Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMartine Thorbjørnsen Endret for 9 år siden
1
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006
2
Forelesningsvarianten (fellesundervisning) Enveis og udifferensiert formidling Forhåndsstrukturert og skriftspråklig preget. Tavle vs. overhead/ powerpoint: ” DET ER NOE VED TRIKKEN SOM BUSSEN IKKE HAR” J.E. VOLD Legge frem og skape oversikt over nytt stoff. Motivere og engasjere: sitat (lærebok, oppgave), aktualitet eller poengtert historie
3
Få hovedpoenger (nøkkelpunkter, ting som erfaringsmessig er vanskelig å forstå) introduseres, markeres, defineres, forklares, utdypes, konkretiseres (anvendelse, betydning, illustrasjon), gjentas og sammenfattes ”Først sier du hva du skal si, så sier du det du skal si, så sier du det du har sagt”
4
Et fag har en logisk og psykologisk struktur, et historisk byggverk (læreren kan faget) Tips til oppmykning: be elevene notere ned hva de vet og hva de håper å få vite, gi småoppgaver/ summergrupper, ta noteringspauser, be elevene gå gjennom notatene sine, vis interesse for hvordan elevene tenker
5
Vurdering av egen undervisning Hvor mye tid brukt til forberedelse? Var visualiseringene tydelige – til hjelp? Hvilke spørsmål ble stilt – stimulerte de til læring? Hvilke mål ble realisert? Hvordan reagerte elevene? Forbedringer av forberedelser og presentasjon?
6
Videre varianter Forelesning første time, oppgavejobbing andre time Quiz Innleveringer. Skrive hvorfor de ikke fikk til oppgavene Grupper. Homogene? Handouts?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.