Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trygg Landing. På kort finale så jeg at en IDIOT sperret banen. Jeg senket hastigheten for å gi ham litt tid. Da det senere viste seg at bremsene ikke.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trygg Landing. På kort finale så jeg at en IDIOT sperret banen. Jeg senket hastigheten for å gi ham litt tid. Da det senere viste seg at bremsene ikke."— Utskrift av presentasjonen:

1 Trygg Landing

2 På kort finale så jeg at en IDIOT sperret banen. Jeg senket hastigheten for å gi ham litt tid. Da det senere viste seg at bremsene ikke fungerte ble det virkelig vanskelig! Ikke rart at jeg glemte hjulet! Bare mine gode flyferdigheter og raske reaksjonsevne gjorde at vi begge fortsatt er i live!

3 Fakta 70% av ulykkene skjer ved landing. 45% skjer på hjemflyplass, 45% ved utelanding og 10% ved utilsiktet landing nær hjemflyplass. 45% skjer på finalen og 50% i selve landingen. 100% av ulykkene under landing skjer på grunn av pilotfeil.

4 Introduksjon Vi skal gå gjennom: Planlegging Landingsrunde Bremsebruk Utflating Landingssjekk Landingsdistanse Utelanding spesielt

5 Planlegging Planlegge flygingen slik at vi alltid har gliavstand til landbart område. Planlegge flygingen slik at vi kan innordne oss i forhold til annen trafikk. Planlegge landing slik at vi har nok høyde (= tid) der landingsrunden begynner. Hvor høyt bør vi være når vi tar ut hjulet? Hvor lang bane trenger vi?

6 Landingsrunden

7 Bremsebruk Halv brese-effekt gir marginer begge veier.

8 Utflating Vindgradient på kort finale?

9 Landingssjekken Bare seks bokstaver? BBBHHH

10 Landingssjekken Sjekkliste i kortform. Det ”skjuler” seg mer en et ord bak hver bokstav. Hva skal vi sjekke for de forskjellige bokstavene?

11 Bane Hva er bane i bruk? Hva er vinden? Er banen klar (når jeg kommer dit)? Er det andre i landingsrunden? Er noen på vei ut på banen? Hva gjør jeg dersom banen plutselig blokkeres?

12 Belter Er alle skikkelig fastspent? Er det løse ting i cockpit? Er pedaler i riktig stilling?

13 Brems Fungerer luftbremsene? Hva gjør jeg dersom de IKKE fungerer? Kan flyet sidegli? Kan jeg sidegli trygt?

14 Høyde Er jeg på riktig sted med den høyden jeg har? Er landingsrunden passe stor? 200m på merket?

15 Hastighet Har jeg riktig hastighet? –Hva slags fly er det jeg flyr? –Flyets håndbok angir kun landingshastighet i rolige forhold. Har jeg lagt på riktig for vind? Er det vindgradient?

16 Hjul Er hjulet UTE? Se på merkingen, ikke stol på ryggmargen! Dette punktet er trolig det eneste på landingssjekken som IKKE har potensial til å drepe deg om du skulle glemme det! –Trolig glemte du noe mer, og kunne fort såret mer enn stoltheten.

17 Landingsdistanse

18 A BC Innflygning UtflatingUtrulling ABCTot Flatt, uten hinder Vindstille Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

19 10km/h medvind A BC ABCTot + Flatt, uten hinder km/h medvind Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

20 20 m hinder A BC ABCTot + Flatt, vindstille m hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

21 1:10 unnabakke A B C ABCTot + 1:10 unnabakke, vindstille uten hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

22 1:10 unnabakke og 20 m hinder A B C ABCTot + 1:10 unnabakke, vindstille m hinder Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

23 A BC ABCTot+ Vindstille, flatt, uten hinder km/h medvind m hinder :10 unnabakke m hinder+1:10 unnabakke Landingsdistanse Finalefart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

24 Når er det på tide å avbryte? Tidligere erfaringer med utelandninger Aktuell flytrening / ”Varm i trøya” Flytype Type terreng Hva har jeg å vinne eller tape

25 Det viktigste med jordet er... Tilstrekkelig langt Ingen hindringer (ledninger m.m.) Fri innflygning Ikke unnabakke Jordets overflate Ikke skråbakke Vindretning

26 Det viktigste med landingsrunden... Tid til rekognosering En fullstendig landingsrunde innklusiv landingssjekk (Hjulet skal alltid være ute!) Prioriter en lang og god finale Riktig hastighet!

27 Det er ikke viktig å... Sette halesporen i grøftekanten ved jordets begynnelse Fly med for høy fart Lande eksakt mot vinden Lande nær veien

28 Du skal ikke... Fly uten å hele tiden vite hvor du skal lande Lage en mindre landingsrunde en hjemme Slurve med landingssjekken Svinge til du står på jordet

29 Tenk også på at... Flyet stopper fort i høyt korn Ledningsstolper kan være gjemt i skogen Land ikke i nærheten av tydlige merker på jordet Sterk vind og turbulens Stol på deg selv! Du må ta ansvaret for din flyging og ditt fly!

30 Vannlanding Land langs strandlinjen Hjullanding er ønskelig Skru av all strøm –Ikke kav etter landingen –Flyet flyter opp –Driver du mot land? –Må du svømme – husk at klær skaper motstand!


Laste ned ppt "Trygg Landing. På kort finale så jeg at en IDIOT sperret banen. Jeg senket hastigheten for å gi ham litt tid. Da det senere viste seg at bremsene ikke."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google