av ny forside • Digital skisse til revidert forside nih.no • Avsjekkmøte. • Nettbasert test. • Revidert digital skisse. • Dokumentasjon og beskrivelse av oppførsel (ikke ferdig grafisk design). Oppstart 26. januar Avsjekkmøte 26. januar Nettest 27. januar – 1. februar Justering etter nettest 1. februar Revisjon av grafisk design for malverk og forside • Oppstartsmøte om frihetsgrader og føringer. • Utkast til justert grafisk design. • Avsjekkmøte. • Revisjon av grafisk design. • Dokumentasjon og grafiske filer. Oppstartmøte grafisk 2. februar 9 – Avsjekkmøte 9. februar 9 – Revisjon/dokumentasjon 9. og 10. februar

7 Tidplan intranett AktiviteterTidplan Mål, brukere og innhold • Halvdags workshop om mål, målgrupper, bruksoppgaver og kjerneinnhold. • Oppsummering fra workshop. Workshop 2. februar 12 – 16 Oppsummering 3. februar Konseptskisser • Utkast til konseptskisser (maks 5) • Arbeidsmøte om konseptskisser. • Revisjon og dokumentasjon av konseptskisser. Arbeidsmøte konseptskisser 10. februar 9-11 Reviderte skisser 16. februar Prototyping av interaksjonsdesign • Utkast til klikkbar prototype (maks 5 sidemaler) med innhold produsert av NIH. • Avsjekkmøte. • Revisjon og dokumentasjon av prototype etter avsjekkmøte. Avsjekkmøte 23. februar 9-11 Ferdig prototype 2. mars Grafisk design for intranett • Oppstartsmøte om frihetsgrader og føringer. • Utkast til hovedretninger for grafisk design • Avsjekkmøte med beslutning om hovedretning. • Detaljering av grafisk design. • Avsjekkmøte. • Revisjon av grafisk design. • Dokumentasjon og grafiske filer. Oppstartsmøte 2. mars 9 – Avsjekkmøte hovedretning 3. mars Avsjekkmøte detaljering 10. mars 9 – Leveransemøte intranett interaksjonsdesign og grafisk torsdag 17. mars kl

8

9 Kvalitetskriterier for NIH • Tittelen er god • Kort og poengtert ingress, uten lenker • Skannbart innhold • Tilstrekkelig informasjon for oppgave • Bruker riktige virkemidler • Gode handlingsdrivere • Teksten har synkende viktighet • Finnbar informasjon • Lenker følger designmal (blå, fet skrift) • Bilder har alt-tekst og bildetekst under

10 Relevanskriterier • Kriterier: • Siden er nyttig for rekruttering • Siden er nyttig for eksisterende studenter • Siden er nyttig for andre målgrupper • Siden inneholder påkrevd innhold (f.eks. fra departement) • MEN: må kunne sette kriterier som irrelevante for enkelte sider – ellers blir relevans-scoren feil

11 Foreløpig plan for analysen • Gjør en kjapp gjennomgang og flytter innhold til riktig kø (Karen, Torunn, Monica) • Kvalitetsgjennomgang av hver kø (Karen, Torunn, Monica) • Etterhvert som evalueringene er klare kan innholdseierne begynne å jobbe med innholdet (Monica/Torunn følger opp) • Hva skal med? Hva skal slettes? • Hva mangler? • Når innholdet er gjennomgått, hva skal skje da? • Legg innholdet i køen på nytt, med dato for ferdigstilling • Dette vil bli webredaksjonens arbeidsverktøy i 2011


Laste ned ppt "Webredaktørmøte 14. Desember 2010 – Tryvann. Agenda • Jakten på stjernene • Nye forskningssider • Prosjektoversikt emigrering • Neste websamling • Planer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google