Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCharlotte Nilsen Endret for 8 år siden
1
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge 13.12.10 Per Ramberg, leder for NTNUs lærerutdanningsprogram
2
2 To ”store” internasjonale aktører – EU ”Policyutvikling – anbefalinger” Lisboaprosessen – en profesjonsutdanning prioritert ”Ekspertgruppe” Anbefalinger Målsettinger Indikatorer Målinger ”Best practice”
3
3 To ”store” internasjonale aktører - OECD ” Statistikk og noen utredninger” TIMSS : Prestasjoner i realfag for elever i 4. og 8. klasse PISA : Prestasjoner i realfag og lesing for 15-åringer PIRLS: Leseferdigheter blant 9-åringer CIVIC: Demokratiforståelse blant 14-åringer TALIS: Hvordan lærerne oppfatter: a. Faglig og profesjonell utvikling b. Vurdering av lærernes arbeid c. Relasjon elev – lærer d. skoleledelse 2005: ”Teachers Matter”
4
4 Trender og utfordringer i europeisk og norsk lærerutdanning Rekruttering -Kvanitet -Kvalitet -“stake – holders” GNIST Utvidelse -Antall år -Mer praksis -Mer fagdidaktikk -Allmennlærerutdanningen 2-årig, 3- årig, 4-årig -5-årig som hovedmodell fra? Spesialisering -Fag -Nivå -Allmennlærerutdanning 2003: 2+2 modell -Grunnskolelærerutdanning 2010: 1 – 7: 4 (3) fag 5-10: 3 (2) fag
5
5 Trender og utfordringer i norsk lærerutdanning Harmonisering - Ulike lærerutdanninger ulike system blir mer lik -Høgskolene spesialiserer sine integrerte lærerutdanninger -Universitetene utvikler integrerte lærerutdanninger -Tromsø Lærerutdanning i ulike faser satt i system - Grunnutdanning – oppfølging av nyutdannete – etterutdanning - videreutdanning -2002: Ny-tiltaket -2009: Strategi for videreutdanning
6
6 Trender og utfordringer i norsk lærerutdanning Økt vekt på skoleledelse2009: “Rektorskolen” Learning Outcome - EQF -2003: Rammeplaner for lærerutdanning med sluttkompetansemål -2012: Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning Praksisbasert Partnerskapsmodeller Relevant teori knyttet til praksiserfaringer -Partnerskapsmodeller -PIL-prosjektet - “PRAKUT” Forskningsbasert -Fra seminartradisjon til akademia -Vekt på FOU-kompetanse - Stm nr 16 fra 2002 - 2003: 5-årig lektorutdanning ved universitetene - 2010: NAFOL -Master som hovedmodell for norsk lærerutdanning fra 2015?
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13 OECDs analyse mht suksessfaktorer for å lykkes med utdanning Utsett segregeringen av elever lengst mulig Lærerstand med profesjonell autonomi i yrkesutøvelsen Systematisk kompetanseutvikling av lærerne i et yrkeslangt perspektiv
14
14 McKinseys funn mht viktige faktorer for å lykkes med utdanning (2007) Dyktige unge mennesker må rekrutteres til læreryrket Lærerne må stimuleres i løpet av yrkeskarrieren Det må settes inn tiltak tidlig, raskt og effektivt overfor elever som sakker akterut
15
15 Lærerkompetanse som fører til læring for elever (Dansk Clearinghouse Forskningsstiftelse - 2008) Faglig kompetanse Didaktisk kompetanse Relasjonskompetanse Lederkompetanse
16
16 Andel lærere med faglig fordypning i grunnskolen (St.m nr 31: Kvalitet i Skolen)
17
17 Lærernes kompetanse i studieforberedende, vgo
18
18 Hva kjennetegner en profesjon – noen fellestrekk Utdanningen har et teoretisk kunnskapsgrunnlag Utdanningen har et “språk” om lærerarbeid Utvikling av profesjonen basert på forskning Utdanningen er rettet mot yrkesutøvelsen Deler av opplæringen skjer i yrkesfeltet Autonomi i yrkesutøvelsen Legitimitet utad - tillit og respekt fra omverdenen Felles yrkesetikk Profesjonen har kontroll med utdanningen Forsvarer for “klienten”
19
19 Hva kjennetegner lærerprofesjonen? “Bøker til salgs” Tisher / Wideen (1990): Praktiske erfaringer den viktigste komponenten i en lærers utdanning Kvalbein (1995): “Praksis- og erfaringstyranni” Kvalbein (1998): Seminartradisjonen med vekt på dannelse, utdannelse, muntlig kultur, ikke forskningsbasert NOKUT (2006): Lærerstudenter og FOU-arbeid Karen Jensen (2008): Lærere sml med sykepleiere, ingeniører og revisorer Terum / Heggen (2009): Sammenhengen mellom teori og praksis for førskolelærere, sosialarbeidere, sykepleiere og allmennlærere
20
20 Lærerkompetanse 4) FOU i praksisfeltet 3) Forskningsbaserte teorier 1) Fag Metoder Relasjoner Ledelse Praksis Kontroll Teori Autonomi 2)2) Didaktikk Fagdidaktikk Egne praksisteorier
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.