Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen

2 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 2 -

3 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 3 - En by uten handel - er en trist by By og bil hører sammen De som vil strupe biltrafikken i byen – det er de som tror på julenissen Bomavgift gir inntekt – og forandrer handelsmønsteret kraftig

4 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 4 - Jeg elsker kjøpesentre – men det er for mange av dem Store kjøpesentere utenfor bykjernen – dreper ofte sentrumshandelen

5 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 5 - Almost like Pompeii

6 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 6 - World study of PricewaterhouseCoopers

7 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 7 - “Innovasjon er noe grunnlegende nytt som ikke har vært prøvet før – og som forbrukerne kan ha nytte av – og som de er villige til å betale for” Odd Gisholt Ingen innovasjon uten kreativitet!

8 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 8 - “Service er -er det ekstra utover selve varen som gjör at kunden föler seg bekvem og trygg -slik at kunden vil fortsette eller utvide relasjonen” Odd Gisholt

9 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 9 -

10 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 10 -

11 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 11 - “Norsk varehandel er en betydelig næring på linje med olje og gass, sjömat, shipping, etc.” Varehandel som næring består av en rekke bransjer (40) ref. Andhöy og Habberstad: -Byggevarer med Maxbo og Byggmakker, -Tekstil med Varner-Gruppen og H&M, -Brune/hvitevarer med Elkjöp og Expert, -Möbel med Ikea og Skeidar, -Dagligvarer med NorgesGruppen og Reitan - i spissen.

12 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 12 - Tallenes tale i Norge I: - Butikkhandel: 400 milliarder, flatt - Netthandel (d-handel) : 15 milliarder, stigende

13 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 13 - Tallenes tale i Norge II: -Norge har 403 kjøpesentre - største tetthet i Europa -Ca. 40% av all butikkhandel skjer på kjøpesentrene - og andelen er stigende

14 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 14 - Tallenes tale i Norge III: -Det er 370 000 ansatte i varehandelen -Står for 10 % av landets verdiskapning -Er største arbeidsgiver i alle landets fylker - bortsett fra Oslo

15 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 15 - Brands Private labels ProducerImporterWholesale Retailer Consumer Small Big Wholesale Retail merge Reitan – Reitan – Reitan – Reitan – du og jeg

16 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 16 - Det gjelder de fleste byer - inklusiv Drammen Byer lever av sine myter – mer enn av virkeligheten Wolf Jobst Siedler Veien fra å være en andunge til å bli en svane er lang !

17 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 17 - Nach Helmut Schneider Motivatoren Niveau der Eigenschaft Profilierung / Differenzierung Herzlichkeit Helligkeit Attraktivität Hygienefaktoren Sauberkeit Sicherheit Erreichbarkeit Renslighet Sikkerhet Tilgjengelig- het Hjertelighet Lys Attraksjoner

18 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 18 - De involverte: - Investorer -Utbyggere -Arkitekter -Entreprenører -Planleggere/Konsulenter/ -Offentlige/Private -Drivere -Leietagere -Publikum/Kunder

19 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 19 -

20 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 20 - Hamburg is a growing city

21 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 21 - Marketing model for the retail trade competitors image / brandtailing price suppliersclients/ customers salesadverti- sing lay-outassortment categories locationservice e-commerce / multichanneling P: Promotion MD: Merchandising SP: Sales Promotion POS: Point of Sales MDSP POS P Source: H. Weinhold / O. Gisholt

22 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 22 - Kundenes kriterier for valg av innkjøpssted 1.Beliggenhet 2.Beliggenhet 3.Beliggenhet 4.Parkering 5.Stort utvalg av butikker/magneter 6.Åpningstid

23 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 23 - Several positive trends

24 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 24 - More tourists in the city

25 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 25 - 4 years

26 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 26 - Hamburg (I) •1.800.000 Einwohner •Hamburg Marketing GmbH –Hafen –Speicherstadt –Alster –Reeperbahn –AOL und Color Line Arena –Kirchen –Medien –Planten un Blomen

27 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 27 - Hamburg (II) –Casino –Brands (Nivea, etc.) –Hafencity –Elbtunnel –Elbbrücken –Universität –TUHH/NIT –5 Einkaufszentren, Zentrum leidet nicht, Hamburg Center of Knowledge

28 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 28 - Spiegel is right

29 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 29 - Drammen: 60.000 innbyggere (region; 160.000) - elva - tog - broer - fengsel - sykehus - Spiralen - teater - bryggeri - skisprint, …Papirbredden Hva er glemt ? Flere sentre utefor bykjernen -sentrum lider!

30 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 30 -

31 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 31 -

32 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 32 -

33 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 33 -

34 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 34 -

35 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 35 - Yes Bilder i hodet

36 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 36 - Hamburg hat Profil

37 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 37 - •Bolig •Arbeid •Opplevelse •HANDEL •Natur •Kultur •Infrastruktur City-Life  her trenger man en god blanding !

38 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 38 - HafenCity Hamburg Auch schön zum Wohnen

39 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 39 - Dieser Teil der HafenCity wird schön

40 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 40 - What a scope

41 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 41 - Leisure life in Hamburg 7 steder i HH

42 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 42 - You can learn a lot over there

43 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 43 - Shopping Mall Trends  The Giants will win  Oberhausen  Small is beautiful  Cesars Forum  Business migration  Mall of America  New players  Hauptbahnhof Leipzig  New concepts  Factory Outlets  TCM Town Centre Management World wide 2013 BVD

44 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 44 - Spennende!

45 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 45 - Senterlederens (SL) 4 funksjon Leietagere/ magneter Senterkonsept/ marketing Leietagerstøtte/ marketing Skaffe kjøpekraftig publikum The Boss (SL) Kjede- ledelsen Drift

46 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 46 - New York, New York

47 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 47 - Hamburg wants to be capital of shopping

48 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 48 - germanwings for Hamburg

49 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 49 - The street needs a glass roof

50 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 50 - There is no music festival in Dubai, but they have a Shopping festival

51 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 51 - Beautiful and hot 7 Stars

52 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 52 - Ikea beside Carrefour

53 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 53 - Skiing in the desert

54 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 54 - „If you want to have success...... you have to be famous for something Burj Dubai, World’s highest building !

55 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 55 - Strømsø-utbygging er vel og bra - men det må skapes en ny handels- akse fra CC opp til Rica på Bragernes-siden Jeg virer for nye CC og nye Rica Park

56 Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 56 - Drammen i mitt hjerte!


Laste ned ppt "Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google