Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kreative prosesser og teknikker Gro Ellen Mathisen, UiS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kreative prosesser og teknikker Gro Ellen Mathisen, UiS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kreative prosesser og teknikker Gro Ellen Mathisen, UiS

2 Hva er en kreativ prosess? Prosessen der en kommer frem til en kreativ idé eller løsning Foregår delvis ubevisst hos den enkelte: forberedende fase inkubasjon illuminasjon verifisering Eller som en styrt, bevisst prosess ved bruk av kreative teknikker.

3 PROBLEMDEFINISJON IDÉGENERERING EVALUERING OG VALG AV IDEER IMPLEMENTERE IDEER KREATIV PROBLEMLØSNING (KPL) DIVERGERE KONVERGERE

4 DIVERGERING Målet er å skape flest mulig og mest mulig varierte ideer

5 Retningslinjer for divergering 1. Aldri kritisere ideer 2. Finn så mange ideer som mulig 3. Slipp deg løs og la hemninger fare 4. Bygg på andres ideer

6 Hvorfor bruke divergente teknikker? De enkelte teknikkene har spesifikke funksjoner Overkomme fastlåste tankemåter Mener kvantitet fører til kvalitet Tillate ville ideer som kan inspirere til gode løsninger Kognitiv effektivitet – en tankemåte om gangen Gøy/humor Fellesskap

7 Eksempler på divergente teknikker Brainstorming i ulike varianter Presentasjon av tilfeldige elementer SCAMPER (RAFFTEK) Gradvise abstraksjoner

8 BRAINWRITING Idé A Idé B Idé C Rad Rad: Problem: Hvordan forbedre sengekvaliteten? Velge mellom 10 madrasser Gyngende seng Berg og dalbane seng Hoppende seng Utvalg av voggeviser Myk madrass på en side, hard på andre Seng med hjulVarm madrass om vinter Kald madrass om sommer Valg av favoritt pute Privat pute for stamgjester Flyende seng

9 PRESENTASJON AV TILFELDIGE ELEMENTER: Problemformulering : Stimulus: Assosiasjoner:Ideer relatert til assosiasjonene: Stimulus: Assosiasjoner:Ideer relatert til assosiasjonene:

10 RAFFTEK (SCAMPER): R R - Reversere, gjøre om på A A - Alternative bruksområder F F - Fjerne F F - Forstørre, Forminske T T - Tilpasse E E - Erstatte K K - Kombinere

11 Problem formulering Hvorfor? Hvordan? Ny problem formulering Ny problem formulering Andre grunner? Andre fremgangsmåter? Ny problem formulering Ny problem formulering Ny problem formulering Ny problem formulering GRADVISE ABSTRAKSJONER

12 KONVERGERING Utvalg og evaluering av fremkomne ideer

13 Retningslinjer for konvergering 1. Finn først positive elementer ved løsningene 2. Ikke glem å vurdere nye og originale ideer 3. Vær systematisk 4. Pass på at ideene er knyttet til den opprinnelige problemstillingen

14 Eksempler på konvergente teknikker Selvklebende prikker Sammenligningsanalyse

15 BCDEFGHI A B C D E F G H A= 2 B=13 C=2 D=13 E=5 F=14 G=8 Sum skårer Vurderingsskala: 1 = LITT viktigere 2 = ENDEL viktigere 3 = MYE viktigere Ikke over 4000 pr. seng Øke konkurransedyktighet Golvplass igjen på rommene Økt belastning på rengj.pers Ikke skifte ut oftere enn 3. år Samsvar med lover og regler Målgruppen fornøyd Økt komfort H=3 b3c1d2e1f2g2 II=1 Løsningen er praktisk a1 b2d2b3f1b2 b1 d2e2f3g3h2c1 d2f1d1d3d1 f2e1 i1 f1f2 g2g1 h1 Sammenligningsanalyse


Laste ned ppt "Kreative prosesser og teknikker Gro Ellen Mathisen, UiS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google