Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLilly Enger Endret for 9 år siden
1
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - Handel i fremtidens byer - med fokus på innovasjon og tanke på Drammen
2
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 2 -
3
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 3 - En by uten handel - er en trist by By og bil hører sammen De som vil strupe biltrafikken i byen – det er de som tror på julenissen Bomavgift gir inntekt – og forandrer handelsmønsteret kraftig
4
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 4 - Jeg elsker kjøpesentre – men det er for mange av dem Store kjøpesentere utenfor bykjernen – dreper ofte sentrumshandelen
5
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 5 - Almost like Pompeii
6
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 6 - World study of PricewaterhouseCoopers
7
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 7 - “Innovasjon er noe grunnlegende nytt som ikke har vært prøvet før – og som forbrukerne kan ha nytte av – og som de er villige til å betale for” Odd Gisholt Ingen innovasjon uten kreativitet!
8
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 8 - “Service er -er det ekstra utover selve varen som gjör at kunden föler seg bekvem og trygg -slik at kunden vil fortsette eller utvide relasjonen” Odd Gisholt
9
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 9 -
10
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 10 -
11
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 11 - “Norsk varehandel er en betydelig næring på linje med olje og gass, sjömat, shipping, etc.” Varehandel som næring består av en rekke bransjer (40) ref. Andhöy og Habberstad: -Byggevarer med Maxbo og Byggmakker, -Tekstil med Varner-Gruppen og H&M, -Brune/hvitevarer med Elkjöp og Expert, -Möbel med Ikea og Skeidar, -Dagligvarer med NorgesGruppen og Reitan - i spissen.
12
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 12 - Tallenes tale i Norge I: - Butikkhandel: 400 milliarder, flatt - Netthandel (d-handel) : 15 milliarder, stigende
13
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 13 - Tallenes tale i Norge II: -Norge har 403 kjøpesentre - største tetthet i Europa -Ca. 40% av all butikkhandel skjer på kjøpesentrene - og andelen er stigende
14
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 14 - Tallenes tale i Norge III: -Det er 370 000 ansatte i varehandelen -Står for 10 % av landets verdiskapning -Er største arbeidsgiver i alle landets fylker - bortsett fra Oslo
15
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 15 - Brands Private labels ProducerImporterWholesale Retailer Consumer Small Big Wholesale Retail merge Reitan – Reitan – Reitan – Reitan – du og jeg
16
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 16 - Det gjelder de fleste byer - inklusiv Drammen Byer lever av sine myter – mer enn av virkeligheten Wolf Jobst Siedler Veien fra å være en andunge til å bli en svane er lang !
17
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 17 - Nach Helmut Schneider Motivatoren Niveau der Eigenschaft Profilierung / Differenzierung Herzlichkeit Helligkeit Attraktivität Hygienefaktoren Sauberkeit Sicherheit Erreichbarkeit Renslighet Sikkerhet Tilgjengelig- het Hjertelighet Lys Attraksjoner
18
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 18 - De involverte: - Investorer -Utbyggere -Arkitekter -Entreprenører -Planleggere/Konsulenter/ -Offentlige/Private -Drivere -Leietagere -Publikum/Kunder
19
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 19 -
20
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 20 - Hamburg is a growing city
21
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 21 - Marketing model for the retail trade competitors image / brandtailing price suppliersclients/ customers salesadverti- sing lay-outassortment categories locationservice e-commerce / multichanneling P: Promotion MD: Merchandising SP: Sales Promotion POS: Point of Sales MDSP POS P Source: H. Weinhold / O. Gisholt
22
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 22 - Kundenes kriterier for valg av innkjøpssted 1.Beliggenhet 2.Beliggenhet 3.Beliggenhet 4.Parkering 5.Stort utvalg av butikker/magneter 6.Åpningstid
23
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 23 - Several positive trends
24
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 24 - More tourists in the city
25
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 25 - 4 years
26
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 26 - Hamburg (I) •1.800.000 Einwohner •Hamburg Marketing GmbH –Hafen –Speicherstadt –Alster –Reeperbahn –AOL und Color Line Arena –Kirchen –Medien –Planten un Blomen
27
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 27 - Hamburg (II) –Casino –Brands (Nivea, etc.) –Hafencity –Elbtunnel –Elbbrücken –Universität –TUHH/NIT –5 Einkaufszentren, Zentrum leidet nicht, Hamburg Center of Knowledge
28
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 28 - Spiegel is right
29
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 29 - Drammen: 60.000 innbyggere (region; 160.000) - elva - tog - broer - fengsel - sykehus - Spiralen - teater - bryggeri - skisprint, …Papirbredden Hva er glemt ? Flere sentre utefor bykjernen -sentrum lider!
30
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 30 -
31
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 31 -
32
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 32 -
33
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 33 -
34
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 34 -
35
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 35 - Yes Bilder i hodet
36
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 36 - Hamburg hat Profil
37
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 37 - •Bolig •Arbeid •Opplevelse •HANDEL •Natur •Kultur •Infrastruktur City-Life her trenger man en god blanding !
38
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 38 - HafenCity Hamburg Auch schön zum Wohnen
39
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 39 - Dieser Teil der HafenCity wird schön
40
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 40 - What a scope
41
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 41 - Leisure life in Hamburg 7 steder i HH
42
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 42 - You can learn a lot over there
43
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 43 - Shopping Mall Trends The Giants will win Oberhausen Small is beautiful Cesars Forum Business migration Mall of America New players Hauptbahnhof Leipzig New concepts Factory Outlets TCM Town Centre Management World wide 2013 BVD
44
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 44 - Spennende!
45
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 45 - Senterlederens (SL) 4 funksjon Leietagere/ magneter Senterkonsept/ marketing Leietagerstøtte/ marketing Skaffe kjøpekraftig publikum The Boss (SL) Kjede- ledelsen Drift
46
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 46 - New York, New York
47
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 47 - Hamburg wants to be capital of shopping
48
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 48 - germanwings for Hamburg
49
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 49 - The street needs a glass roof
50
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 50 - There is no music festival in Dubai, but they have a Shopping festival
51
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 51 - Beautiful and hot 7 Stars
52
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 52 - Ikea beside Carrefour
53
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 53 - Skiing in the desert
54
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 54 - „If you want to have success...... you have to be famous for something Burj Dubai, World’s highest building !
55
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 55 - Strømsø-utbygging er vel og bra - men det må skapes en ny handels- akse fra CC opp til Rica på Bragernes-siden Jeg virer for nye CC og nye Rica Park
56
Union Brygge – 20.3.2013 Drammenskonferansen 2013 Dr. oecon Odd Gisholt - 56 - Drammen i mitt hjerte!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.