Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover."— Utskrift av presentasjonen:

1 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover

2 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 2 Den første delen er over Infrastrukturen er grovt sett på plass Noen gevinster har dukket opp De største investeringene er gjort Økonomien er under kontroll Folk er stort sett fornøyde med lokalene Tilbakemeldingene er stort sett positive ”Det er nyttig og mer effektivt å kommunisere direkte med andre grupper”

3 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 3 Dette var lett.

4 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 4 Visjonen Houston skal få beskjed om alt som går galt før brukerne merker noe Houston skal sørge for at alt virker Houston skal lett finne ut hva som er galt ”Kontrollsenteret”

5 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 5 Den andre delen gjenstår Større endring av hvordan vi jobber Tenke mer på tjenester Et ekstra abstraksjonsnivå Krav til struktur og dokumentasjon Forbedring av tjenestekvaliteten vår Gi fra seg ansvar Følelser

6 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 6 Dette blir verre.

7 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 7 Prosjektet har slitt litt For liten tid hos deltagerne –Virii –Sikkerhetsarbeide –Andre store prosjekter Jeg har jobbet litt for mye alene Må trekke inn flere i prosjektets neste fase

8 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 8 Tjenester Strukturering av tjenester Dokumentasjon av tjenester Klassifisering av tjenester Overvåkning av tjenester Overtagelse av tjenester. Etter godkjenning. Dette har vært mye vanskeligere enn vi trodde i starten

9 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 9 Tre fokusområder Tjenester ”Houdini” Overvåkning

10 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 10 Tre fokusområder Tjenester ”Houdini” Overvåkning Flere mindre oppgaver Jeg kommer til å spørre endel av dere om noen timer hos folkene deres til mindre småting

11 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 11 Fokusområde 1: Tjenester Endel av oss skal bruke endel tid på å jobbe med rammeverket rundt USITs tjenester kborge, kjetilk, staalej Vi trenger flere Mye av dette er allerede gjort i aktiviteten som laget ”Houdini” De har allerede definert mange parametre ved tjenester

12 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 12 Kort repetisjon En tjeneste er for tiden løst definert som ’noe som kan gå ned’ Adskillig mer konkret enn ’Rosendal- tjenestene’ En ’server’ er en tjeneste En database er en tjeneste ’LA på web’ er en tjeneste ’FS’ er en (paraply)tjeneste

13 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 13 Målet: Lage et system rundt ’viktighet’ Hvor mange ’severities’ trenger vi? Hva er egentlig en server? Hva betyr det at en tjeneste er viktig? Hvilke tjenester kan man vekke opp folk om natten for å ta opp? Hvilken rolle spiller en SLA i dette? Hvilke spørsmål må man stille for å putte en tjeneste inn i en gitt kategori?

14 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 14 Vi trenger flere folk Et PC-menneske Et GT-menneske Flere? Any takers?

15 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 15 Spørsmål, kanskje?

16 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 16 Fokusområde 2: Houdini Web-grensesnitt til vårt system for å strukturere tjenester Laget av XML-folket Basert på topicmaps LOB (Line of business) Er klart til å motta informasjon Enten –Klikke i web –Generere tekstfiler og legge inn i CVS

17 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 17 Målet: BSD, OS-gruppa, GRUB og DBA-gruppa skal putte inn de viktigste tjenestene sine Testcase: Trofast Vi trenger folk til dette også I starten gir dette oss en helt ny oversikt over maskinparken Etterhvert andre, ”høyere” tjenester

18 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 18 Spørsmål, kanskje?

19 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 19 Fokusområde 3: Overvåkning All overvåkning skal ende opp i Tivoli Alarmer skal vises i T/EC BSD: Jobbe med –Palantìr –Loggfil-overvåking –Overvåkning av maskiner med Tivoli (ved kilden) OS: Jobbe med –Overvåkning av maskiner med Tivoli (ved kilden + Heartbeat)

20 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 20 Målet: Alle windows-servere skal kjøre Tivoli heartbeat og grunnleggende monitorer innen 1. desember BSD skal ha bestemt seg om Palantìr innen 1. desember og ha laget en plan Alle sentrale windows-tjenester skal gi alarm til T/EC om de går ned innen 1. desember –Herunder DELL-hardware NAV skal gi meldinger til T/EC innen samme dato.

21 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 21 Senere Applikasjons-overvåkning LOB-definisjoner (Lines of business)

22 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 22 Spørsmål, kanskje?

23 © UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 23 Konklusjon Det er etter at dette er gjort at Houston virkelig gir merverdi


Laste ned ppt "© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google