Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Leif Inge Tjelta: Trenerseminar 27.november 2004 Mellomdistanse- trening Hovedvekt på aerob eller anaerob trening?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Leif Inge Tjelta: Trenerseminar 27.november 2004 Mellomdistanse- trening Hovedvekt på aerob eller anaerob trening?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Leif Inge Tjelta: Trenerseminar 27.november 2004 Mellomdistanse- trening Hovedvekt på aerob eller anaerob trening?

2 Mellomdistansetrening  Det er større variasjon i treningen som har blitt gjort av gode mellomdistanseløpere de siste 40 årene enn det er i treningen til de som presterer godt i langdistanseløp.  Spesielt 800m har blitt løpt fort av så vel løpere med lite som med stort treningsvolum (km/uke).

3 3 hovedtyper av løpere  1: De raske som presterer ekstremt godt på 400m  Denne løpertypen har raske muskelfibre og ser ut til å tåle mye sprinttrening og anaerob trening.  De har lite treningsvolum målt i km/uke 50-80km  Eksempler på løpere:  Juantorena: :43.443:45.5  Fiaskonaro:45.51:43.7-  Audun Boysen:47,41:  Vebjørn Rodal:46,61:42.583:37.6  J. Kratochilova: 47,991:53.28

4 2 Løpere som løper ca 100km/uke  Brukbare på 400m  Prestere også meget bra på så vel 800m som 1500m  Eksempler:  Coe:46.821:41.733:29.71  Wulbec47.831:43.653:33.74  Randi Langøygjelten  Doina Melinte :56.07  Trine Pilskog (2004)2: :05.75

5 Den aerobt trente: 1500m spesialisten  Treningsvolum i grunntreningsperioden: mellom 120 og 160 km/uke  Presterer best på 1500m. Løper også bra på 3000m og 5000m  Eksempler:  Snell 48.81:443:33  Ovett 47.51:44.103:30.77  Cram 48.01:42.883:29.67  El Gurioi1:443:26  G.Waitz2:03.14:00:55  Kaupang1:503:37.4  A.Kvalheim (1968)1:48.53:38.5

6 Arbeidskrav 800m menn  1:42-1:471:47-1:52  100m  600m1:15.5-1:191:19-1:22.5  VO2 maksml  Cooper test m m  10 steg u.t.33,00-31,50m31,50-30,00m

7 Arbeidskrav 800m kvinner 2:00-2:052:05-2:10 100m m1:28-1:331:33-1:36.5 VO2 maks Cooper test m m 10 stegu.t.27,00-25,5025,50-24,00

8 Arbeidskrav 1500m menn 3:30-3:403:40-3:50 800m1:44-1:501:50-1: m7:40-8:008:00-8:20 VO2 maks AT: km/t21, ,5 Cooper

9 Arbeidskrav 1500m kvinner 4:00-4: :20 800m2:00-2:052:05-2: m8:30-9:009:00-9:30 VO2 maks73-65ml70-63ml AT17,5-1616,7-15 Cooper

10 Arne Kvalheim 1968  A.K. Løp i konkurranser på 1500m /mile (april – okt)  Han løp 7 konkurranser på 5000m eller 3 miles  Han løp konk. 3 ganger på 3000m /2 miles.  Han var med på Univ. of Oregons lag som satt v.rekord på 4 x 1mile (16:05 )  Han satt norsk rekord på 1500m: 3:38.5  Han kom til semifinalen i O L i Mexico på 1500m.  Hadde flere høydeopphold for å vende seg til å konkurrere i høyden  Han løp ved flere anledninger konkurranser på 1500m og 5000m to dager på rad

11 Ukentlig treningsmengde i konkurranseperioden: april-oktober  April: km  Mai: (skadet)  Juni:  Juli:  August:  Sept:  Okt: (to løp i Olympiaden)

12 A.K Trenings- og konk. uke i april  Lør 13: M. 3 miles løping K: 1 mile konkurranse: 3:58.2 (2.plass)  Søn 14:M: 10 miles K: 4 miles  Man 15: M: 2 miles jogg+ 16 x 220y, 34-30, pause 30 sek jogg. K: 6 miles fartslek + 6x110y fort.  Tir 16: M: 8 miles K:2 miles jogg+2x330y(43)+2x660y (1:35)+2x440y(64)+2x220y (27)+ 5 miles  Onsd 17: M: 2 miles jogg + 32x110y 16 sek (15 sek pause) K: 7 miles fartslek + svømming  Tors 18: M: 6 miles K. 6 miles + 220y fort  Fred 19: M. 3 miles K. 3 miles  Lør 20: M: 3 miles jogg K. 2 miles konkurranse 8:33.1 (nr 1- pers). siste 400m på 57sek.

13 A.K. Mai 1968, M= morgen, K= kveld  S 19: M: 2 miles+16x220y, 30 sek, 30 sek pause K: 10 miles hurtig  M 20: M: 4 miles. K: 3 miles (småstiv)  T 21: M: 6 miles K: 2 miles+10 x330y (48-50s), 30 sek pause +10 x220y (32s), 30 s pause.  O 22: M: 6 miles K: 11 miles  T 23: K: 6 miles  F 24: M: 1 mile jogg K: testløp 3 miles 13:38 før reise til høydeopphold  L 25: 15 miles in 5000 feet altitude

14 A.Kvalheim august 1968  O 21: 22 km løp i høyden  T22: M: 10 km fartslek K: 2km jogg+800m (1:58.5), 800 jogg+3x300m(41, 39.9, 39.8) pause= 300jogg+5km rolig +2x150m+2x100m raskt  F23: M 10km rolig K. Reise Lake Tahoe-Oslo  L24:reise  S 25: M: 10 km fartslek+6x150m lett på gras K: 8km rolig  M.26: 3km +200(23,9)+jogg+200(27)+400(58)+200(27)  T 27:M: 5km lett K: 8km lett fartslek  O 28: M: 5km lett K: 1500m 3:38.5. Nr 1, norsk rek  T29: M: 5 km lett K: 5000m 13:46.4.Pers. nr 1. Til høyden neste dag

15 Vintertrening november  S: 3000m innendørs i Berlin 8:02.0 (1.pl)  M: reise-pause  T: 12 km fartslek  O:A: 8km rolig K: oppvarming+20 x300m, kort pause+ 6 km løp etterpå  T: M: 9 km jamt løp K: 8 km jamt løp  F:10 km hardt løp i dårlig vær  L: 11/2 time ballspill  S: 23 km jamn hard fartslek

16 Trine Pilskog Februar 2004  M: K: 50 min rolig  T: M: 50 min løp+8 stign.løp K. 40 min løp  O: M:25 min+15 x200m (start hvert min) K:Reise  T: M: 1 time løp i skog K: 40 min løp + drill m/ stigningsløp  F: M: 1x / / / : 3:20+1:30/2:34+1:14/1:56+54/1: (pause 2:30) K. 40 min løp  L: M: 50 min løp+ situps K:40 min løp + 10 stigningsløp  S: 1 time løp med 5 km progresjon midtveis

17 Trine Pilskog: Mars 2004  M: M:50 min løp+ stigningsløp K: 40 min løp  T: M: 25 min oppvarming + 3 x1500m ( : 1:35, 1:30, 1:25). Pause 4-5min. K: 30 min rolig  O: M: 40 min lett K. Pause  T: M: 50 min løp+5-6 stigningsløp K: 30 min løp  F: M: 1 time løp med progresjon siste 6km  L: M: 40 min løp + 10 stigningsløp  S: M: oppv. + 3 x ( ) Pause 1:30, seriepause: 4 min

18 Trine Pilskog Juli 2004  L 17: M: oppvarming K: 1500m 4:06:14 Madrid  S 18:pause –reisedag  M 19: M: 20 min jogg K: 40 min +8 x stigningsløp  T 20: K 10 x 150m 21-23, p =45sek  O 21: M=reise K: 40 min + 2 stignløp  T 22: K: 30 min + 6 stigningsløp  F 23: M oppvarming K: 1500m 4:05.75

19 Treningen til noen av Norges beste ungdommer på mellomdistanse gjennom tidene.  M. Warland: ,012,011,9 400m 53,551,0450,9 49,7 800m 1,53,61,51, m • O.M. Øgreid 400m m1,

20 Eksempler M. Warland 19 år- januar  Man: 15 km langt+ 1t gen.styrke+beveg  Tir: 1:landhockey + svømming 2: oppvarming 3,5km + teknikk+ drill + sprint (mange reps 60-80m)+jogg + bevegelighet  Ons: 9km løp ute +1 time generell stryrke i vektbua  Tors: fartslek 5,4,3,2,1min løp. Pause = 1min. Opp/ned = 7km.+ bevegeghet  Langtur 14 km(4.15-4:05per km)+ genrell styrke (sirkel)+ bevegelighet  Lørdag: Nasj. Innendørsstevne Stvgr. 800m nr 1 (55 på 400)  Sønd: opp/ned 7km+ 20m maks test ( )+3x600m1:40, 1:39, 1:35 pause = 3 min.

21 M.W. Februar.  Man: 15 km ( )+ 1 time generell styrke + bevegelighet  Tirs: opp/ned= 7km. +(100m sprunglauf i bakke med direkte overgang til 180m løp. Kort pause på toppen og raskt løp ned (280m)) x 5 serier med 1 min p. +6 x 1min løp på piggsko på gras.  Ons: 9km løp + styrke i vektbua  Torsd: Fartslek 3,2,1min x 3 serier. P= 1min (11km)  Fred: 12 km løp+1 time basketball+ bevegelighet  Lør: 14 km langtur.  Søndag: Mosjonsløp 9,2 km (3 runder rundt Mosvannet =30:04) + 7km opp/ned= 16,2km

22 M.W.: Konkurranseuke- juni 14: 8 km løp innlagt 5 x 1min i god fart  15: Fotball 30 min + 7 km løp i bra fart  16:Opp/ned=7km + 10x200m snitt 26,4 (p=200jogg)  17: 12 km langtur  18: rolig jogg + stigningsløp  19: 10 km løp + stigningsløp  20: Melkecupen. 400m forsøk (49,7) finale (50,1) nr. 1  21: rolig løp 5km  22: 1500m Pepsilekene nr 1 : 3:43.82 (Kretsrekord)

23 Eksempler på trening for en 18 år gammel 800m løper i april-mai  Man: opp/ned: 6km + 10 x200m, p 2min + koordinasjonsøvelser +styrke  Tir: Langtur km +5x150m stigningsløp  Ons:opp/ned=6km+(sprunglauf 150m+direkte løp 150m, jogg 30s +150m løp+jogg ned bakken+200løp) x 5-6 serier, p=2-3min  Tor: 8-10 km løp+ drill + stignigsløp+generell styrke  Fred: opp/ned 6km+8-6 x 600m, pause 2-3min. +Spenst 10x20 steghopp+5x10 hink, flatt underlag  Lørd: Rolig løp 10 km+koordinasjon+2x10x60m (95%), p=2-4min  Sønd: Langtur 10-15km

24 1500m trening år april- mai (eksempler)  Man:Langtur km+6x100m stign. løp+gen. Styrke  Tir: opp/ned=6-7km +10x400m, p=1-2min  Ons:Opp/ned = 7km+(sprunglauf 150m+direkte løp 150m, jogg 30s +150m løp+jogg ned bakken+200løp) x 5-6 serier, p=2-3min+12x30 sek løp med 30 sek pause  Tor: Langtur km + gen. Styrke  Fre: opp/ ned 7km + 4 x 2000m (2 min P)eller 8 x1000m (1-11/2min P)  Lør: 12 km langtur + 8 x 80m stigningsløp  Søn: langtur 15-20km  NB: i tillegg bør det løpes 3-4 morgenturer fra 8-10km


Laste ned ppt "Leif Inge Tjelta: Trenerseminar 27.november 2004 Mellomdistanse- trening Hovedvekt på aerob eller anaerob trening?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google