Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen

2 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 2 -

3 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt En by uten handel - er en trist by By og bil hører sammen De som vil strupe biltrafikken i byen – det er de som tror på julenissen Bomavgift gir inntekt – og forandrer handelsmønsteret kraftig

4 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Jeg elsker kjøpesentre – men det er for mange av dem Store kjøpesentere utenfor bykjernen – dreper ofte sentrumshandelen

5 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Almost like Pompeii

6 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt World study of PricewaterhouseCoopers

7 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Innovasjon er noe grunnlegende nytt som ikke har vært prøvet før – og som forbrukerne kan ha nytte av – og som de er villige til å betale for” Odd Gisholt Ingen innovasjon uten kreativitet!

8 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Service er -er det ekstra utover selve varen som gjör at kunden föler seg bekvem og trygg -slik at kunden vil fortsette eller utvide relasjonen” Odd Gisholt

9 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 9 -

10 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

11 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt “Norsk varehandel er en betydelig næring på linje med olje og gass, sjömat, shipping, etc.” Varehandel som næring består av en rekke bransjer (40) ref. Andhöy og Habberstad: -Byggevarer med Maxbo og Byggmakker, -Tekstil med Varner-Gruppen og H&M, -Brune/hvitevarer med Elkjöp og Expert, -Möbel med Ikea og Skeidar, -Dagligvarer med NorgesGruppen og Reitan - i spissen.

12 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge I: - Butikkhandel: 400 milliarder, flatt - Netthandel (d-handel) : 15 milliarder, stigende

13 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge II: -Norge har 403 kjøpesentre - største tetthet i Europa -Ca. 40% av all butikkhandel skjer på kjøpesentrene - og andelen er stigende

14 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Tallenes tale i Norge III: -Det er ansatte i varehandelen -Står for 10 % av landets verdiskapning -Er største arbeidsgiver i alle landets fylker - bortsett fra Oslo

15 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Brands Private labels ProducerImporterWholesale Retailer Consumer Small Big Wholesale Retail merge Reitan – Reitan – Reitan – Reitan – du og jeg

16 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Det gjelder de fleste byer - inklusiv Drammen Byer lever av sine myter – mer enn av virkeligheten Wolf Jobst Siedler Veien fra å være en andunge til å bli en svane er lang !

17 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Nach Helmut Schneider Motivatoren Niveau der Eigenschaft Profilierung / Differenzierung Herzlichkeit Helligkeit Attraktivität Hygienefaktoren Sauberkeit Sicherheit Erreichbarkeit Renslighet Sikkerhet Tilgjengelig- het Hjertelighet Lys Attraksjoner

18 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt De involverte: - Investorer -Utbyggere -Arkitekter -Entreprenører -Planleggere/Konsulenter/ -Offentlige/Private -Drivere -Leietagere -Publikum/Kunder

19 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

20 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg is a growing city

21 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Marketing model for the retail trade competitors image / brandtailing price suppliersclients/ customers salesadverti- sing lay-outassortment categories locationservice e-commerce / multichanneling P: Promotion MD: Merchandising SP: Sales Promotion POS: Point of Sales MDSP POS P Source: H. Weinhold / O. Gisholt

22 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Kundenes kriterier for valg av innkjøpssted 1.Beliggenhet 2.Beliggenhet 3.Beliggenhet 4.Parkering 5.Stort utvalg av butikker/magneter 6.Åpningstid

23 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Several positive trends

24 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt More tourists in the city

25 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt years

26 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg (I) • Einwohner •Hamburg Marketing GmbH –Hafen –Speicherstadt –Alster –Reeperbahn –AOL und Color Line Arena –Kirchen –Medien –Planten un Blomen

27 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg (II) –Casino –Brands (Nivea, etc.) –Hafencity –Elbtunnel –Elbbrücken –Universität –TUHH/NIT –5 Einkaufszentren, Zentrum leidet nicht, Hamburg Center of Knowledge

28 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Spiegel is right

29 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Drammen: innbyggere (region; ) - elva - tog - broer - fengsel - sykehus - Spiralen - teater - bryggeri - skisprint, …Papirbredden Hva er glemt ? Flere sentre utefor bykjernen -sentrum lider!

30 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

31 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

32 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

33 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

34 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt

35 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Yes Bilder i hodet

36 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg hat Profil

37 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt •Bolig •Arbeid •Opplevelse •HANDEL •Natur •Kultur •Infrastruktur City-Life  her trenger man en god blanding !

38 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt HafenCity Hamburg Auch schön zum Wohnen

39 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Dieser Teil der HafenCity wird schön

40 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt What a scope

41 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Leisure life in Hamburg 7 steder i HH

42 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt You can learn a lot over there

43 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Shopping Mall Trends  The Giants will win  Oberhausen  Small is beautiful  Cesars Forum  Business migration  Mall of America  New players  Hauptbahnhof Leipzig  New concepts  Factory Outlets  TCM Town Centre Management World wide 2013 BVD

44 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Spennende!

45 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Senterlederens (SL) 4 funksjon Leietagere/ magneter Senterkonsept/ marketing Leietagerstøtte/ marketing Skaffe kjøpekraftig publikum The Boss (SL) Kjede- ledelsen Drift

46 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt New York, New York

47 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Hamburg wants to be capital of shopping

48 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt germanwings for Hamburg

49 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt The street needs a glass roof

50 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt There is no music festival in Dubai, but they have a Shopping festival

51 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Beautiful and hot 7 Stars

52 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Ikea beside Carrefour

53 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Skiing in the desert

54 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt „If you want to have success you have to be famous for something Burj Dubai, World’s highest building !

55 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Strømsø-utbygging er vel og bra - men det må skapes en ny handels- akse fra CC opp til Rica på Bragernes-siden Jeg virer for nye CC og nye Rica Park

56 Union Brygge – Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt Drammen i mitt hjerte!


Laste ned ppt "Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google