Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Livsstilskolen Små skritt -store forandringer for hele familien Anne Brit Ackers og Jane Valaker Høgalmen Frisklivssentralen i Stavanger kommune.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Livsstilskolen Små skritt -store forandringer for hele familien Anne Brit Ackers og Jane Valaker Høgalmen Frisklivssentralen i Stavanger kommune."— Utskrift av presentasjonen:

1 Livsstilskolen Små skritt -store forandringer for hele familien Anne Brit Ackers og Jane Valaker Høgalmen Frisklivssentralen i Stavanger kommune

2 Teoretisk bakgrunn • Videreutdanningen: Overvektsproblematikk hos barn og unge. • Videreutdanningen : Motiverende Intervju • Nasjonale faglige retningslinjer: Forebygging,utredning og behandling av overvekt og fedme hos barn og unge. Mor: «I starten var jeg skeptisk,redd for at det skulle ha negativ effekt på selvbildet å ta opp at vi skal gå på kurs fordi du er stor». Datter: «Dette vil jeg være med på».

3 Kunnskapsbasert praksis Forskningsbasert praksis Erfaringsbasert kunnskap Brukernes kunnskap Brukermedvirkning «Vi går sammen, noe å måle opp mot».

4 Målgruppe • Barn i aldersgruppen 6-10 år og år. • Familier med barn som sliter med overvekt og fedme. • Familiene må kunne kommunisere på norsk uten større vanskeligheter. • Barna må ikke behøve særskilt tilrettelegging i fysisk aktivitet. «Vi foreldre trenger oppbakking, ikke stå alene, få trygghet på at det vi gjør er rett».

5 Mål for Livsstilskolen • Oppnå varig livsstilendring, etablere sunne levevaner og stabilisere vekten • Forebygge overvekt/fedme i ungdomsårene og i voksen alder. • Gi familien en forståelse av sammenhengen mellom livsstil, kosthold, fysisk aktivitet og helse. • At barna skal oppleve mestring og glede i forhold til fysisk aktivitet. «Utfordrende, men noe måtte gjøres».

6 • Helsesøster • Fysioterapeut • Ernæringsfysiolog • Psykolog • Fastlege • Helsestasjonens familiesenter «Alle vet hva, men vanskelig å ta tak i alene, blir mer press større fokus». Tverrfaglighet

7 Intervensjon • Oppstartsamtale • Fire ½ dags gruppetreff i løpet av 1 ½ år. • Trenings/aktivitetsgrupper på ettermiddagstid • Tilbud om individuelle samtaler mellom hver gruppesamling. • Videreføring/avslutningssamtale • Eventuelt ansvarsgruppe • Evaluering «Vi hadde vært like langt om barnet ikke hadde vært med».

8 Måltid og Måltidsrytme Måltid og Måltidsrytme Tid foran tv/data/spill Drikke Søtsaker/snop Drikke Søtsaker/snop Mengde mat Frukt og grønnsaker Fysisk aktivitet Søvn Grenser Venner Mat på hjernen Mat i skuffer Og skap Mat i skuffer Og skap Hva er dere bekymret for, opptatt av og vil prioritere?

9 Kl Velkommen til 1. gruppesamlingMålinger og registrering Kl Presentasjon av oss alle Gjennomgang av dagens program Kl Felles foreldre og barn:Tema: Ernæring og fysisk aktivitet Kl BarnegruppenLager mat Kl ForeldregruppenVanlige spørsmål om overvekt Kl Pause med matUtstilling av nyttig informasjon Kl.15.00Foreldregruppe og barnegruppe hver for seg Evaluering Felles avslutning på dagen. En dag på Livsstilskolen «Vi hadde aldri trodd at det var så positivt som det var, treffe andre i samme situasjon,andre foreldre som strever med det samme».

10 «Jeg har på en måte vært litt stolt, og det tror jeg også barnet vårt har vært. Litt stolte over å gå på Livsstilskolen for det viser i alle fall at vi tar tak i noe. Så sånn sett har det berørt meg som mor,både ved å ha fått bekreftelse av at det vi gjør er rett, men også at vi tar ansvar».(Mor til jente 9 år)

11 Vår tilnærming og fokus • Identifisere og bevisstgjøre familiens ressurser • Styrke familiens fungering • Allianse med familien • Finne hva det er som virker for den enkelte familie • Små endringer over tid er det mest virksomme middel til varige resultat Gjennom kontinuerlig evaluering, refleksjon og korrigering blir vi stadig bedre! «Dette motiverte henne, det vi foreldre sa gjaldt ikke, måtte høre det fra andre».

12 “ The curious paradox is that when I accept myself just as I am, then I can change”. Carl Rogers

13 Effekten • Familien samarbeider • Økt selvtillit/selvfølelse • Mindre mobbing • Venner • Mestre fysisk aktivitet • Vekt «Hun er blitt mer glad-selvtillit på skolen».

14 Vekt «Nye innfallsvinkler, en døråpner for oss».

15 Pippi Langstrømpe

16 Våre familier har lært oss at det er God omsorg å stoppe en negativ vekstutvikling


Laste ned ppt "Livsstilskolen Små skritt -store forandringer for hele familien Anne Brit Ackers og Jane Valaker Høgalmen Frisklivssentralen i Stavanger kommune."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google