Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NOx avgiften – situasjonen for fiskeflåten Jan Ivar Maråk Fiskebåtredernes Forbund Representantskapsmøte i Oslo 17. og 18. januar 2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NOx avgiften – situasjonen for fiskeflåten Jan Ivar Maråk Fiskebåtredernes Forbund Representantskapsmøte i Oslo 17. og 18. januar 2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 NOx avgiften – situasjonen for fiskeflåten Jan Ivar Maråk Fiskebåtredernes Forbund Representantskapsmøte i Oslo 17. og 18. januar 2007

2 Gøteborg-protokollen • Gøteborgprotokollen er en av flere protokoller under FNs Langtransportkonvensjon. I henhold til protokollen skal utslippene av nitrogenoksider (NOx) ikke overstige tonn i 2010 (ca 30% ned i forhold til referanseåret 1990). I 2005 er de totale norske utslippene beregnet til tonn.

3 Er målsettingen realistisk? • Målsettingen er 22% lavere enn forventet utslipp i 2010 (uten ekstraord. tiltak) • I følge SFTs beregninger vil det være nødvendig å øke NOx-avgiften vesentlig i forhold til gjeldende avgiftssats • Vil kunne være dramatisk for næringslivet • Er det politisk vilje til å gå så langt? Ja! • Partiene kappes om å være miljøvennlige • Protokollen gir dårlig timing for Norge

4 Statsministerens nyttårstale Vi må ta vårt ansvar. Klimautslippene må ned. Norge påtar seg en pionerrolle når vi har bestemt at gasskraftverket på Mongstad skal ha rensing av klimagassen CO2. Det er vår månelanding.

5 Klimautslipp fra ulike næringer CO (1990) Millioner tonn NOx 2004 (1990) tonn Totalt44,0 (34,8)214,7 (224,1) Olje og gass12,3 (6,7)45,9 (28,0) Kysttrafikk2,5 (1,8)54,3 (39,1) Fiske1,4 (1,4)31,9 (30,7) Veitrafikk10,0 (7,9)40,8 (76,5) Luftfart1,1 (0,9)3,9 (3,1) Industri m.m.5,0 (4,8)8,6 (10,7)

6 Fiskeflåten og NOx • Utslipp i 1990 – tonn • Utslipp i 2004 – tonn • Landet kvantum økt med 50% i perioden • Hvordan beregnes fiskeflåtens utslipp: • Bunkring av fiskefartøyer i Norge • Fordeling kyst/hav • Bruk av utslippsfaktorer • En del uavklarte forhold (utenriks fart)

7 Fiskeflåten og NOx • SSB har brukt faktor på 75 kg NOx pr tonn bunkers i beregningene for havfiskeflåten • Nye målinger fra Marintek gir grunnlag for å justere ned faktoren til 58 kg (23%) • Fra 15 g NOx pr kwt til 11,6 g pr kwt – når skjedde det - dialog med SSB om dette • Vi mener etter 1990 (fornying og strukturering) • Siste 12 mnd er leveransene av bunkers til fiskeflåten redusert med 10% (strukturering) • Er vi allerede i mål?

8 Utvikling i antall fiskefartøyer

9 Utvikling av antall hk i fiskeflåten

10 Stortingets vedtak om NOx • NOx-avgift varslet i revidert – sovet i timen • Avgift på kr. 15,- pr kg NOx utslipp • Gjeldende fra 1. januar 2007 • Fremdriftsmaskineri over 750 kw • Refusjonsordninger for investering i renseutstyr (fiskeflåten får opptil 100% refusjon, andre maksimalt 40%) • Overgangsordninger ved måling av utslipp • Adgang til å inngå miljøavtale

11 Renseteknologien mangler • Antydet 90% rensing av NOx ved bruk av katalysator (teoretisk driftsprofil) • Reell driftsprofil gir et helt annet resultat, i tillegg til store driftskostnader • Forslag og vedtak basert på feil forutsetninger med hensyn til rensing • Motortekniske ombygginger mest reelt • I fremtiden nye motorer/gassdrift

12 Forskrift om NOx • Fiskeflåtens fritaksmuligheter begrenset ved leveranser i utlandet • Fiskefartøy ikke i utenriks fart dersom fartøyet driver fiske under ”overfarten” • Etablert et skille mellom nære og fjerne farvann (250 nautiske mil fra grunnlinjen) • Utenlandske fiskefartøy har vesentlig gunstigere regler (utenfor 12 n.mil)

13 Kan vi leve med dette? • Norsk fiskefartøy fisker i Nordsjøen og leverer fangsten og bunkrer i Danmark • Må betale NOx-avgift til Norge • Belaster Danmarks NOx utslipp • Utenlandsk fartøy fisker i Nordsjøen og lander fangsten og bunkrer i Norge • Slipper avgift • Belaster Norges utslipp av NOx

14 Forskrift om NOx • 3 alternativer for å beregne utslipp fra skip • Måling av faktisk utslipp • Kildespesifikk faktor (EIAPP-sertifikat) • Sjablonregler i forskriften (4 kategorier) • Sjablonfaktorene bevisst satt høyt • Erfaring viser at det ofte er mye å hente på å gjennomføre måling • Utarbeider felles opplegg for utslippsmåling

15 Gjeldende ordning • Fiskeflåten betaler i dag NOx-avgift • Dagens ordning er dårligere enn det som ble foreslått i statsbudsjettet • Dramatisk for fiskeflåten • Håper å få refundert inn en del av avgiften når en miljøavtale blir operativ • Likevel fortsatt en uavklart situasjon • Trenger politisk velvilje

16 Hva koster NOx-avgiften fiskeflåten • Avhengig av målemetode. Den sjablonmessige regelen gir en kostnad på ca 90 øre pr liter bunkers • Et fartøy som bruker tonn bunkers innenfor avgiftsområdet vil få en NOx-avgift på 3,15 mill. kroner • Avgiftspliktig fiskeflåte ca 325 mill. kroner • Marginale fiskerier kan bli utfaset • Mer sesongfiskeri

17 Adgang til å inngå miljøavtale • Åpning for å inngå miljøavtale med Staten • Må innholde utslippskrav, tidsfrister m.m. • Opprettelse av fondsløsning • ”Fondet” er ansvarlig for å komme i mål • Fondet bestemmer selv nødvendige avgifter som må betales • Adgang til differensiering av avgiftene • Deltakelse i fondet ekskluderer off. tilskudd

18 Miljøsamarbeid • Etablert et samarbeid mellom sentrale næringsorganisasjoner (NHO, OLF, Fiskebåt, Fiskarlaget, Luftfarten, Fraktefartøyene m. fl.) • Miljøavtale for hele næringslivet • Tatt initiativ til ny Veritas-rapport • Felles opplegg for utslippsmåling • Informasjonsutveksling m.m. • Felles møter med myndighetene

19 Forutsetninger for ”miljøavtalen” • At næringen og myndighetene blir enige om realistiske utslippsmål og realistiske tidsfrister m.m. • At ESA godkjenner avtalen • At aktørene blir enige om belastningen internt i fondet – hvem skal betale hva? • Møte i arbeidsgruppen på fredag • Uklart hva som skjer (Norsk Industri)

20 Fiskeflåtens muligheter • Fiskeflåten har et bedre utgangspunkt enn mange andre næringer • Begrensede ekspansjonsmuligheter • Strukturering og effektivisering av flåten • Fornying • Er fiskeflåten allerede nær målet? • Får vi betalt for dette i Næringslivets NOx- fond?

21 Strategi fremover • Fiskeflåten må være med å ta ansvar • Fiskeflåten kan imidlertid ikke ta ansvaret for økning i andre sektorer • Det er en risiko for at samarbeidet om et ”Næringslivets NOx-fond” ikke når i mål • Fiskebåt utreder derfor muligheten for en egen miljøavtale for fiskeflåten • Støtter fellesskapsløsning – men ønsker å ha alternativer klart – har ikke råd å tape tid!

22 Strategi fremover • Parallelt arbeider vi med å få korrekte utslippstall for fiskeflåten • Skal møte SSB m. fl. For å diskutere tallene • Deretter møte med Miljøverndepartementet • Må få på plass refusjonsordning for innbetalt avgift fra 1. jan til fondet er operativt (differansen) - Trenger politisk velvilje • Skaffe oversikt over avgiftspliktig flåte • Endring av avgiftsplikten? – kyst/utl.

23 Oljen skaper utfordringer • Oljen er en velsignelse for Norge • Men den skaper også utfordringer: • Sprengt verftskapasitet • Mangel på arbeidskraft • Lønnspress (nettolønnsordning) • Sterk valuta • Økt kraftbehov • Klimautfordringer (NOx, CO2)

24 Avsluttende kommentar • Må respektere GP, men dårlig timing • NOx vil påføre fiskeflåten store kostnader • Fiskeflåten står likevel i en særstilling • Norske utfordringer mht klimagasser er nært knyttet til ekspansjon i oljevirksomheten • Er det riktig å belaste tradisjonelle næringer? • Noe skal vi leve av i fremtiden!

25 Avsluttende kommentar • Stortingets åpning for miljøavtale positivt, men vi er på ingen måte i mål • Greier ikke helt å ”ta bølgen” over resultatet • Norske fiskefartøyer diskriminert i forhold til utenlandske • Mange fiskerier kan ikke leve med dagens avgift • Vi har fortsatt en lang vei å gå! • Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "NOx avgiften – situasjonen for fiskeflåten Jan Ivar Maråk Fiskebåtredernes Forbund Representantskapsmøte i Oslo 17. og 18. januar 2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google